Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Miranda Rocksén

Universitetslektor

Miranda Rocksén
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
miranda.rocksen@gu.se
031-786 6775

Rumsnummer: B4 458
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Miranda Rocksén

Mitt forskningsintresse riktar sig mot att undersöka och bättre förstå interaktionen mellan lärare och elever vid undervisning och lärande om naturvetenskapligt innehåll. Med utgångspunkt i dialogiska teorier om kommunikation analyserar jag videoinspelade material, framförallt klassrumsundervisning. I mitt avhandlingsprojekt studerade jag kommunikationen under elva videoinspelade lektioner om evolution i en niondeklass. Resultaten av denna studie synliggör det naturvetenskapliga klassrummet som en arena för kommunikation och några av de villkor detta ger för den undervisning och det lärande som sker, exempelvis kartlägger jag kommunikativa strukturer och aktivitetsmönster som uppstår. Jag arbetar med praktiknära skolforskning inom projektet ÄMNOS där vi tillsammans med en förskola och skola utvecklar ämnesdidaktiska modeller för undervisning i naturvetenskap i förskolan och grundskolans F-3. Projektet finansieras inom den nationella satsningen på försöksverksamhet med samverkan kring praktiknära forskning ULF. I ett annat projekt tillsammans med universitet i Sydafrika arbetar vi med hållbarhetsfrågor i relation till utbildningen av lärare i naturvetenskap och teknik. Detta samarbetsprojekt finansieras  med stöd från STINT, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning. 2018 medverkade jag i forskningsprojektet Ingenjörsskap i förändring: kunskaps- och identitetsperspektiv på projektarbete i ingenjörsutbildning, som genomfördes vid Umeå universitet finansierat av Vetenskapsrådet. 

På IDPP undervisar jag i kurser inom olika lärarprogram, oftast med ämnesdidaktiska inslag med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, främst kemi och fysik, men också inom den utbildningsvetenskapliga kärnan. Jag handleder också examensuppsatser och gör VFU-besök.

Läs mer om ULF-satsningen:

https://www.ulfavtal.se/nyheter/

Forskningssamarbetet med Sydafrika har finansiellt stöd av STINT, Stiftelsen för internationalisering av högre utbildning och forskning; VR, Vetenskapsrådet och Forte, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd, inom South Africa – Sweden Bilateral Scientific Research Cooperation Programme.

Senaste publikationer

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever
Miranda Rocksén, Eva Nyberg
Konferensen Forskning pågår, Göteborg, 30 okt 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett projekt inom den nationella försöksverksamheten kring praktiknära skolforskning
Miranda Rocksén, Eva Nyberg, Katarina Zupancic
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning, Norrköping, 17-18 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kurslitteraturens forskningsanknytning på lärarutbildningen
Miranda Rocksén, Djamila Fatheddine, Elisabeth Ohlsson , Charlotte Nilsson
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen. Franck, Olof (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Approaching dialogue in a sequence of lessons about evolution: science classroom communication on multiple-scales
Miranda Rocksén
Symposium 21: Dialogical Perspectives In Science Education: Approaching Dialogue In Contemporary Science Classrooms, ESERA Conference 2019, 26-30/8 Bologna, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Jämföra molekylbilder kan förbättra undervisning om kemisk bindning
Miranda Rocksén
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Övrigt 2019
Övrigt

Teaching and learning in the science classroom: The methodological challenges of research
Miranda Rocksén
In C. Osbeck, Å. Ingerman, S. Claesson (Eds), Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium / Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Den anatomiska dissektionens roll för undervisning och lärande om/i anatomi och kirurgi
Bjørn Friis Johannsen, Miranda Rocksén, Eva Nyberg
Friis Johannsen, B., Rocksén, M. & Nyberg, E. (2018). Den anatomiska dissektionens roll för undervisning och lärande om/i anatomi och kirurgi. Presentation på FND 2018, Forskning i naturvetenskapernas didaktik, Malmö, 7-8/11., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Phases of interaction in relation to problem-solving: an approach to the analysis of a project-organised engineering course
Miranda Rocksén, Maria Berge, Eva Silfver, Allison Gonsalves
ESERA SIG “Video‐based research of teaching and learning processes”, biannual meeting, Giessen, Germany, Nov 23th-24th. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Universeum i lärarutbildningen
Miranda Rocksén
Kemilärarnas informationsbrev, Övrigt 2018
Övrigt

Finding the 'Rhythm' in a Science Classroom: Analysing Teacher's Spatial Positions and the Interaction During Transitions.
Miranda Rocksén
Finlayson, O.E., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 3/3 (co-ed. Sabine Fechner & André Tiberghien), Dublin, Ireland, Dublin City University, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 33

2019

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever
Miranda Rocksén, Eva Nyberg
Konferensen Forskning pågår, Göteborg, 30 okt 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett projekt inom den nationella försöksverksamheten kring praktiknära skolforskning
Miranda Rocksén, Eva Nyberg, Katarina Zupancic
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning, Norrköping, 17-18 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kurslitteraturens forskningsanknytning på lärarutbildningen
Miranda Rocksén, Djamila Fatheddine, Elisabeth Ohlsson , Charlotte Nilsson
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen. Franck, Olof (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Approaching dialogue in a sequence of lessons about evolution: science classroom communication on multiple-scales
Miranda Rocksén
Symposium 21: Dialogical Perspectives In Science Education: Approaching Dialogue In Contemporary Science Classrooms, ESERA Conference 2019, 26-30/8 Bologna, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Jämföra molekylbilder kan förbättra undervisning om kemisk bindning
Miranda Rocksén
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID), Övrigt 2019
Övrigt

2018

Teaching and learning in the science classroom: The methodological challenges of research
Miranda Rocksén
In C. Osbeck, Å. Ingerman, S. Claesson (Eds), Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium / Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Den anatomiska dissektionens roll för undervisning och lärande om/i anatomi och kirurgi
Bjørn Friis Johannsen, Miranda Rocksén, Eva Nyberg
Friis Johannsen, B., Rocksén, M. & Nyberg, E. (2018). Den anatomiska dissektionens roll för undervisning och lärande om/i anatomi och kirurgi. Presentation på FND 2018, Forskning i naturvetenskapernas didaktik, Malmö, 7-8/11., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Phases of interaction in relation to problem-solving: an approach to the analysis of a project-organised engineering course
Miranda Rocksén, Maria Berge, Eva Silfver, Allison Gonsalves
ESERA SIG “Video‐based research of teaching and learning processes”, biannual meeting, Giessen, Germany, Nov 23th-24th. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Universeum i lärarutbildningen
Miranda Rocksén
Kemilärarnas informationsbrev, Övrigt 2018
Övrigt

Finding the 'Rhythm' in a Science Classroom: Analysing Teacher's Spatial Positions and the Interaction During Transitions.
Miranda Rocksén
Finlayson, O.E., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 3/3 (co-ed. Sabine Fechner & André Tiberghien), Dublin, Ireland, Dublin City University, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 33

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?