Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Catarina Schmidt

Universitetslektor

Catarina Schmidt
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
catarina.schmidt@gu.se
031-786 4769
0766-184769

Rumsnummer: B4 471
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Catarina Schmidt

Catarina Schmidt är universitetslektor i pedagogik med inriktning mot läs- och skrivlärande i de tidigare skolåren, F-6. Hennes forskning rör villkor och möjligheter för barns läsande och skrivande i relation till flerspråkighet, multimodalitet och populärkultur. Hon har ett särskilt intresse för Critical Literacy och språkutvecklande förhållningssätt inom undervisning i alla ämnen. Catarina har varit delaktig i Skolverkets nationella satsning Läslyftet, är utbildad lågstadielärare och har arbetat som lärare i grundskolans F-6 under 15 år. 2013 disputerade Catarina med avhandlingen Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter.

 Pågående forskningsprojekt:

  • 2018: Studiehandledningens roll och betydelse för nyanlända elever på högstadiet och gymnasiet. Undersökning i samarbete med Språkcentrum, Göteborgs Stad. 
  • 2018-19: De svårfångade olikheterna: om kunskap och likvärdighet, finansierat av Vetenskapsrådet och i samarbete med Linnéuniversitetet, Växjö. 

Avslutade forskningsprojekt: 

  • 2016: Pilotstudie om integrerad undervisning kring hållbar utveckling i F-3, finansierat och på uppdrag av Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • 2015-16: Att förstå läroplansreformer - en teoriorienterad utvärdering av den svenska läroplansreformen Lgr11, finansierat av Vetenskapsrådet och i samarbete med Linnéuniversitet, Växjö
  • 2016: Bibliotekariers, lärares och elevers erfarenheter av bokprat, finansierat av Kulturrådet och på uppdrag av Region Skåne.
  • 2014-2015: Läsfrämjande insatser hos folkbiblioteken i sex län/regioner, finansierat av Kulturrådet och på uppdrag av Region Halland.
  • 2013-2014: En klassrumsstudie i årskurs två om elevers populärkulturella erfarenheter som möjlig potential för läs- och skrivundervisning, finansierat av Högskolan i Jönköping och i samarbete med Åsa Wedin, Professor i svenska som andraspråk vid Högskolan i Dalarna.

Catarina föreläser, undervisar och handleder arbeten som relaterar till ovanstående kunskapsområde. 

Senaste publikationer

Teori och praktik för pedagogisk profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The Danger of a Single Story: Classroom Talk in Grade 6.
Catarina Schmidt
ARLE 2019 Conference. NOVA University of Lisbon 26-28 June 2019. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Critical literacy as legitimate knowledge. The importance of teacher agency.
Jennifer Alford, Catarina Schmidt, Anna Lyngfelt
Re-imagining education for democracy - Edited by S. Riddle and M. W. Apple , London and New York , Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Barns läspraktiker i ett demokratiskt samhälle.
Catarina Schmidt
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Bortom horisonten: Litteraturläsandets kroppsliga och bildande dimensioner
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Utbildning och lärande , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Question of Teaching Talk: Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices. The New Meaning of Teaching., London , Routledge , Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Textual Resources in Diverse Classrooms – Combining Functional Use with Approaches of Criticality
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
The European Conference on Educational Research, ECER Bolzano 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital resources in diverse classrooms – the need of combining digital technology with functional and critical literacy.
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
NERA 2018- 46th CONGRESS. Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges Abstracts. Konferensbidrag vid 46th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA 2018), Oslo, Norway, March 8-10, 2018 (ss. 336-337)., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Question of Teaching Talk
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
3rd European Conference on Curriculum Studies Curriculum: Theory, Policy, Practice: 16-17 June 2017, University of Stirling Book of Abstracts. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 70

2019

Teori och praktik för pedagogisk profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The Danger of a Single Story: Classroom Talk in Grade 6.
Catarina Schmidt
ARLE 2019 Conference. NOVA University of Lisbon 26-28 June 2019. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Critical literacy as legitimate knowledge. The importance of teacher agency.
Jennifer Alford, Catarina Schmidt, Anna Lyngfelt
Re-imagining education for democracy - Edited by S. Riddle and M. W. Apple , London and New York , Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Barns läspraktiker i ett demokratiskt samhälle.
Catarina Schmidt
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Bortom horisonten: Litteraturläsandets kroppsliga och bildande dimensioner
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Utbildning och lärande , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Question of Teaching Talk: Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices. The New Meaning of Teaching., London , Routledge , Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Textual Resources in Diverse Classrooms – Combining Functional Use with Approaches of Criticality
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
The European Conference on Educational Research, ECER Bolzano 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Digital resources in diverse classrooms – the need of combining digital technology with functional and critical literacy.
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
NERA 2018- 46th CONGRESS. Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges Abstracts. Konferensbidrag vid 46th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA 2018), Oslo, Norway, March 8-10, 2018 (ss. 336-337)., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

The Question of Teaching Talk
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
3rd European Conference on Curriculum Studies Curriculum: Theory, Policy, Practice: 16-17 June 2017, University of Stirling Book of Abstracts. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 70

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?