Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Rimma Nyman

Universitetslektor

Rimma Nyman
Universitetslektor
PhD, ämneslärare i matematik, handledare
Akademisk grad: Doktor,
rimma.nyman@gu.se
031-786 2123

Rumsnummer: B3377
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg
Arbetsuppgifter: Universitetslektor


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Rimma Nyman

Jag är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning matematikdidaktik. Min forskning handlar bland annat om intresse och engagemang i matematik.

Min avhandling Interest and Engagement: Perspectives on Mathematics in the Classrooom behandlar praktiknära frågor, om hur intresse och elevengagemang utvecklas i matematikklassrummet. Analyserna gjordes utifrån matematikdidaktisk teori (TDS), med fokus på samspelet lärare-elev-matematik-uppgift. Särskilda studier ägnas åt att belysa elevengagemang i förhållande till specifika uppgifter samt lärarnas didaktiska strategier. En del av materialet som har samlats in och analyserats utgör en del av storskaliga videostudier (The Learners Perspective Study, LPS och Video Studies in Mathematics, VIDEOMAT). 

Senaste publikationer

Kommunikativa drag - verktyg för utforskande matematiksamtal
Rimma Nyman
Matematiska samtal i klassrummet - vägar till elevers lärande, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Rika lösningar på rika problem - Felblandad saft
Anna Ida Säfström, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Garagebyggen - matematisk progression i mönsterproblem
Peter Fredriksson, Rimma Nyman
Nämnaren , Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Video studies in classroom research. Hidden dimensions of teaching and learning.
Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Britt Holmberg, Elisabeth Rystedt
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Att leda matematiksamtal i klassrummet
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Lena Knutsson, Christina Skodras, Florenda Gallos Cronberg et al.
Forskning pågår, 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika lösningar på rika problem - Tornet
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Skoj med tvättsvampar!
Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

A tool for planning and orchestrating mathematical discussions
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Florenda Gallos Cronberg, Lena Knutsson, Christina Skodras et al.
Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika matematiska problem - att dela smörgåsar
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström, Eva Taflin
Tangenten - tidskrift för matematikundervisning, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 28

2019

Kommunikativa drag - verktyg för utforskande matematiksamtal
Rimma Nyman
Matematiska samtal i klassrummet - vägar till elevers lärande, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Rika lösningar på rika problem - Felblandad saft
Anna Ida Säfström, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Garagebyggen - matematisk progression i mönsterproblem
Peter Fredriksson, Rimma Nyman
Nämnaren , Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Video studies in classroom research. Hidden dimensions of teaching and learning.
Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Britt Holmberg, Elisabeth Rystedt
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Att leda matematiksamtal i klassrummet
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Lena Knutsson, Christina Skodras, Florenda Gallos Cronberg et al.
Forskning pågår, 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika lösningar på rika problem - Tornet
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Skoj med tvättsvampar!
Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

A tool for planning and orchestrating mathematical discussions
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Florenda Gallos Cronberg, Lena Knutsson, Christina Skodras et al.
Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Rika matematiska problem - att dela smörgåsar
Rimma Nyman, Anna Ida Säfström, Eva Taflin
Tangenten - tidskrift för matematikundervisning, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 28

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?