Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anna-Lena Lilliestam

Universitetslektor

Anna-Lena Lilliestam
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
anna-lena.lilliestam@ped.gu.se
031-786 2258

Rumsnummer: B3 362
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Anna-Lena Lilliestam

 

Jag har en lång lärarerfarenhet och har undervisat i svenska, historia, kultur-och idéhistoria, kommunikation och musik inom ungdomsskolan. Jag har också arbetat med fortbildning av lärare, forskarcirklar och skolutveckling inom gymnasieskolan i Göteborg. Idag arbetar jag med kursutveckling och undervisning inom Ämneslärarprogrammet och Pedagogprogrammet, på Institutionen för pedagogik och specialpedagogik och på Institutionen för Historiska studier. Jag arbetar också inom Läslyftet och deltar i uppdrag för Lerums kommun.

Min forskning är praktiknära och har speciellt fokuserat på undervisning och lärande i historia. Avhandlingen handlar om det historiska resonerandet och är en praktiknära studie om att resonera historiskt i termer av aktör och struktur: vad innebär det att resonera på detta sätt? och vad krävs för att elever ska kunna utveckla förmågan till aktör- och strukturresonemang? Avhandlingen kombinerar variationsteori- fenomenografi med teorier från den brittisk-amerikanska historiskt- tänkandetraditionen och är den första svenska studie som bygger på denna historiedidaktiska teoribildning. Jag har också skrivit artiklar som presenterar och problematiserar teorin i en svensk kontext.

Min senaste studie undersöker ämneslärarstudenters i historia syn på historia och historieundervisning. I studien undersöks lärarstudenters syn på ämnet och undervisning vid utbildningens inledning och avslutning. Den avser att utgöra en grund för utveckling av högskolans utbildning av blivande historielärare. Vilka uppfattningar kan undervisningen bygga vidare på och vilka uppfattningar behöver utmanas i utbildningen?

Senaste publikationer

Social studies in primary school- communicating values or teaching substantive knowledge?
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Abstracts p. 138, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Beginner Teacher Students' Views on History and History Education
Anna-Lena Lilliestam
European Educational Research Association- ECER Conference Copenhagen 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Nyblivna lärarstudenters syn på historia och historieundervisning
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica Journal of Humanities and Social Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Agency and structure in Swedish students' historical reasoning
Anna-Lena Lilliestam
AERA Online Paper Repository, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Från Sputnik till Historical Thinking. Historiskt tänkande-traditionen; dess idéer, utveckling och pedagogiska potential
Anna-Lena Lilliestam
Marner och Örtegren (red.) KLÄM konferenstexter om Lärande, Ämnesdidaktik och Mediebruk, Umeå, Nationella nätverket för ämnesdidaktik, Umeå universitet, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Historisk kunskap-både innehåll och förmågor
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktik i Norden 9, Malmö högskola och högskolan i Halmstad, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 10

2019

Social studies in primary school- communicating values or teaching substantive knowledge?
Anna-Lena Lilliestam
NOFA7 Abstracts p. 138, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Beginner Teacher Students' Views on History and History Education
Anna-Lena Lilliestam
European Educational Research Association- ECER Conference Copenhagen 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2015

Nyblivna lärarstudenters syn på historia och historieundervisning
Anna-Lena Lilliestam
Nordidactica Journal of Humanities and Social Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Agency and structure in Swedish students' historical reasoning
Anna-Lena Lilliestam
AERA Online Paper Repository, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Från Sputnik till Historical Thinking. Historiskt tänkande-traditionen; dess idéer, utveckling och pedagogiska potential
Anna-Lena Lilliestam
Marner och Örtegren (red.) KLÄM konferenstexter om Lärande, Ämnesdidaktik och Mediebruk, Umeå, Nationella nätverket för ämnesdidaktik, Umeå universitet, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

2012

Historisk kunskap-både innehåll och förmågor
Anna-Lena Lilliestam
Historiedidaktik i Norden 9, Malmö högskola och högskolan i Halmstad, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 10

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?