Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Rimma Nyman

Universitetslektor

Rimma Nyman
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
rimma.nyman@gu.se
031-786 2123

Rumsnummer: B3 370
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Rimma Nyman

Jag är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning matematikämnets didaktik och ämneslärare i matematik. Jag är verksam som lärarutbildare vid Göteborgs universitet sedan 2007. 

Mina undervisningsintressen faller inom ramen för lärarutbildningen och grundskolans tidigare år. Min forskning handlar om matematikundervisning, bland annat om intresse och engagemang i matematik och teorin om didaktiska situationer (TDS).

Min avhandlingen "Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classrooom" behandlar praktiknära frågor om hur  intresse och elevengagemang utvecklas i matematikundervisningen och vad lärare kan göra för att engagera elever i matematik. Avhandlingen problematiserar intresse på klassrumsnivå och bidrar med perspektiv på förutsättningar för matematiklärande och undervisning. Jag utgår ifrån Deweys tolkning av intresse som fenomen och analyserar intresse manifesterat som engagemang ur olika perspektiv: forskarens, lärarens och elevernas syn på dessa begrepp. Jag har bland annat analyserat hur lärare identifierar elevengagemang, vilka didaktiska strategier de använder när algebra introduceras och vilka uppgifter elever finner intressanta och engagerande på högstadiet. Avhandlingen bidrar till fördjupad förståelse av intresse som elevengagemang i algebra, samt ge nya insikter om hur lärare kan fånga och bibehålla det. 

Analyserna gjordes utifrån matematikdidaktisk teori, med fokus på samspelet lärare-elev-matematik-uppgift. Särskilda studier ägnas åt att belysa elevengagemang i förhållande till specifika uppgifter samt lärarnas didaktiska strategier. En del av materialet som har samlats in och analyserats utgör en del av storskaliga videostudier (The Learners Perspective Study, LPS och Video Studies in Mathematics, VIDEOMAT). 

Senaste publikationer

Att leda matematiksamtal i klassrummet
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Lena Knutsson, Christina Skodras, Florenda Gallos Cronberg et al.
Forskning pågår, 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika lösningar på rika problem - Tornet
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Skoj med tvättsvampar!
Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

A tool for planning and orchestrating mathematical discussions
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Florenda Gallos Cronberg, Lena Knutsson, Christina Skodras et al.
Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika matematiska problem - att dela smörgåsar
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström, Eva Taflin
Tangenten - tidskrift för matematikundervisning, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Mathematical classroom discussions- Developing a framework focussing on the teacher's role
Florenda Gallos Cronberg, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Christina Skodras, Lena Knutsson et al.
The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Perspectives on professional development of mathematics teachers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

To set an example: shifts in awareness when working with Venn diagrams
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström
Matematikdidaktiska forskningsseminariet MADIF-11, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika lösningar på rika problem: Att välja glasskulor
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström, Eva Taflin
Nämnaren , Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Att engagera elever i matematik - hur gör man?
Rimma Nyman
Forskning pågår. Göteborgs universitet 31 oktober. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom
Rimma Nyman
Gothenburg, Acta Universitatis Gothoburgensis, Doktorsavhandling 2017
Doktorsavhandling

Visar 1 - 10 av 23

2018

Att leda matematiksamtal i klassrummet
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Lena Knutsson, Christina Skodras, Florenda Gallos Cronberg et al.
Forskning pågår, 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika lösningar på rika problem - Tornet
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Skoj med tvättsvampar!
Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

A tool for planning and orchestrating mathematical discussions
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Florenda Gallos Cronberg, Lena Knutsson, Christina Skodras et al.
Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika matematiska problem - att dela smörgåsar
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström, Eva Taflin
Tangenten - tidskrift för matematikundervisning, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Mathematical classroom discussions- Developing a framework focussing on the teacher's role
Florenda Gallos Cronberg, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Christina Skodras, Lena Knutsson et al.
The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Perspectives on professional development of mathematics teachers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

To set an example: shifts in awareness when working with Venn diagrams
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström
Matematikdidaktiska forskningsseminariet MADIF-11, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika lösningar på rika problem: Att välja glasskulor
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström, Eva Taflin
Nämnaren , Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

2017

Att engagera elever i matematik - hur gör man?
Rimma Nyman
Forskning pågår. Göteborgs universitet 31 oktober. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classroom
Rimma Nyman
Gothenburg, Acta Universitatis Gothoburgensis, Doktorsavhandling 2017
Doktorsavhandling

Visar 1 - 10 av 23

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?