Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Maria Svensson

Universitetslektor

Maria Svensson
Universitetslektor , Proprefekt
Akademisk grad: Doktor,
maria.svensson@ped.gu.se
031-786 2046
0766-182046

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Maria Svensson

Forskningsintressen
Jag är intresserad av lärande och undervisning i teknik. Min utgångspunkt för lärandet är barns, ungdomars och studenters uppfattningar om teknik och hur dessa uppfattningar kan ligga till grund för undervisningen i teknik. En undervisning som ska bygga vidare mot teknisk bildning. I min forskning har jag utifrån en fenomenografisk ansats studerat barn och ungdomars uppfattningar om tekniska system och vilka didaktiska implikationer detta erbjuder. Vidare har jag nu riktat mitt forskningsintresse mot undervisning av tekniska system och läraares erfarenheter av sådan undervisning.

Undervisningsintressen
Mitt undervisningsintresse är teknikdidaktik inom lärarutbildningen. Fortbildning för lärare och lärarutbildare när det gäller teknikdidaktik är också ett område som intresserar mig samt undervisning om betyg och bedömning. Samarbeten både nationellt och internationellt är viktiga för att utveckla och sprida teknikdidaktisk forskning och mitt samarbete med CETIS och ETEN har därför betydelse för både min forskning och min undervisning i teknik. Undervisning av teknik i nära samarbete med det omgivande samhället och företag ligger mig också varmt om hjärtat och det är därför ett återkommande tema i min undervisning och olika projekt som jag deltar i.

Nyckelord
Teknikdidaktik, teknisk bildning, technological literacy, tekniska system, undervisning, lärande, betyg och bedömning

Länkar till forskningsmiljöer och projekt
Nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik, http://www.isv.liu.se/fontd/

Centrum för tekniken i skolan,
http://www.liu.se/cetis/

European Teacher Education Network
http://www.eten-online.org/

Senaste publikationer

Research Collaboration in Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene
Maria Svensson, Miranda Rocksén, Elaosi Vhurumuku
presented roundtable at XVIII IOSTE SYMPOSIUM "Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives", August 13-17, 2018 Malmö , Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning About System
Maria Svensson
Handbook of Technology Education /de Vries, Marc J. (Ed.) , Delft, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Teacher’s didactical moves in the technology classroom
Maria Svensson, Gerd Johansen
International Journal of Technology and Design Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

On insights into teaching and learning technological systems
Anders Berglund, Maria Svensson, Åke Ingerman
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teaching and learning system thinking in technology
Maria Svensson, Åke Ingerman, Anders Berglund
Plurality and Complementarity of Approaches in Design and Technology Education: PATT29 conference proceedings. Apr 2015, Marseille, France, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

The black box and beyond: introducing a conceptual model as a learning tool for developing knowledge about technological systems
Hallström Jonas, Klasander Claes, Maria Svensson
Plurality and Complementarity of Approaches in Design and Technology Education., Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Teacher students' perceptions of their digital competence
Maria Svensson, Roberto Baleo
Procedia - Social and Behavioral Sciences , Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Constructions of power and knowledge in the technology classroom
Maria Berge, Anna Danielsson, Malena Lidar, Åke Ingerman, Leif Östman et al.
Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Studying Power and Knowledge in the Technology Classroom: Towards a Conceptual Framework
Anna Danielsson, Malena Lidar, Maria Berge, Maria Svensson, Leif Östman et al.
BERA Annual Conference 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 27

2018

Research Collaboration in Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene
Maria Svensson, Miranda Rocksén, Elaosi Vhurumuku
presented roundtable at XVIII IOSTE SYMPOSIUM "Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives", August 13-17, 2018 Malmö , Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning About System
Maria Svensson
Handbook of Technology Education /de Vries, Marc J. (Ed.) , Delft, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Teacher’s didactical moves in the technology classroom
Maria Svensson, Gerd Johansen
International Journal of Technology and Design Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

On insights into teaching and learning technological systems
Anders Berglund, Maria Svensson, Åke Ingerman
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Teaching and learning system thinking in technology
Maria Svensson, Åke Ingerman, Anders Berglund
Plurality and Complementarity of Approaches in Design and Technology Education: PATT29 conference proceedings. Apr 2015, Marseille, France, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

The black box and beyond: introducing a conceptual model as a learning tool for developing knowledge about technological systems
Hallström Jonas, Klasander Claes, Maria Svensson
Plurality and Complementarity of Approaches in Design and Technology Education., Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Teacher students' perceptions of their digital competence
Maria Svensson, Roberto Baleo
Procedia - Social and Behavioral Sciences , Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

2014

Constructions of power and knowledge in the technology classroom
Maria Berge, Anna Danielsson, Malena Lidar, Åke Ingerman, Leif Östman et al.
Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Studying Power and Knowledge in the Technology Classroom: Towards a Conceptual Framework
Anna Danielsson, Malena Lidar, Maria Berge, Maria Svensson, Leif Östman et al.
BERA Annual Conference 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 27

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?