Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lilja

Universitetslektor

Annika Lilja
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Doktor,
annika.lilja@ped.gu.se
031-786 2433

Rumsnummer: B3 352
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Annika Lilja

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse rör sig inom två områden, dels ett där frågor om relationen mellan lärare  och elev är aktuell på olika sätt. Min avhandling fokuserar på vad den förtroendefulla relationen kan ha för betydelse för elevernas möjligheter i skolan. Teoretiskt har jag här använt mig av livsvärldsfenomenologi och hermeneutik.

Det andra området av mitt forskningsintresse handlar om etikdidaktik. Våren 2019 påbörjade EthiCo-gruppen, som jag tillhör, två studier, en för åk 8 med medel från Skolforskningsinstitutet och en för åk 5 med medel från Göteborgs universitet, ULF-medel. Studierna undersöker en skönlitteraturbaserad etikundevrvisnings möjligheter och svårigheter. I de etikdidaktiska projekten använder vi oss dels av etisk filosofi som teori, men också sociokulturella teorier. Länk till projektets hemsida: 

https://idpp.gu.se/forskning/forskningsprojekt/den-etiska-blicken-och-rosten

Jag är också en av forskarna i en studie ledd från Umeå universitet, finansierad av Vetenskapsrådet. Studien 'Barn och Läroplan. Existentiella frågor och skolans svar'. Studien syftar till att utveckla kunskap om 11-12-åringar existentiella frågor och dess betydelse i och för utbildning. Länk till projektets hemsida:

https://www.umu.se/forskning/projekt/barn-och-laroplan-existentiella-fragor-och-skolans-svar/

Jag har tidigare deltagit i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet ” Vad kan man lära sig i etik?
– Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola”. 
Länk till projektets hemsida:
http://idpp.gu.se/forskning/forskningsprojekt/etik

Undervisningsintressen
Efter 26 år som mellanstadielärare har jag ett stort intresse för didaktiska frågor, framför allt är det frågan om vad det är som krävs för att lyckas som lärare i olika sammanhang som funnits med som en röd tråd i de olika projekt jag varit och är engagerad i. Den forskning jag varit med och bedrivit har också gett ett intresse för undervisning om etik. Som lärare arbetar jag bland annat i institutionens masterprogram i didaktik och det internationella mastersprogrammet i ESD, Education for Sustainable Development..

Som en del av mitt uppdrag är jag också vice-prefekt för samverkan vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

 

 

Senaste publikationer

Etikdidaktik i samverkan mellan profession, utbildning och forskning.
Annika Lilja, Ann-Charlotte Blomqvist, Sara Edman, Åsa Karlsson, Anna Strid
Vetenskaplighet i högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

En fråga om förtroende och ansvar
Annika Lilja
Didaktisk utvecklingsdialog. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

The importance of relationships in the classroom
Annika Lilja, Silwa Claesson
Didactic classroom studies. A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Abilities, knowledge requirements and national tests in RE: the Swedish case as an example in the outcome-focused school and society of today.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ethics education in compulsory school: Ethical competence in the light of ethical theories. Teachers perspectives on important ethical competences for their students to develop.
Annika Lilja
The 44th Conference of the AME Association for Moral Education, 8-10 November, Barcelona, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Vad kan man lära i etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja
Paper presenterat vid Nationellt forum för religionsdidaktisk/pedagogisk forskning (NFR), Trollhättan, 27-28 september., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Is there an interest in ethics? teachers' and pupils' perspectives in a Swedish assessment era
Christina Osbeck, Annika Lilja
International seminar on religious education and values Session XXI 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 32

2019

Etikdidaktik i samverkan mellan profession, utbildning och forskning.
Annika Lilja, Ann-Charlotte Blomqvist, Sara Edman, Åsa Karlsson, Anna Strid
Vetenskaplighet i högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

En fråga om förtroende och ansvar
Annika Lilja
Didaktisk utvecklingsdialog. Anette Olin, Jonas Almqvist, Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

The importance of relationships in the classroom
Annika Lilja, Silwa Claesson
Didactic classroom studies. A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Abilities, knowledge requirements and national tests in RE: the Swedish case as an example in the outcome-focused school and society of today.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ethics education in compulsory school: Ethical competence in the light of ethical theories. Teachers perspectives on important ethical competences for their students to develop.
Annika Lilja
The 44th Conference of the AME Association for Moral Education, 8-10 November, Barcelona, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Vad kan man lära i etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja
Paper presenterat vid Nationellt forum för religionsdidaktisk/pedagogisk forskning (NFR), Trollhättan, 27-28 september., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Is there an interest in ethics? teachers' and pupils' perspectives in a Swedish assessment era
Christina Osbeck, Annika Lilja
International seminar on religious education and values Session XXI 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 32

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?