Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hanan Innabi

Universitetslektor

Hanan Innabi
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
hanan.innabi@gu.se
031-786 2238

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Hanan Innabi

Forskningsintressen
Min forskning adresserar frågor om matematikundervisning. I min masteruppsats med titeln ‘Aspects of Critical Thinking for Secondary Mathematics Teachers in Jordan’ fokuserades särskilt hur lärare bör undervisa för att stärka elevers kritiska tänkande. Intresset följdes upp i doktorsavhandlingen där jag undersökte studenters uppfattning om förhållandet mellan urval och population och hur de kritiskt kan använda det i vardagen. På senare tid har det mesta av mitt arbete berört kritiskt tänkande, då främst relaterat till statistik.
Mitt forskningsintresse har senare utvecklats till ”undervisning i matematik med inriktning mot hållbarhet”, då i synnerhet ”undervisning i statistik med inriktning mot hållbarhet”.
Jag är även intresserad av genusfrågor. Jag har studerat kunskaper i matematik hos pojkar respektive flickor i Jordanien. Har genomfört ett stort antal kvantitativa studier för TIMMS-data under 1999 och 2015. Jag har även studerat den allmänna uppfattning som finns om ämnet matematik och hur man undervisar och lär sig matematik. Just nu arbetar jag med statistik, variation och variationsteori.
Undervisningsintressen
Jag har arbetat med undervisning för blivande lärare, då främst lärare i matematik och har arbetat i fyra länder, Jordanien, Förenade Arabemiraten, Oman och Qatar. Har undervisat i kurser som rör läroplaner, bedömning, undervisning, pedagogik och även fungerat som handledare för master-studenter i matematik.
 

Senaste publikationer

Modifying the Traditional Public View of Mathematics
Hanan Innabi
42nd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. July 3-8, Umeå, Sweden., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Teaching Statistics for Sustainability
Hanan Innabi
10th International Conference on Teaching Statistics“Looking back, looking forward”. ICOTS10, Kyoto, Japan 8-13 July 2018, Voorburg, The Netherlands: , International Statistical Institute. iase-web.org , Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Gender differences in mathematics achievement in Jordan: A differential item functioning analysis of the 2015 TIMSS.
Hanan Innabi, H Dodeen
School Science and Mathematics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 3 av 3

2018

Modifying the Traditional Public View of Mathematics
Hanan Innabi
42nd Annual Meeting of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. July 3-8, Umeå, Sweden., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Teaching Statistics for Sustainability
Hanan Innabi
10th International Conference on Teaching Statistics“Looking back, looking forward”. ICOTS10, Kyoto, Japan 8-13 July 2018, Voorburg, The Netherlands: , International Statistical Institute. iase-web.org , Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Gender differences in mathematics achievement in Jordan: A differential item functioning analysis of the 2015 TIMSS.
Hanan Innabi, H Dodeen
School Science and Mathematics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 3 av 3

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?