Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Miranda Rocksén

Universitetslektor

Miranda Rocksén
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
miranda.rocksen@gu.se
031-786 6775

Rumsnummer: B4 458
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Miranda Rocksén

Mitt forskningsintresse riktar sig mot att undersöka och bättre förstå interaktionen mellan lärare och elever vid undervisning och lärande om naturvetenskapligt innehåll. Med utgångspunkt i dialogiska teorier om kommunikation analyserar jag videoinspelade material, framförallt klassrumsundervisning. I mitt avhandlingsprojekt studerade jag kommunikationen under elva videoinspelade lektioner om evolution i en niondeklass. Resultaten av denna studie synliggör det naturvetenskapliga klassrummet som en arena för kommunikation och några av de villkor detta ger för den undervisning och det lärande som sker, exempelvis kartlägger jag kommunikativa strukturer och aktivitetsmönster som uppstår.

Jag arbetar som ambassadör för Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, som är lokaliserat till Linköpings universitet. Läs mer:
http://www.lararnasnyheter.se/origo/2016/11/27/

https://liu.se/natdid?l=sv

På IDPP undervisar jag i kurser inom olika lärarprogram, oftast med ämnesdidaktiska inslag med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnena, främst kemi och fysik. Jag handleder också examensuppsatser och gör VFU-besök.

Läs en intervju i Skolporten:

http://www.skolporten.se/forskning/intervju/kommunikation-i-no-klassrummet/

Senaste publikationer

Phases of interaction in relation to problem-solving: an approach to the analysis of a project-organised engineering course
Miranda Rocksén, Maria Berge, Eva Silfver, Allison Gonsalves
ESERA SIG “Video‐based research of teaching and learning processes”, biannual meeting, Giessen, Germany, Nov 23th-24th. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Universeum i lärarutbildningen
Miranda Rocksén
Kemilärarnas informationsbrev, Övrigt 2018
Övrigt

Finding the 'Rhythm' in a Science Classroom: Analysing Teacher's Spatial Positions and the Interaction During Transitions.
Miranda Rocksén
Finlayson, O.E., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 3/3 (co-ed. Sabine Fechner & André Tiberghien), Dublin, Ireland, Dublin City University, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Research Collaboration in Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene
Maria Svensson, Miranda Rocksén, Elaosi Vhurumuku
presented roundtable at XVIII IOSTE SYMPOSIUM "Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives", August 13-17, 2018 Malmö , Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning study in initial teacher education
Ann-Marie Von Otter, Jan Landström, Miranda Rocksén
Presentation at 2018 Sweden-Norway-South Africa Joint Workshop: Collaboration in Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene, 10th-12th August, Gothenburg, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Didaktiska klassrumsstudier – Innebörder, styrkor och svårigheter
Christina Osbeck, Miranda Rocksén
Presentation vid Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik, 24 maj 2018, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Spänningsfältet mellan akademi och profession: en studie av kurslitteratur i tre lärarprogram
Djamila Fatheddine, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson , Miranda Rocksén
Forskning om högre utbildning, 15-16 maj 2018, Lunds universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The use of examples in school science: Developing an analytical tool to enable a discussion in science teacher education
Gerd Johansen, Miranda Rocksén, Birgitte Bjønness
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Developing awareness of 'illustrative examples' in science teaching practices: the case of the giraffe-problem
Miranda Rocksén, Gerd Johansen, Birgitte Bjønness
Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 7-9/6 2017, Trondheim, Norway., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 26

2018

Phases of interaction in relation to problem-solving: an approach to the analysis of a project-organised engineering course
Miranda Rocksén, Maria Berge, Eva Silfver, Allison Gonsalves
ESERA SIG “Video‐based research of teaching and learning processes”, biannual meeting, Giessen, Germany, Nov 23th-24th. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Universeum i lärarutbildningen
Miranda Rocksén
Kemilärarnas informationsbrev, Övrigt 2018
Övrigt

Finding the 'Rhythm' in a Science Classroom: Analysing Teacher's Spatial Positions and the Interaction During Transitions.
Miranda Rocksén
Finlayson, O.E., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 3/3 (co-ed. Sabine Fechner & André Tiberghien), Dublin, Ireland, Dublin City University, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Research Collaboration in Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene
Maria Svensson, Miranda Rocksén, Elaosi Vhurumuku
presented roundtable at XVIII IOSTE SYMPOSIUM "Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives", August 13-17, 2018 Malmö , Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning study in initial teacher education
Ann-Marie Von Otter, Jan Landström, Miranda Rocksén
Presentation at 2018 Sweden-Norway-South Africa Joint Workshop: Collaboration in Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene, 10th-12th August, Gothenburg, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Didaktiska klassrumsstudier – Innebörder, styrkor och svårigheter
Christina Osbeck, Miranda Rocksén
Presentation vid Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik, 24 maj 2018, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Spänningsfältet mellan akademi och profession: en studie av kurslitteratur i tre lärarprogram
Djamila Fatheddine, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson , Miranda Rocksén
Forskning om högre utbildning, 15-16 maj 2018, Lunds universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The use of examples in school science: Developing an analytical tool to enable a discussion in science teacher education
Gerd Johansen, Miranda Rocksén, Birgitte Bjønness
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Developing awareness of 'illustrative examples' in science teaching practices: the case of the giraffe-problem
Miranda Rocksén, Gerd Johansen, Birgitte Bjønness
Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 7-9/6 2017, Trondheim, Norway., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 26

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?