Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Martin Harling

Universitetsadjunkt

Martin Harling
Universitetsadjunkt
Akademisk grad: Doktor,
martin.harling@ped.gu.se
031-786 6636
0700-896290

Rumsnummer: B3 357
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Martin Harling

Forskningsintressen
Mitt huvudintresse handlar om politiska dimensioner av pedagogik, utbildning och undervisning. Detta gäller bland annat hur individer och befolkningar formas och styrs i olika pedagogiska praktiker. I ett skolsammanhang kan det handla om hur man kan förstå hur elever alltmer uppfattas som kunder och hur kunskaper görs till varor. De cenaste decenniernas tilltagande marknadisering i skolans värld är således ett centralt forskningsintresse.

Våren 2017 försvarade jag min avhandling Välja vara: En studie om gymnasieval, mässor och kampen om framtiden vid Linköpings universitet. Här analyserades de marknadslogiker som alltmer kommit att prägla skolans område, inte minst i samband med s.k. gymnasiemässor. Ett huvudresultat i avhandlingen är att marknadens logiker tycks legitimera en ökad ojämlikhet och social sortering bland skolans elever.

Undervisningsintressen
Jag undervisar på kurser i pedagogik och specialpedagogik, samt på lärarprogrammen. Mina föreläsningar handlar om det som ibland omnämns som ”Den språkliga vändningen”, dvs. poststrukturalistisk teoribildning och diskursanalys. Jag undervisar även om utbildningssociologiska traditioner, läroplansteori, samt frågor kring normalitet och avvikelse. Jag har handleder mer än gärna uppsatser inom ovanstående områden.

Nätverk
Jag deltar i IDPPs löpande seminariearbete och har pågående samarbeten med forskare från Linköpings universitet och UW Madison i USA. Jag deltar också i den s.k. POPgruppen (Pedagogik och Politik) på institutionen IPS, där vi även är knutna till ett nationellt, ett nordiskt och ett europeiskt nätverk med liknande intressen.

Nyckelord
Utbildningssociologi, läroplansteori, poststrukturalism, diskursanalys, exkludering och inkludering.

Senaste publikationer

The Fantasmatic Logics of Education Markets: Exploring Rituals of Upper Secondary School Choice
Martin Harling
ECER 2018, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Gymnasiemässan och fostran till valfrihet
Magnus Dahlstedt, Martin Harling, Viktor Vesterberg
Skolan, marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Systemet med fritt skolval måste bytas ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum et al.
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

Sälja, välja och svälja: En analys av skolval, marknadisering och gymnasiemässans logiker
Martin Harling, Magnus Dahlstedt
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Future in a Goody Bag: Exploring School Fair Logics and Corporatization of Swedish Education
Magnus Dahlstedt, Martin Harling
Journal of Progressive Human Services, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vänd dem inte ryggen – inför amnesti
Martin Harling, Eva Reimers, Ingrid Henning Loeb, Marianne Dovemark, Ann-Sofie Holm et al.
Göteborgs posten debatt, Artikel i dagstidning 2017
Artikel i dagstidning

The Fantasmatic Logics of Education Markets: Exploring Upper Secondary School Choice
Martin Harling
13th Conference of the European Sociological Association (Un)Making Europe: Capitalism, Solidarities, Subjectivities PROGRAMME BOOK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Skolrankning som medial händelse
Caroline Runesdotter, Gun-Britt Wärvik, Eva Andersson, Martin Harling
G-B. Wärvik, C. Runesdotter, E. Forsberg, B. Hasselgren & F. Sahlström (red). Skola, lärare, samhälle. Vänbok till Sverker Lindblad, Göteborg, Göteborgs universitet, RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, nr 9, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 24

2018

The Fantasmatic Logics of Education Markets: Exploring Rituals of Upper Secondary School Choice
Martin Harling
ECER 2018, Bolzano, Italy, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Gymnasiemässan och fostran till valfrihet
Magnus Dahlstedt, Martin Harling, Viktor Vesterberg
Skolan, marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Systemet med fritt skolval måste bytas ut
Magnus Dahlstedt, Anderas Fejes, Dennis Beach, Nihad Bunar, Sara Carlbaum et al.
Svenska Dagbladet, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

2017

Sälja, välja och svälja: En analys av skolval, marknadisering och gymnasiemässans logiker
Martin Harling, Magnus Dahlstedt
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The Future in a Goody Bag: Exploring School Fair Logics and Corporatization of Swedish Education
Magnus Dahlstedt, Martin Harling
Journal of Progressive Human Services, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Vänd dem inte ryggen – inför amnesti
Martin Harling, Eva Reimers, Ingrid Henning Loeb, Marianne Dovemark, Ann-Sofie Holm et al.
Göteborgs posten debatt, Artikel i dagstidning 2017
Artikel i dagstidning

The Fantasmatic Logics of Education Markets: Exploring Upper Secondary School Choice
Martin Harling
13th Conference of the European Sociological Association (Un)Making Europe: Capitalism, Solidarities, Subjectivities PROGRAMME BOOK, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Skolrankning som medial händelse
Caroline Runesdotter, Gun-Britt Wärvik, Eva Andersson, Martin Harling
G-B. Wärvik, C. Runesdotter, E. Forsberg, B. Hasselgren & F. Sahlström (red). Skola, lärare, samhälle. Vänbok till Sverker Lindblad, Göteborg, Göteborgs universitet, RIPS: Rapporter från Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, nr 9, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 24

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?