Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Maria Åström

Universitetslektor

Maria Åström
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
maria.astrom@gu.se
031-786 6527
0766-186527

Rumsnummer: B4 455
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Arbetar med fysikdidaktik i lärarutbildningen


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Maria Åström

Forskningsintresse
Marias huvudsakliga forskningsintresse är lärande i de naturvetenskapliga ämnena (speciellt fysik och fysikdidaktik). Bedömning med storskaliga prov är ett hjälpmedel för att förstå elevers lärande bättre. Hon disputerade år 2008 i forskarskolan för Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FoNTD) vid Linköpings universitet med avhandlingen "Defining Integrated Science Education and Putting It to Test". Hon har deltagit i en forskningsstudie, finansierad av Vetenskapsrådet, om bedömningskriterier i uppsatser. "Reliability in assessing master thesis in teacher education" (på svenska Med mitt Mått mätt).

Google scholar sida

Kompetensområde
Undervisar i ämnes- och allmän didaktik på grundlärarprogrammet, ämnesdidaktik på ämneslärarprogrammet och master-programmet i didaktik. Handleder VFU-praktik och är kursledare för VFU-kurserna på KPU med förhöjd studietakt. Handleder examensarbeten på lärarprogrammet. Har arbetat med provkonstruktion av nationella prov i matematik och NO i tio år. 
 

Senaste publikationer

Att undersöka möjligheter till ämnesdidaktisk progression
Git Börjesson, Björn Friis Johannsen, Marie Ståhl, Maria Svensson, Maria Åström
Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, Olof (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

OPPORTUNITIES FOR PROGRESSION IN SUBJECT-MATTER DIDACTICS
Maria Åström, Marie Ståhl, Maria Svensson, Björn Friis Johannsen, Git Börjesson
Conference proceedings ESERA 2019 13 th ConferenCe | 26th-30th August 2019 , Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Opportunities for progression in subject-matter didactics
Maria Svensson, Marie Ståhl, Maria Åström, Björn Friis Johannsen, Git Börjesson
Konferenspresentation på NOFA 7, Stockholms universitet, 13-15 maj, 2019, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Konsumtionsuppsatser som ny bedömningspraktik för lärarutbildare
Mats Lundström, Karin Stolpe, Lars Björklund, Maria Åström
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Betygsättning och bedömning i NO
Maria Åström
Betyg i teori och praktik ÄMNESDIDAKTISKA PERSPEKTIV PÅ BEDÖMNING I GRUNDSKOLA OCH GYMNASIUM, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Assessing student theses: Differences and similarities between examiners from different academic disciplines.
Mats Lundström, Maria Åström, Karin Stolpe, Lars Björklund
Practitioner Research in Higher Education Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Examinatorns erfarenhet avgör bedömningen
Lars Björklund, Maria Åström, Karin Stolpe, Mats Lundström
Vetenskapsrådets resultatdialog 2016, Kapitel i rapport 2016
Kapitel i rapport

Lärarstudenters uppfattningar om kineastiskt baserade fysiklaborationer på grundskollärarprogrammet
Maria Åström, Jan Andersson
Forskning i naturvetenskapernas didaktik FND 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Integrated and subject-specific
Maria Åström
Licentiatsavhandling 2007
Licentiatsavhandling

Visar 1 - 10 av 10

2019

Att undersöka möjligheter till ämnesdidaktisk progression
Git Börjesson, Björn Friis Johannsen, Marie Ståhl, Maria Svensson, Maria Åström
Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, Olof (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

OPPORTUNITIES FOR PROGRESSION IN SUBJECT-MATTER DIDACTICS
Maria Åström, Marie Ståhl, Maria Svensson, Björn Friis Johannsen, Git Börjesson
Conference proceedings ESERA 2019 13 th ConferenCe | 26th-30th August 2019 , Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Opportunities for progression in subject-matter didactics
Maria Svensson, Marie Ståhl, Maria Åström, Björn Friis Johannsen, Git Börjesson
Konferenspresentation på NOFA 7, Stockholms universitet, 13-15 maj, 2019, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Konsumtionsuppsatser som ny bedömningspraktik för lärarutbildare
Mats Lundström, Karin Stolpe, Lars Björklund, Maria Åström
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Betygsättning och bedömning i NO
Maria Åström
Betyg i teori och praktik ÄMNESDIDAKTISKA PERSPEKTIV PÅ BEDÖMNING I GRUNDSKOLA OCH GYMNASIUM, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2016

Assessing student theses: Differences and similarities between examiners from different academic disciplines.
Mats Lundström, Maria Åström, Karin Stolpe, Lars Björklund
Practitioner Research in Higher Education Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Examinatorns erfarenhet avgör bedömningen
Lars Björklund, Maria Åström, Karin Stolpe, Mats Lundström
Vetenskapsrådets resultatdialog 2016, Kapitel i rapport 2016
Kapitel i rapport

Lärarstudenters uppfattningar om kineastiskt baserade fysiklaborationer på grundskollärarprogrammet
Maria Åström, Jan Andersson
Forskning i naturvetenskapernas didaktik FND 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

2007

Integrated and subject-specific
Maria Åström
Licentiatsavhandling 2007
Licentiatsavhandling

Visar 1 - 10 av 10

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?