Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anna Maria Hipkiss

Universitetslektor

Anna Maria Hipkiss
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
anna.maria.hipkiss@gu.se
031-786 4661

Rumsnummer: B4 468
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Anna Maria Hipkiss

Undervisning

Lärarutbildning inriktning årskurs 4-6

  • Lärande, utveckling och didaktik 1
  • Svenska 1(grundnivå) och Svenska 2 (avancerad nivå)
  • Verksamhetsförlagd utbildning
  • Handledning av uppsatsarbeten

 

Forskningsintressen

  • Klassrumskommunikation
  • Undervisning i flerspråkig kontext
  • Språkutvecklande klassrumsarbete
  • Klassrumsmiljöer och lärmiljöer

 

Jag är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska. 2014 disputerade jag med avhandlingen "Klassrummets semiotiska resurser: en språkdidaktisk studie av skolämnena hem- och konsumentkunskap, kemi och biologi". Jag är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar för lärande och har ett särskilt intresse för språk- och kunskapsutvecklande undervisning, oavsett ämne. Vidare är jag intresserad av den undervisning som skapas i såväl formella som informella klassrum för skolelever men även för universitetsstuderande.

För tillfället ägnar jag mig åt tre forskningsprojekt inom ramen för min anställning vid IDPP:
- Hur informella lärmiljöer skapar möjligheter att lära om hållbar utveckling vilket genomförs inom ramarna för institutionens ESD-miljö och i samverkan med deltagare i VR-projektet Plant Blindness.
- Hur handledningssamtal stöttar lärare att utveckla sin undervisning genom Reading to Learn som genomförs i samverkan med Center för skolutveckling i Göteborgs stad.
- Undervisning och utveckling genom genrepedagogik i samverkan med grundskola i Göteborgs stad samt Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. 
 

Jag är även studierektor för ämnesdidaktik med inriktning mot svenska.

Senaste publikationer

Semantic profiling as means for assessing teacher students' practicum lessons
Anna Maria Hipkiss, Sally Windsor
LCT 3 - International Legitimation Code Theory Conference , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Semantic profiles in chemistry texts: How Reading To Learn pedagogy enables literacy development
Anna Maria Hipkiss, Susanne Staf, Pernilla Andersson Varga
LCT3 - International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Plants to the fore: Noticing plants in designed environments
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Samtal, rum och artefakter i samspel i undervisningen.
Anna Maria Hipkiss
Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Red), Lund, Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A classroom is a classroom is a classroom? A study of the affordance of classroom design for classroom interaction
Anna Maria Hipkiss
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium / Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Att se växter
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning 25-26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bortom 'Plant Blindness': Att se växternas betydelse för en hållbar värld: Preliminära resultat och implikationer
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Irma Brkovic
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Observations and perceived experiences in two non-formal learning environments.
Anna Maria Hipkiss, Eva Nyberg, Dawn Sanders
45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 17

2019

Semantic profiling as means for assessing teacher students' practicum lessons
Anna Maria Hipkiss, Sally Windsor
LCT 3 - International Legitimation Code Theory Conference , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Semantic profiles in chemistry texts: How Reading To Learn pedagogy enables literacy development
Anna Maria Hipkiss, Susanne Staf, Pernilla Andersson Varga
LCT3 - International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Plants to the fore: Noticing plants in designed environments
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Samtal, rum och artefakter i samspel i undervisningen.
Anna Maria Hipkiss
Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Red), Lund, Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

A classroom is a classroom is a classroom? A study of the affordance of classroom design for classroom interaction
Anna Maria Hipkiss
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium / Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Att se växter
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning 25-26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Bortom 'Plant Blindness': Att se växternas betydelse för en hållbar värld: Preliminära resultat och implikationer
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Irma Brkovic
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Observations and perceived experiences in two non-formal learning environments.
Anna Maria Hipkiss, Eva Nyberg, Dawn Sanders
45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 17

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?