Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Angelika Kullberg

Universitetslektor

Angelika Kullberg
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
angelika.kullberg@ped.gu.se
031-786 2067

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Angelika Kullberg

Forskningsintressen
Jag är intresserad av vad som avgör om elever lär sig eller inte lär sig ett specifikt innehåll i undervisningen.
Mitt forskningsintresse handlar om; relationen mellan lärande och undervisning, ”learning study” och matematikundervisning.

I min avhandlingsstudie lät jag flera lärare pröva olika lektionsdesigner för att se om de får liknande resultat angående vad eleverna lär sig. Länk till avhandlingen hdl.handle.net/2077/22180 Den bygger på ett tidigare forskningsprojekt ’Lärandets Pedagogik’ (år 2002–2006). Projektet genomförde olika learning studies med lärare i grundskolan.

Learning study är ett samarbete mellan lärare och forskare där man försöker designa lektioner för att förbättra elevernas lärande av en särskild förmåga t.ex. förståelse för oändlig decimaltalsutveckling. Analysen av de olika ”learning studies” visade att vissa aspekter av innehållet var kritiska för elevernas lärande. I mitt avhandlingsprojekt får lärare genomföra lektioner med en specifik design för att pröva de kritiska aspekterna i andra grupper av elever.
 
Undervisningsintressen
Undervisar inom Lärarutbildningen med fokus på Lärande och undervisning.
 
Nyckelord
klassrumsforskning, learning study, matematik, lärande, variationsteori

Länkar till forskningsmiljöer och projekt

http://ipkl.gu.se/forskning/forskningsprojekt/fasett

https://idpp.gu.se/forskning/forskningsprojekt/se-eller-rakna

Video från Lärarnas forskningskonferens https://www.youtube.com/watch?v=BBy3UnW0qqo
 

Senaste publikationer

Research on Early Childhood Mathematics Teaching and Learning
Camilla Björklund, Marja van den Heuvel-Panhuizen, Angelika Kullberg
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Forskningsöversiktsartikel 2020
Forskningsöversiktsartikel

Understanding the relationship between length and area when changing the size of a two-dimensional geometric figure
Jenny Svantesson Wester, Angelika Kullberg
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Preschool children's understanding of numbers shown in a partitioning task
Angelika Kullberg, Anna-Lena Ekdahl, Maria Reis, Camilla Björklund
Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds.). (Vol. 4, p. 59), Pretoria, South Africa, PME, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Preschoolers’ different ways of structuring part-part-whole relations with finger patterns when solving an arithmetic task
Angelika Kullberg, Camilla Björklund
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pre-service teachers’ learning of how to teach specific content in natural science/Mathematics after participating in a learning study
Joakim Magnusson, Angelika Kullberg, Jan Landström, von Otter Ann-Marie, Lena Knutsson
Paper presented at the World Association of Lesson Studies (WALS) conference, September 2-4 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Effects of learning study in teacher education for prospective teachers in Mathematics and natural science
Joakim Magnusson, Angelika Kullberg, Jan Landström, von Otter Ann-Marie, Lena Knutsson
Paper presented at the World Association of Lesson Studies (WALS) conference, September 2-4, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Pre-service teachers’ learning of how to teach specific content in natural science/Mathematics after participating in a learning study
Joakim Magnusson, Angelika Kullberg
Paper presented at the Biennal conference European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), August 12-16, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning study och variationsteori i lärarutbildningen
Joakim Magnusson, Lena Knutsson, Jan Landström, Ann-Marie Von Otter, Angelika Kullberg
Vetenskaplighet i högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Mechanisms enabling knowledge production in learning study
Angelika Kullberg, Anna Vikström, Ulla Runesson
International Journal for Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 71

2020

Research on Early Childhood Mathematics Teaching and Learning
Camilla Björklund, Marja van den Heuvel-Panhuizen, Angelika Kullberg
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Forskningsöversiktsartikel 2020
Forskningsöversiktsartikel

Understanding the relationship between length and area when changing the size of a two-dimensional geometric figure
Jenny Svantesson Wester, Angelika Kullberg
Nordisk matematikkdidaktikk - Nordic Studies in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2019

Preschool children's understanding of numbers shown in a partitioning task
Angelika Kullberg, Anna-Lena Ekdahl, Maria Reis, Camilla Björklund
Proceedings of the 43rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. M. Graven, H. Venkat, A. Essien & P. Vale (Eds.). (Vol. 4, p. 59), Pretoria, South Africa, PME, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Preschoolers’ different ways of structuring part-part-whole relations with finger patterns when solving an arithmetic task
Angelika Kullberg, Camilla Björklund
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Pre-service teachers’ learning of how to teach specific content in natural science/Mathematics after participating in a learning study
Joakim Magnusson, Angelika Kullberg, Jan Landström, von Otter Ann-Marie, Lena Knutsson
Paper presented at the World Association of Lesson Studies (WALS) conference, September 2-4 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Effects of learning study in teacher education for prospective teachers in Mathematics and natural science
Joakim Magnusson, Angelika Kullberg, Jan Landström, von Otter Ann-Marie, Lena Knutsson
Paper presented at the World Association of Lesson Studies (WALS) conference, September 2-4, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Pre-service teachers’ learning of how to teach specific content in natural science/Mathematics after participating in a learning study
Joakim Magnusson, Angelika Kullberg
Paper presented at the Biennal conference European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), August 12-16, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning study och variationsteori i lärarutbildningen
Joakim Magnusson, Lena Knutsson, Jan Landström, Ann-Marie Von Otter, Angelika Kullberg
Vetenskaplighet i högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Mechanisms enabling knowledge production in learning study
Angelika Kullberg, Anna Vikström, Ulla Runesson
International Journal for Lesson and Learning Studies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 71

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?