Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Angelika Kullberg

Universitetslektor

Angelika Kullberg
Universitetslektor , Studierektor
Akademisk grad: Docent,
angelika.kullberg@ped.gu.se
031-786 2067

Rumsnummer: B3 371
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Angelika Kullberg

Forskningsintressen
Jag är intresserad av vad som avgör om elever lär sig eller inte lär sig ett specifikt innehåll i undervisningen.
Mitt forskningsintresse handlar om; relationen mellan lärande och undervisning, ”learning study” och matematikundervisning.

I min avhandlingsstudie lät jag flera lärare pröva olika lektionsdesigner för att se om de får liknande resultat angående vad eleverna lär sig. Länk till avhandlingen hdl.handle.net/2077/22180 Den bygger på ett tidigare forskningsprojekt ’Lärandets Pedagogik’ (år 2002–2006). Projektet genomförde olika learning studies med lärare i grundskolan.

Learning study är ett samarbete mellan lärare och forskare där man försöker designa lektioner för att förbättra elevernas lärande av en särskild förmåga t.ex. förståelse för oändlig decimaltalsutveckling. Analysen av de olika ”learning studies” visade att vissa aspekter av innehållet var kritiska för elevernas lärande. I mitt avhandlingsprojekt får lärare genomföra lektioner med en specifik design för att pröva de kritiska aspekterna i andra grupper av elever.
 
Undervisningsintressen
Undervisar inom Lärarutbildningen med fokus på Lärande och undervisning.
 
Nyckelord
klassrumsforskning, learning study, matematik, lärande, variationsteori

Länkar till forskningsmiljöer och projekt

http://ipkl.gu.se/forskning/forskningsprojekt/fasett
 

Senaste publikationer

Using fingers to discern the structure of part-whole relations of numbers in preschool
Angelika Kullberg, Camilla Björklund, Irma Brkovic, Ulla Runesson
E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg & L. Sumpter (Eds.). Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 267-274), Umeå, Sweden, PME, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Structuring versus counting: critical ways of using fingers in subtraction
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe
ZDM - Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Different learning possibilities in preschool mathematics from the same task
Anna-Lena Ekdahl, Angelika Kullberg
Conference programme for the European Association for Research on Learning and Instruction, SIG 9 conference, Birmingham 16-18 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning and teaching of arithmetic skills in early years - Research Forum
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe, Maria Reis, Douglas Clements et al.
In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1)(pp. 125-155). Umeå, Sweden: PME., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Utveckling av barns lärande i matematik genom teoriimpregnerade aktiviteter i förskolan
Angelika Kullberg
Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik, 24 maj, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Critical ways of using fingers in arithmetic problem solving
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe, Hamsa Venkat
AERA annual meeting, 13-17 April, New York, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A longitudinal lesson study approach to enhance 5-year-old children's learning of part-whole relationships of numbers
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
The World Association of Lesson Studies conference programme book, Nagoya, Japan, November24-26, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is made possible to learn when using the variation theory of learning in teaching mathematics?
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Ference Marton
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Utvärdering av undervisning - Vad gjordes möjligt att lära?
Angelika Kullberg
Gästblogg Utbildningsradion, UR Lärlabbet student, Övrigt 2017
Övrigt

Learning to know how many six are: a preschool intervention study about the relationship of numbers
Camilla Björklund, Angelika Kullberg
Paper presented at 17th Biennial EARLI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland,27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 58

2018

Using fingers to discern the structure of part-whole relations of numbers in preschool
Angelika Kullberg, Camilla Björklund, Irma Brkovic, Ulla Runesson
E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg & L. Sumpter (Eds.). Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 267-274), Umeå, Sweden, PME, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Structuring versus counting: critical ways of using fingers in subtraction
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe
ZDM - Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Different learning possibilities in preschool mathematics from the same task
Anna-Lena Ekdahl, Angelika Kullberg
Conference programme for the European Association for Research on Learning and Instruction, SIG 9 conference, Birmingham 16-18 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning and teaching of arithmetic skills in early years - Research Forum
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe, Maria Reis, Douglas Clements et al.
In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1)(pp. 125-155). Umeå, Sweden: PME., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Utveckling av barns lärande i matematik genom teoriimpregnerade aktiviteter i förskolan
Angelika Kullberg
Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik, 24 maj, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Critical ways of using fingers in arithmetic problem solving
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe, Hamsa Venkat
AERA annual meeting, 13-17 April, New York, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

A longitudinal lesson study approach to enhance 5-year-old children's learning of part-whole relationships of numbers
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
The World Association of Lesson Studies conference programme book, Nagoya, Japan, November24-26, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

What is made possible to learn when using the variation theory of learning in teaching mathematics?
Angelika Kullberg, Ulla Runesson, Ference Marton
ZDM - the International Journal on Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Utvärdering av undervisning - Vad gjordes möjligt att lära?
Angelika Kullberg
Gästblogg Utbildningsradion, UR Lärlabbet student, Övrigt 2017
Övrigt

Learning to know how many six are: a preschool intervention study about the relationship of numbers
Camilla Björklund, Angelika Kullberg
Paper presented at 17th Biennial EARLI conference for research on learning and instruction, Tampere, Finland,27 aug-2 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 58

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?