Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Marlene Sjöberg

Universitetsadjunkt

Marlene Sjöberg
Universitetsadjunkt
marlene.sjoberg@gu.se

Rumsnummer: B4 457
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Marlene Sjöberg

Lärares kollegiala samtal om bedömning, lärande och undervisning i naturvetenskap

Jag har arbetat som grundskollärare i matematik och NO-ämnen sedan 1996. Sedan januari 2012 bedriver jag forskarstudier inom ramen för nationella lic-forskarskolan FontD, där Göteborgs universitet är ett av 13 samverkande lärosäten.

Syftet med forskarskolan är att skapa möjlighet för verksamma lärare att inom ramen för sin anställning vidareutbilda sig på forskarnivå. Studierna bedrivs på 80% och kombineras med 20% undervisning på skolan.

Mitt forskningsintresse utgår från ett ämnesdidaktiskt perspektiv och rör NO-lärares kollegiala samtal om sambandet mellan bedömning, lärande och undervisning. Läraren undervisar oftast själv i klassrummet, men kollegor utgör en viktig resurs vid planering och utvärdering av undervisning. Lärares lärande och utveckling sker både kollektivt och individuellt. Kollegial planering och utvärdering av NO-undervisning med självkritiskt förhållningssätt har visat sig ha betydelse för lärares lärande.

Utifrån ett behov av fler studier om NO-lärares professionsutveckling med avseende på bedömning vill jag bidra med kunskap om NO-lärares kollegiala samtal om relationen mellan bedömning, undervisning och lärande. Med begreppet bedömning avses bedömning i såväl formativt som summativt syfte, bedömning av undervisning respektive elevers lärande, samt bedömning som formella respektive informella aktiviteter.

Länk till FontD: www.isv.liu.se/fontd/licentiandutbildning-09021

Senaste publikationer

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Qualitatively different ways of exchanging teaching experience in student teachers’ group discussions
Marlene Sjöberg
Konferensprogram för Bringing Teacher Education Forward: National and International Perspectives, Oslo 6-8 juni 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Qualitatively different ways of exchanging teaching experience in student teachers’ group discussions
Marlene Sjöberg
Konferensprogram för EARLI SIG 9 conference 24-26 augusti 2016 Different horizons: setting directions for phenomenographic research, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Möjligheter i kollegiala samtal om NO-undervisning och bedömning
Marlene Sjöberg
Göteborg, University of Gothenburg, Licentiatsavhandling 2014
Licentiatsavhandling

Science teachers’ collegial discussions about student knowing
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman
. Presentation at the EARLI SIG9 conference ”Disciplinary Knowledge and Necessary Conditions of Learning”, Oxford, September 1-3, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Enabling and constraining actions shaping a teacher-researcher collaboration
Anette Olin, Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Clas Olander
Paper presented within the symposium Using research insights to support teachers' learning and agency to teach science at the ESERA-conference, Larnaca, September 2-7, 2013., Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Professional knowledge and everyday experience in a group of elementary teacher students reasoning about teaching infection
Eva Nyberg, Ann Zetterqvist, Marlene Sjöberg, Shirley Booth
Proceedings of IOSTE 2012 (International Organization for Science and Technology Education), Yasmine Hammamet, Tunisia 30/10-2/11, 2012 , Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Visar 1 - 7 av 7

2018

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2016

Qualitatively different ways of exchanging teaching experience in student teachers’ group discussions
Marlene Sjöberg
Konferensprogram för Bringing Teacher Education Forward: National and International Perspectives, Oslo 6-8 juni 2016, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

Qualitatively different ways of exchanging teaching experience in student teachers’ group discussions
Marlene Sjöberg
Konferensprogram för EARLI SIG 9 conference 24-26 augusti 2016 Different horizons: setting directions for phenomenographic research, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

2014

Möjligheter i kollegiala samtal om NO-undervisning och bedömning
Marlene Sjöberg
Göteborg, University of Gothenburg, Licentiatsavhandling 2014
Licentiatsavhandling

Science teachers’ collegial discussions about student knowing
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman
. Presentation at the EARLI SIG9 conference ”Disciplinary Knowledge and Necessary Conditions of Learning”, Oxford, September 1-3, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Enabling and constraining actions shaping a teacher-researcher collaboration
Anette Olin, Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Clas Olander
Paper presented within the symposium Using research insights to support teachers' learning and agency to teach science at the ESERA-conference, Larnaca, September 2-7, 2013., Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

2012

Professional knowledge and everyday experience in a group of elementary teacher students reasoning about teaching infection
Eva Nyberg, Ann Zetterqvist, Marlene Sjöberg, Shirley Booth
Proceedings of IOSTE 2012 (International Organization for Science and Technology Education), Yasmine Hammamet, Tunisia 30/10-2/11, 2012 , Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Visar 1 - 7 av 7

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?