Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Elisabeth Ohlsson

Universitetsadjunkt

Elisabeth Ohlsson
Universitetsadjunkt
elisabeth.ohlsson@gu.se
031-786 4886

Rumsnummer: B4 436c
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Elisabeth Ohlsson

Jag har undervisat i grundskolan i mer än tre decennier, mestadels på mellanstadiet och högstadiet. 2011 blev jag antagen som CUL-doktorand på halvtid i CLISS-projektet (Content and Language Integrated Learning in Swedish Schools) och lisputerade 2018 med uppsatsen ”Att synliggöra vokabulär. En kvantitativ studie av gymnasieungdomars skrivuppgifter på svenska inom CLISS-projektets ram”.

2016 anställdes jag på IDPP där jag har undervisat i lärarutbildningens kurser i svenskämnets didaktik, i kurserna K20 och K40, genomfört VFU-besök och handlett uppsatsarbeten. På IDPP har jag deltagit i ett internutvecklingsprojekt där vi har undersökt kurslitteraturens forsknings-anknytning inom lärarutbildningen.

Från och med hösten 2018 är jag doktorand i forskarskolan SEMLA (Lärande, undervisning och bedömning av svenska och engelska. Flerspråkighet som tillgång och utmaning) som är ett samarbete mellan GU, SU och UMU.

Mina intressen är främst skrivforskning men även elevers lärande gällande läsning samt bedömning liksom språk- och kunskapsutvecklande undervisning oavsett skolämne.
 

 

Senaste publikationer

"Kan man se ett ordförråd?"
Elisabeth Ohlsson
Konferensbidrag vid SMDI, Svenska med didaktisk inriktning., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att synliggöra vokabulär. En kvantitativ studie av gymnasieelevers skrivuppgifter på svenska inom CLISS-projektets ram.
Elisabeth Ohlsson
Göteborg, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, Licentiatsavhandling 2018
Licentiatsavhandling

Spänningsfältet mellan akademi och profession: en studie av kurslitteratur i tre lärarprogram
Djamila Fatheddine, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson , Miranda Rocksén
Forskning om högre utbildning, 15-16 maj 2018, Lunds universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visualizing Vocabulary, an investigation of student assignments in CLIL and non-CLIL context
Elisabeth Ohlsson
Paperpresentation, ARLE, International Association for Research in L1 Education, Konferens i Tallinn juni 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Writing Progression, a comparison in a CLIL and a non-CLIL context
Elisabeth Ohlsson
Posterpresentation, AILA, International Association of Applied Linguistics, Konferens i Brisbane augusti 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Usage of Academic Words, a Comparison in a CLIL and a Non-CLIL Context in Sweden
Elisabeth Ohlsson
Paperpresentation + Poster, SIG Writing Research School Utrecht, EARLI, European Association for Research on Learning and Instruction, augusti 2014 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 7 av 7

2018

"Kan man se ett ordförråd?"
Elisabeth Ohlsson
Konferensbidrag vid SMDI, Svenska med didaktisk inriktning., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att synliggöra vokabulär. En kvantitativ studie av gymnasieelevers skrivuppgifter på svenska inom CLISS-projektets ram.
Elisabeth Ohlsson
Göteborg, Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, Licentiatsavhandling 2018
Licentiatsavhandling

Spänningsfältet mellan akademi och profession: en studie av kurslitteratur i tre lärarprogram
Djamila Fatheddine, Charlotte Nilsson, Elisabeth Ohlsson , Miranda Rocksén
Forskning om högre utbildning, 15-16 maj 2018, Lunds universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Visualizing Vocabulary, an investigation of student assignments in CLIL and non-CLIL context
Elisabeth Ohlsson
Paperpresentation, ARLE, International Association for Research in L1 Education, Konferens i Tallinn juni 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Writing Progression, a comparison in a CLIL and a non-CLIL context
Elisabeth Ohlsson
Posterpresentation, AILA, International Association of Applied Linguistics, Konferens i Brisbane augusti 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Usage of Academic Words, a Comparison in a CLIL and a Non-CLIL Context in Sweden
Elisabeth Ohlsson
Paperpresentation + Poster, SIG Writing Research School Utrecht, EARLI, European Association for Research on Learning and Instruction, augusti 2014 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 7 av 7

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?