Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Catarina Schmidt

Universitetslektor

Catarina Schmidt
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
catarina.schmidt@gu.se
031-786 4769
0766-184769

Rumsnummer: B4 471
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Catarina Schmidt

Catarina Schmidt är universitetslektor i pedagogik med inriktning mot läs- och skrivlärande i de tidigare skolåren, F-6. Hennes forskning rör villkor och möjligheter för barns läsande och skrivande i relation till flerspråkighet, multimodalitet och populärkultur. Hon har ett särskilt intresse för Critical Literacy och språkutvecklande förhållningssätt inom undervisning i alla ämnen. Catarina har varit delaktig i Skolverkets nationella satsning Läslyftet, är utbildad lågstadielärare och har arbetat som lärare i grundskolans F-6 i 15 år. 2013 disputerade Catarina med avhandlingen Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter.

 Pågående forskningsprojekt:

  • 2018-20: De svårfångade olikheterna: om kunskap och likvärdighet, finansierat av Vetenskapsrådet och i samarbete med Linnéuniversitetet, Växjö. 

Avslutade forskningsprojekt: 

  • 2018-19: Studiehandledningens roll och betydelse för nyanlända elever på högstadiet och gymnasiet. Undersökning i samarbete med Språkcentrum, Göteborgs Stad. goteborg.se/wps/wcm/connect/52c14f8d-a10a-404e-8aac-fcb6ed1bad4c/Att+vara+mellan+språken+-+slutrapport.pdf
  • 2016: Pilotstudie om integrerad undervisning kring hållbar utveckling i F-3, finansierat och på uppdrag av Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • 2015-16: Att förstå läroplansreformer - en teoriorienterad utvärdering av den svenska läroplansreformen Lgr11, finansierat av Vetenskapsrådet och i samarbete med Linnéuniversitet, Växjö
  • 2016: Bibliotekariers, lärares och elevers erfarenheter av bokprat, finansierat av Kulturrådet och på uppdrag av Region Skåne.
  • 2014-2015: Läsfrämjande insatser hos folkbiblioteken i sex län/regioner, finansierat av Kulturrådet och på uppdrag av Region Halland.
  • 2013-2014: En klassrumsstudie i årskurs två om elevers populärkulturella erfarenheter som möjlig potential för läs- och skrivundervisning, finansierat av Högskolan i Jönköping och i samarbete med Åsa Wedin, Professor i svenska som andraspråk vid Högskolan i Dalarna.

Catarina föreläser, undervisar och handleder arbeten som relaterar till ovanstående kunskapsområde. 

Senaste publikationer

Classroom observations through video recordings – Methodological approaches and ethical considerations
Catarina Schmidt
Classroom research – Methodology, categories and coding. Ninni Wahlström (red.), Växjö, Linneaus University Press , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Critical literacy as legitimate knowledge. The importance of teacher agency.
Jennifer Alford, Catarina Schmidt, Anna Lyngfelt
Re-imagining education for democracy. S. Riddle and M. W. Apple (red.), London and New York , Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Teori och praktik för pedagogisk profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Platserna och texterna i en hållbar läs- och skrivundervisning
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Danger of a Single Story: Classroom Talk in Grade 6.
Catarina Schmidt
ARLE 2019 Conference. NOVA University of Lisbon 26-28 June 2019. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Barns läspraktiker i ett demokratiskt samhälle.
Catarina Schmidt
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Bortom horisonten: Litteraturläsandets kroppsliga och bildande dimensioner
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Utbildning och lärande , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Question of Teaching Talk: Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices. The New Meaning of Teaching., London , Routledge , Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 73

2019

Classroom observations through video recordings – Methodological approaches and ethical considerations
Catarina Schmidt
Classroom research – Methodology, categories and coding. Ninni Wahlström (red.), Växjö, Linneaus University Press , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Critical literacy as legitimate knowledge. The importance of teacher agency.
Jennifer Alford, Catarina Schmidt, Anna Lyngfelt
Re-imagining education for democracy. S. Riddle and M. W. Apple (red.), London and New York , Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Teori och praktik för pedagogisk profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Platserna och texterna i en hållbar läs- och skrivundervisning
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Danger of a Single Story: Classroom Talk in Grade 6.
Catarina Schmidt
ARLE 2019 Conference. NOVA University of Lisbon 26-28 June 2019. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Barns läspraktiker i ett demokratiskt samhälle.
Catarina Schmidt
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Bortom horisonten: Litteraturläsandets kroppsliga och bildande dimensioner
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Utbildning och lärande , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Question of Teaching Talk: Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices. The New Meaning of Teaching., London , Routledge , Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 73

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?