Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Cecilia Kilhamn

Universitetslektor

Cecilia Kilhamn
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
cecilia.kilhamn@ped.gu.se
031-786 2037

Rumsnummer: B3 368
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Cecilia Kilhamn

Undervisning

Cecilia Kilhamn är lektor i Matematikdidaktik vid Gteborgs Universitet och undervisar främst på grundlärarprogrammet F-3 och 4-6. Cecilia är även starkt engagerad i lärarfortbildning i matematik, i synnerhet gällande uppdrag som handlar om Laborativ Matematikundervisning, Matematikverkstäder, Problemlösning, Algbera samt Kollegial utveckling genom Learning Studies. 

Forskning

Cecilia Kilhamn forskar om lärande och undervisning av matematik inom främst grundskolan och lärarutbildningen.

Magisteruppsatsen (2003) handlade om hur unga elever i årskurs 3 och 5 kan förstå funktionsbegreppet genom ett laborativt arbetssätt med "funktionslådor"

Doktorsavhandlingen (2011) fokuserar på kopplingen mellan konkreta exempel och abstrakt förståelse av negativa tal i grunskolans årskur 6-9. 

Främst rör sig Cecilias forskningsintressen inom området taluppfattning och algebra. Hon arbetat med projektet VIDEOMAT (Videoinspelad matematikundervisning), en internationell komparativ videostudie i matematik i samarbete med Åbo Akademi (Finland) Universitetet i Agder (Norge) och UCLA (USA) under ledning av Profesor Roger Säljö (LinCS, GU). VIDEOMAT-projektet utforskar introduktion av algebra i årskurs 6 och 7. 

Övriga forskningsintressen är Learnings Studies i Matematik, och utveckling av Lärarutbildningen i matematik, såväl i grundutbildning som i fortbildning. Speciellt intresse är kommunikation i matematik. Lärares kompetens att leda och orkestrera helklassdiskussioner i matematik behandlas i det interna utvecklingsprojektet KOMMA. 

Nyckelord

Matematikdidaktik, algebra, negativa tal, begrepp, taluppfattning, problemlösning, laborativa arbetssätt, kommunikation i matematik
 

Senaste publikationer

Att leda matematiksamtal i klassrummet
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Lena Knutsson, Christina Skodras, Florenda Gallos Cronberg et al.
Forskning pågår, 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A tool for planning and orchestrating mathematical discussions
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Florenda Gallos Cronberg, Lena Knutsson, Christina Skodras et al.
Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mathematical classroom discussions- Developing a framework focussing on the teacher's role
Florenda Gallos Cronberg, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Christina Skodras, Lena Knutsson et al.
The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Perspectives on professional development of mathematics teachers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Transposition of Knowledge: Encountering Proportionality in an Algebra Task
Anna L.V. Lundberg, Cecilia Kilhamn
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Laborativ matematik - undersökande arbetssätt
Cecilia Kilhamn
Att bli lärare i matematik, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Interaktion i matematikklassrummet - frågor, svar och dokumentation
Cecilia Kilhamn, Yvonne Liljekvist
Att bli lärare i matematik, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Uppslaget - Lotteriet
A. Eckert, Cecilia Kilhamn
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

En förändrad matematikundervisning – utmaningar och vinster
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Addition med bråk på tallinjen
Britt Holmberg, Cecilia Kilhamn
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Reflekterande och matematiserande barn - en utmaning
Cecilia Kilhamn, Susanne Frisk
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 40

2018

Att leda matematiksamtal i klassrummet
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Lena Knutsson, Christina Skodras, Florenda Gallos Cronberg et al.
Forskning pågår, 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A tool for planning and orchestrating mathematical discussions
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Florenda Gallos Cronberg, Lena Knutsson, Christina Skodras et al.
Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mathematical classroom discussions- Developing a framework focussing on the teacher's role
Florenda Gallos Cronberg, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Christina Skodras, Lena Knutsson et al.
The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Perspectives on professional development of mathematics teachers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Transposition of Knowledge: Encountering Proportionality in an Algebra Task
Anna L.V. Lundberg, Cecilia Kilhamn
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Laborativ matematik - undersökande arbetssätt
Cecilia Kilhamn
Att bli lärare i matematik, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Interaktion i matematikklassrummet - frågor, svar och dokumentation
Cecilia Kilhamn, Yvonne Liljekvist
Att bli lärare i matematik, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Uppslaget - Lotteriet
A. Eckert, Cecilia Kilhamn
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

En förändrad matematikundervisning – utmaningar och vinster
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras, Susanne Frisk, Britt Holmberg
NATIONELL KONFERENS I PEDAGOGISKT ARBETE, 14-15 aug 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Addition med bråk på tallinjen
Britt Holmberg, Cecilia Kilhamn
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Reflekterande och matematiserande barn - en utmaning
Cecilia Kilhamn, Susanne Frisk
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 40

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?