Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Catarina Schmidt

Universitetslektor

Catarina Schmidt
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
catarina.schmidt@gu.se
031-786 4769
0766-184769

Rumsnummer: B4 474
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244

Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 405 30 Göteborg

Om Catarina Schmidt

Catarina Schmidt är universitetslektor i pedagogik med inriktning mot läs- och skrivlärande i de tidigare skolåren, F-6. Hennes forskning rör villkor och möjligheter för barns läsande och skrivande i relation till flerspråkighet, multimodalitet och populärkultur. Hon har ett särskilt intresse för Critical Literacy och språkutvecklande förhållningssätt inom undervisning i alla ämnen. Catarina har varit delaktig i Skolverkets nationella satsning Läslyftet, är utbildad lågstadielärare och har arbetat som lärare i grundskolans F-6 under 15 år. 2013 disputerade Catarina med avhandlingen Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter.

 Pågående forskningsprojekt:

  • Pilotstudie om integrerad undervisning kring hållbar utveckling i F-3, finansierat och på uppdrag av Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Att förstå läroplansreformer - en teoriorienterad utvärdering av den svenska läroplansreformen Lgr11, finansierat av Vetenskapsrådet och i samarbete med Linnéuniversitet, Växjö
  • Bibliotekariers, lärares och elevers erfarenheter av bokprat, finansierat av Kulturrådet och på uppdrag av Region Skåne.

Avslutade forskningsprojekt: 

  • 2014-2015: Läsfrämjande insatser hos folkbiblioteken i sex län/regioner, finansierat av Kulturrådet och på uppdrag av Region Halland.
  • 2013-2014: En klassrumsstudie i årskurs två om elevers populärkulturella erfarenheter som möjlig potential för läs- och skrivundervisning, finansierat av Högskolan i Jönköping och i samarbete med Åsa Wedin, Professor i svenska som andraspråk vid Högskolan i Dalarna.

Catarina föreläser, undervisar och handleder arbeten som relaterar till ovanstående kunskapsområde. 

Senaste publikationer

The Danger of a Single Story: The Need of Negotiations Around Subject Content.
Catarina Schmidt
What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence. Conference in Gothenburg 11-13 December 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kärnbegrepp, didaktik och pedagogisk profession. Studenter utvecklar kunskaper och färdigheter i didaktik och metodik.
Anna Udén, Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Eva-Lena Happstadius
Högskolepedagogisk konferens HKG Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

KROPPSLIGA UTTRYCK OCH IDENTITETSSKAPANDE I MÖTET MED SKÖNLITTERATUR: VAD INNEBÄR DET FÖR BARN ATT VARA LÄSARE AV SKÖNLITTERÄRA TEXTER?
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Forskning Pågår, Göteborgs universitet 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Thrown Together: Incorporating Place and Sustainability into Early Literacy Education
Catarina Schmidt
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Question of Teaching Talk: Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices The New Meaning of Teaching, London , Routledge , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Reflections on methodological and ethical aspects in relation to self-reflexivity and representation
Catarina Schmidt
Oxford Ethnography Conference, Oxford 11-13 september, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kroppsliga uttryck och identitetsskapande i mötet med skönlitteratur
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Litteraturdidaktik 6-7 oktober 2017 Jönköping University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Revisiting An Ethnography: Perspectives of Self-Reflexivity and Representation
Catarina Schmidt
ECER. The European Conference on Educational Research. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Barns användande och erfarenheter av texter i vår tid
Catarina Schmidt
Läslyftet: Läsa och skriva i alla ämnen F-3, Stockholm, Skolverket , Övrigt 2017
Övrigt

Medveten reflektion
Catarina Schmidt, Elisabeth Mellgren, Birgitta Lundberg, Åsa Wedin
Läslyftet: Läsa och skriva i alla ämnen F-3,, Stockholm, Skolverket , Övrigt 2017
Övrigt

Visar 1 - 10 av 61

2017

The Danger of a Single Story: The Need of Negotiations Around Subject Content.
Catarina Schmidt
What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence. Conference in Gothenburg 11-13 December 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kärnbegrepp, didaktik och pedagogisk profession. Studenter utvecklar kunskaper och färdigheter i didaktik och metodik.
Anna Udén, Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Eva-Lena Happstadius
Högskolepedagogisk konferens HKG Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

KROPPSLIGA UTTRYCK OCH IDENTITETSSKAPANDE I MÖTET MED SKÖNLITTERATUR: VAD INNEBÄR DET FÖR BARN ATT VARA LÄSARE AV SKÖNLITTERÄRA TEXTER?
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Forskning Pågår, Göteborgs universitet 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Thrown Together: Incorporating Place and Sustainability into Early Literacy Education
Catarina Schmidt
International Journal of Early Childhood, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Question of Teaching Talk: Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices The New Meaning of Teaching, London , Routledge , Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Reflections on methodological and ethical aspects in relation to self-reflexivity and representation
Catarina Schmidt
Oxford Ethnography Conference, Oxford 11-13 september, 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kroppsliga uttryck och identitetsskapande i mötet med skönlitteratur
Djamila Fatheddine, Catarina Schmidt
Litteraturdidaktik 6-7 oktober 2017 Jönköping University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Revisiting An Ethnography: Perspectives of Self-Reflexivity and Representation
Catarina Schmidt
ECER. The European Conference on Educational Research. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Barns användande och erfarenheter av texter i vår tid
Catarina Schmidt
Läslyftet: Läsa och skriva i alla ämnen F-3, Stockholm, Skolverket , Övrigt 2017
Övrigt

Medveten reflektion
Catarina Schmidt, Elisabeth Mellgren, Birgitta Lundberg, Åsa Wedin
Läslyftet: Läsa och skriva i alla ämnen F-3,, Stockholm, Skolverket , Övrigt 2017
Övrigt

Visar 1 - 10 av 61

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?