Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Annika Lilja

Universitetslektor

Annika Lilja
Universitetslektor , Studierektor
Akademisk grad: Doktor,
annika.lilja@ped.gu.se
031-786 2433

Rumsnummer: B3 352
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Annika Lilja

Forskningsintressen
Mitt forskningsintresse rör sig inom två områden, dels ett där frågor om relationen mellan lärare  och elev är aktuell på olika sätt. Min avhandling fokuserar på vad den förtroendefulla relationen kan ha för betydelse för elevernas möjligheter i skolan. Teoretiskt har jag här använt mig av livsvärldsfenomenologi och hermeneutik.

Det andra området av mitt forskningsintresse handlar om etikdidaktik. Jag har deltagit i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet ” Vad kan man lära sig i etik?
– Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola”. 
Länk till projektets hemsida:
http://idpp.gu.se/forskning/forskningsprojekt/etik

Det VR-finansierade projektet har följts upp med ett forskningsinriktat utvecklingsprojekt tillsammans med lärare i åk 9. Där har vi utvecklat en modell för undervisning av etik med  hjälp av skönlitteratur och gruppdiskussioner.  I de etikdidaktiska projekten använder vi oss dels av etisk filosofi som teori, men också sociokulturella teorier.

Undervisningsintressen
Efter 26 år som mellanstadielärare har jag ett sort intresse för didaktiska frågor, framför allt är det frågan om vad det är som krävs för att lyckas som lärare i olika sammanhang som funnits med som en röd tråd i de olika projekt jag varit och är engagerad i. 

Jag är studierektor med ansvar för kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan. Som lärare arbetar jag bland annat i institutionens masterprogram i didaktik.

 

 

Senaste publikationer

Ethics education in compulsory school: Ethical competence in the light of ethical theories. Teachers perspectives on important ethical competences for their students to develop.
Annika Lilja
The 44th Conference of the AME Association for Moral Education, 8-10 November, Barcelona, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Vad kan man lära i etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja
Paper presenterat vid Nationellt forum för religionsdidaktisk/pedagogisk forskning (NFR), Trollhättan, 27-28 september., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Is there an interest in ethics? teachers' and pupils' perspectives in a Swedish assessment era
Christina Osbeck, Annika Lilja
International seminar on religious education and values Session XXI 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Varieties of conception of ethical competence – What constitutes central goals in Ethics Education (EE)?
Christina Osbeck, Annika Lilja
Paper presented to the 14th Nordic Conference on Religious Education, Joensuu, 12-15 June, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Pupils' views on moral competence in school
Annika Lilja
Ethical literacies and sustainability education: young people, subjectivity and democratic participation. , London, Palgrave/Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

The EthiCo project
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers’ experiences of ethics in religious education
Annika Lilja
Assessment in Ethics Education – A Case of National Tests in Religious Education., Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 26

2018

Ethics education in compulsory school: Ethical competence in the light of ethical theories. Teachers perspectives on important ethical competences for their students to develop.
Annika Lilja
The 44th Conference of the AME Association for Moral Education, 8-10 November, Barcelona, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Vad kan man lära i etik? Skilda konceptioner av etisk kompetens för undervisning i en obligatorisk skola.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja
Paper presenterat vid Nationellt forum för religionsdidaktisk/pedagogisk forskning (NFR), Trollhättan, 27-28 september., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Is there an interest in ethics? teachers' and pupils' perspectives in a Swedish assessment era
Christina Osbeck, Annika Lilja
International seminar on religious education and values Session XXI 2018, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

2017

Varieties of conception of ethical competence – What constitutes central goals in Ethics Education (EE)?
Christina Osbeck, Annika Lilja
Paper presented to the 14th Nordic Conference on Religious Education, Joensuu, 12-15 June, Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Pupils' views on moral competence in school
Annika Lilja
Ethical literacies and sustainability education: young people, subjectivity and democratic participation. , London, Palgrave/Macmillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

The EthiCo project
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers’ experiences of ethics in religious education
Annika Lilja
Assessment in Ethics Education – A Case of National Tests in Religious Education., Dordrecht, Springer, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 26

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?