Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lilja

Universitetslektor

Annika Lilja
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Doktor,
annika.lilja@ped.gu.se
031-786 2433

Rumsnummer: B3 352
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Annika Lilja

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse rör sig inom två områden, dels ett där frågor om relationen mellan lärare  och elev är aktuell på olika sätt. Min avhandling fokuserar på vad den förtroendefulla relationen kan ha för betydelse för elevernas möjligheter i skolan. Teoretiskt har jag här använt mig av livsvärldsfenomenologi och hermeneutik.

Det andra området av mitt forskningsintresse handlar om etikdidaktik. Våren 2019 påbörjade EthiCo-gruppen, som jag tillhör, två studier, en för åk 8 med medel från Skolforskningsinstitutet och en för åk 5 med medel från Göteborgs universitet, ULF-medel. Studierna undersöker en skönlitteraturbaserad etikundevrvisnings möjligheter och svårigheter. I de etikdidaktiska projekten använder vi oss dels av etisk filosofi som teori, men också sociokulturella teorier. Länk till projektets hemsida: 

https://idpp.gu.se/forskning/forskningsprojekt/den-etiska-blicken-och-rosten

Jag är också en av forskarna i en studie ledd från Umeå universitet, finansierad av Vetenskapsrådet. Studien 'Barn och Läroplan. Existentiella frågor och skolans svar'. Studien syftar till att utveckla kunskap om 11-12-åringar existentiella frågor och dess betydelse i och för utbildning. Länk till projektets hemsida:

https://www.umu.se/forskning/projekt/barn-och-laroplan-existentiella-fragor-och-skolans-svar/

Jag har tidigare deltagit i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet ” Vad kan man lära sig i etik?
– Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola”. 
Länk till projektets hemsida:
http://idpp.gu.se/forskning/forskningsprojekt/etik

Undervisningsintressen
Efter 26 år som mellanstadielärare har jag ett stort intresse för didaktiska frågor, framför allt är det frågan om vad det är som krävs för att lyckas som lärare i olika sammanhang som funnits med som en röd tråd i de olika projekt jag varit och är engagerad i. Den forskning jag varit med och bedrivit har också gett ett intresse för undervisning om etik. Som lärare arbetar jag bland annat i institutionens masterprogram i didaktik och det internationella mastersprogrammet i ESD, Education for Sustainable Development..

Som en del av mitt uppdrag är jag också vice-prefekt för samverkan vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

 

 

Senaste publikationer

Ethics Education in Swedish RE - and Future Content for Ethics Education in Compulsory School
Karin Sporre, Olof Franck, Annika Lilja, Christina Osbeck
ter Avest, I., Bakker, C., Ipgrave, J., Leonhard, S. & Schreiner, P. (eds): Facing the Unknown Future: Religion and Education on the Move. Religious Divesity and Education in Europe, Vol. 14. , Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

What are children’s responses to questions about the surrounding world, existence and life? Ways to analyse, result patterns from 1970, and some examples of newly written texts
Katarina Kärnebro, Annika Lilja, Christina Osbeck
NERA Åbo, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att skärpa den etiska rösten och blicken. En skönlitteraturbaserad etikundervisning
Annika Lilja
Religion och Livsfrågor, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

Ethical competence expressed in students’ written texts
Annika Lilja
HTS Teologiese Studies / Theological Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skönlitteratur för att utveckla etisk kompetens
Annika Lilja
SO-didaktik, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Jan Bengtsson. En sammanflätandets filosof
Inger Berndtsson, Annika Lilja, Ilona Rinne
Fenomenologiska sammanflätningar, Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Fenomenologiska sammanflätningar
Inger Berndtsson, Annika Lilja, Ilona Rinne
Göteborg, Daidalos, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

To learn ethics through fiction - expanded repertoires about the lived, the good and possible common life
Annika Lilja, Christina Osbeck
Konferenspublikation NCRE 2019: Nordic Conference of Religious Education 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 40

2020

Ethics Education in Swedish RE - and Future Content for Ethics Education in Compulsory School
Karin Sporre, Olof Franck, Annika Lilja, Christina Osbeck
ter Avest, I., Bakker, C., Ipgrave, J., Leonhard, S. & Schreiner, P. (eds): Facing the Unknown Future: Religion and Education on the Move. Religious Divesity and Education in Europe, Vol. 14. , Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

What are children’s responses to questions about the surrounding world, existence and life? Ways to analyse, result patterns from 1970, and some examples of newly written texts
Katarina Kärnebro, Annika Lilja, Christina Osbeck
NERA Åbo, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2020
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att skärpa den etiska rösten och blicken. En skönlitteraturbaserad etikundervisning
Annika Lilja
Religion och Livsfrågor, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

Ethical competence expressed in students’ written texts
Annika Lilja
HTS Teologiese Studies / Theological Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2019

Skönlitteratur för att utveckla etisk kompetens
Annika Lilja
SO-didaktik, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Jan Bengtsson. En sammanflätandets filosof
Inger Berndtsson, Annika Lilja, Ilona Rinne
Fenomenologiska sammanflätningar, Göteborg, Daidalos, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Fenomenologiska sammanflätningar
Inger Berndtsson, Annika Lilja, Ilona Rinne
Göteborg, Daidalos, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

To learn ethics through fiction - expanded repertoires about the lived, the good and possible common life
Annika Lilja, Christina Osbeck
Konferenspublikation NCRE 2019: Nordic Conference of Religious Education 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 40

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?