Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mats Oscarson

Professor emeritus

Mats Oscarson
Professor emeritus
mats.oscarson@ped.gu.se
031-786 2455

Rumsnummer: B3 372
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Mats Oscarson

Summary in English: See below

Forskningsintressen
Mina forskningsintressen rör främst förutsättningarna för och processer vid lärandet av språk i skola och vuxenundervisning. Jag arbetar utifrån ett ämnesövergripande perspektiv (engelska språket, med docentkompetens, och pedagogik) och intresserar mig speciellt för frågan om hur man som språkinlärare kan följa och bedöma sin egen kunskapsutveckling. Andra viktiga forskningsintressen gäller metoder för testning och bedömning av språkfärdighet samt nationell utvärdering av elevers språkkunskaper. Har bl.a. varit projektledare för de språkliga delarna av Skolverkets (och tidigare Skolöverstyrelsens) återkommande nationella utvärderingar av uppnådda läroplansmål för den svenska skolan (åren 1992, 1995, 1998 och 2003). Har deltagit i flera storskaliga internationella forsknings- och utvecklingsarbeten i språkundervisnings- och språktestningsfrågor, bl.a. i satsningar initierade och stödda av Europarådet (t.ex. The Modern Languages Project och The European Language Portfolio Project) och EU (t.ex. DIALANG, Diagnosis of Language Skills). Har innehaft ett ’Research Fellowship’ vid The National Foreign Language Center, Johns Hopkins University, Washington D.C. för att bedriva forskning om språkfärdighetsbedömningar.

Undervisningsintressen
Min akademiska undervisningserfarenhet omfattar såväl engelsk lingvistik (grammatik, fonetik, muntlig/skriftlig färdighet m.m.) som pedagogik och didaktik (främst med inriktning på språkinlärning och kunskapsbedömning). En del av min tid har jag ägnat åt utbildningsinsatser utomlands (i England, Portugal, Lettland, Moçambique). Jag har skrivit läromedel för grundskolan, gymnasieskolan och vuxenundervisningen och har också producerat pedagogiska fortbildningsmaterial för cirkelledare och lärare i det fria folkbildningsarbetet och vuxenutbildningen.

Senaste forskningsprojekt
LUB - Lärarens utvidgade bedömarroll (The Teacher’s Extended Assessment Role) Finansierat av Vetenskapsrådet.

SALL - Självbedömning av inlärning: Exemplet språk (Self-assessment of learning: The case of languages.) Finansierat av Vetenskapsrådet.

DIALANG - Diagnosis of language ability

Övrigt
Är medlem av the Editorial Board för fyra internationella facktidskrifter och medverkar regelbundet som reviewer för dessa: Language Assessment Quarterly (Lawrence Erlbaum), International Journal of Applied Linguistics and English Literature (Australian International Academic Centre), International Journal of Assessment and Evaluation in Education (AIAC), and Voices in Asia Journal (Mahidol University, Faculty of Liberal Arts, Bangkok).
Är sedan 2005 Expert Member of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA).


Nyckelord
språkundervisning, språkdidaktik, engelska språket, bedömning och testning av språkfärdighet, självbedömning, nationell utvärdering av språkkunskaper

Urval av publikationer
Oscarson, Mats (2013). Self-Assessment in the Classroom. In Kunnan, A. J. (ed.), The Companion to Language Assessment. Vol. 2. Approaches and Development. Malden, MA: Wiley-Blackwell Bokkapitel
Oscarson, Mats (2013). The challenge of student self-assessment in language education. In Voices in Asia Journal, 1, 1. 1-14.
Dragemark Oscarson, Anne & Oscarson, Mats (2011). Using the CEFR in the foreign language classroom. In Mader, J & Urkun, Z.(eds), Putting the CEFR to Good Use. Proceedings from the International Association of Teachers of English as a Foreign Language (IATEFL)(TEA SIG) Conference, Barcelona 28-31 Oct. 2010
(Konferensbidrag).
Oscarson, Mats & Apelgren, Britt Marie (2011). Mapping language teachers’ conceptions of student assessment procedures in relation to grading: A two-stage empirical inquiry. System–An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics, 39, No.1, 2011, s 2-16
Oscarson, Mats (2009). Bestämning av elevers kunskaper i språk: Hur gör lärarna och vilka är alternativen? Resultatdialog: Aktuell forskning om lärande. Vetenskapsrådets rapportserie.
Lundberg, Gun & Oscarson, Mats (2008). Engelska – En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling
Oscarson, Mats & Apelgren, Britt Marie (2005). Nationella utvärderingen av grundskolan 2003: Engelska. (Rapport 251.) Stockholm: Skolverket.
Oscarson, Mats & Apelgren, Britt Marie (2005). Tankar kring grundskolans utveckling : Engelska. I Skolverket (2005). Grundskolans ämnen i ljuset av Nationella utvärderingen 2003: Nuläge och framåtblickar. Sid 81–93. Stockholm: Skolverket.
Huhta, A., Luoma, S., Oscarson, M., Sajavaara, K., Takala, S. & Teasdale, A. (2002). DIALANG – A Diagnostic Language Assessment System for Adult Learners. I: Council of Europe, Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Case Studies. Strasbourg: Council of Europe.
Oscarson, Mats (2000). Selbstbeurteilung im Fremdsprachenunterricht— eine Utopie? BABYLONIA – Zeitschrift für Sprachunterricht und Sprachenlernen, 7, 1,19–22.
Gustafsson, Jörgen, & Oscarson, Mats (1999). Bonniers engelska grammatik. Stockholm: Bonniers. ( D:o Med separata övningsböcker och lärarhandledning)
Oscarson, Mats (1997).”Self-assessment of foreign and second language proficiency”. I C. Clapham & D. Corson (ed.), The Encyclopedia of Language and Education, Vol. 7 (Language Testing and Assessment). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1997, s 175-187

Länkar till forskningsmiljöer och projekt

_________________________________________________________
Summary in English
My main research interests are language education, foreign language testing, and learner self-assessment of language ability. Some of the major research and development projects in which I have been involved are the Swedish national evaluations of achievement in the secondary and upper secondary school (coordinated by the National Agency for Education, Stockhom), the Modern Languages Projects (Council of Europe), and DIALANG -Diagnosis of Language Ability (European Commission and Council of Europe). In 1996 I was awarded a Research Fellowship at the National Foreign Language Center, Johns Hopkins University, Washington D.C., and spent six months there conducting research into language assessment. Teaching assignments abroad include organization of and participation in teacher training seminars and MA level courses in England, Portugal, Latvia, and Mozambique, mostly in the fields of English as a foreign language instruction and educational measurement.
I have written extensively on the subjects of language education and language assessment (for a representative sample of titles, see Urval av publikationer on this page) and have also authored – and co-authored – a range of teacher materials and language textbooks. I am a member of the Editorial Board of two scholarly journals: SYSTEM, An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics (Elsevier) and Language Assessment Quarterly (Lawrence Erlbaum). Since 2005 I am an expert member of the European Association for Language Testing and Assessment (EALTA).

Recent research projects:

See "Senaste forskningsprojekt" (above) on this page.

Association with other research networks:
See "Länkar till forskningsmiljöer och projekt" on this page.

Keywords:
language education, language testing, language assessment, student self-assessment, national evaluation of curricular goals


Publications

See above, Urval av publikationer (Selected publications)


 

Senaste publikationer

Student vid Göteborgs universitet under ett turbulent 1960-tal
Mats Oscarson
Minnen från studentiden vid Göteborgs universitet , Göteborg, Seniorakademien vid Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Minnen från studenttiden vid Göteborgs universitet
Emin Tengström, Britta Olinder, Martin Fritz, Allan Svensson, Mats Oscarson et al.
Göteborg, Seniorakademien vid Göteborgs universitet, Bok 2018
Bok

Some European Language Education and Assessment Initiatives – A Retrospective View
Mats Oscarson
The 1st International ASEAN-English Language Teaching Conference, Universiti Putra Malaysia, 15-17 March 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Making Connections in a Changing World: A European Language Education and Assessment Perspective
Mats Oscarson
International Journal of Arabic-English Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Cross-National Standards: A Dutch-Swedish Collaborative Effort in National Standardized Testing
John de Jong, Mats Oscarson
AILA Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engelska
Mats Oscarson, Mall Stålhammar
Personliga tillbakablickar över ämnesområden vid Göteborgs universitet. Ämneshistorisk dokumentation vid Göteborgs universitet, Del III, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Making Connections in a Changing World: A European Language Education and Assessment Perspective
Mats Oscarson
Power to Connect in a Changing World: International Conference on Language, Literature & Translation. The Faculty of Foreign Language, University of Jordan, Amman, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 57

2018

Student vid Göteborgs universitet under ett turbulent 1960-tal
Mats Oscarson
Minnen från studentiden vid Göteborgs universitet , Göteborg, Seniorakademien vid Göteborgs universitet, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Minnen från studenttiden vid Göteborgs universitet
Emin Tengström, Britta Olinder, Martin Fritz, Allan Svensson, Mats Oscarson et al.
Göteborg, Seniorakademien vid Göteborgs universitet, Bok 2018
Bok

Some European Language Education and Assessment Initiatives – A Retrospective View
Mats Oscarson
The 1st International ASEAN-English Language Teaching Conference, Universiti Putra Malaysia, 15-17 March 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

2015

Making Connections in a Changing World: A European Language Education and Assessment Perspective
Mats Oscarson
International Journal of Arabic-English Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Cross-National Standards: A Dutch-Swedish Collaborative Effort in National Standardized Testing
John de Jong, Mats Oscarson
AILA Review, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engelska
Mats Oscarson, Mall Stålhammar
Personliga tillbakablickar över ämnesområden vid Göteborgs universitet. Ämneshistorisk dokumentation vid Göteborgs universitet, Del III, Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Making Connections in a Changing World: A European Language Education and Assessment Perspective
Mats Oscarson
Power to Connect in a Changing World: International Conference on Language, Literature & Translation. The Faculty of Foreign Language, University of Jordan, Amman, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 57

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?