Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Margaretha Häggström

Universitetsadjunkt

Margaretha Häggström
Universitetsadjunkt
margareta.haggstrom@gu.se
031-786 2470

Rumsnummer: B4 457
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Margaretha Häggström

Jag är doktorand i Pedagogiskt arbete sedan 2015. Mitt avhandlingsarbete, som ingår projektet Beyond Plant Blindness, rör dels människors förhållande till skog och växter, dels grundskoleelevers upplevelser av skog och växter i en undervisningskontext. Arbetet har ett fenomenologiskt livsvärldsperspektiv.

Jag är också universitetsadjunkt i didaktik med inriktning mot svenska och med bilddidaktik, främst i våra lärarutbildningar, och huvudsakligen utifrån ett multimodalt perspektiv och med estetiska uttrycksformer som specialområde.

Undervisnings- och forskningsintressen

Mina undervisningsintressen rör estetik som didaktiskt verktyg, delaktighet, kommunikation och inkluderande arbetssätt, samt multimodalitet i högre utbildning. Forskningsintressen rör estetiska naturupplevelser,  utomhuspedagogik och transformativt lärande.

Nyckelord

Estetiska uttrycksformer, multimodalitet, kommunikation, didaktiska verktyg, högskolepedagogik.

Senaste publikationer

Literacy and Multimodality in Swedish Teacher Education: Understanding and Bringing Together Theory and Practice
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Utbildning & Lärande / Education & Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

"Kulturarvsväskan” –en metod för ett studentcentrerat och aktivt lärande
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström
HKG 2019 Högskolepedagogisk konferens Göteborg, 24 oktober 2019, Göteborg, PIL- Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bortom ”Plant Blindness”: Att se växternas betydelse för en hållbar värld
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Bryndis Snæbjørnsdóttir, Mark Wilson, Bente Eriksen et al.
Resultatdialog_VR_2019, Stockholm, Vetenskapsrådet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teori och praktik för pedagogisk profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

BESJÄLNING AV TRÄD SOM ETT STEG ATT FÖREBYGGA VÄXTBLINDHET HOS GRUNDSKOLEELEVER - EN AKTIONSFORSKNINGSSTUDIE AV STORYLINEARBETE I ÅR 2 OCH 6
Margaretha Häggström
Lärarprofession i en tid av förändringar Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Being in the forest—A matter of cultural connections with a natural environment
Margaretha Häggström
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What Do You See in Me? A Collaborating Art Project Channeled Through Mirroring.
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
51st Annual IVLA Conference 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Common and mixed paintings - What, How and Why?
Margaretha Häggström
51st Annual IVLA (International Visual Literacy Association) Conference , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 51

2020

2019

Literacy and Multimodality in Swedish Teacher Education: Understanding and Bringing Together Theory and Practice
Catarina Schmidt, Margaretha Häggström
Utbildning & Lärande / Education & Learning, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

"Kulturarvsväskan” –en metod för ett studentcentrerat och aktivt lärande
Anita Synnestvedt, Margaretha Häggström
HKG 2019 Högskolepedagogisk konferens Göteborg, 24 oktober 2019, Göteborg, PIL- Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bortom ”Plant Blindness”: Att se växternas betydelse för en hållbar värld
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Bryndis Snæbjørnsdóttir, Mark Wilson, Bente Eriksen et al.
Resultatdialog_VR_2019, Stockholm, Vetenskapsrådet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teori och praktik för pedagogisk profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

BESJÄLNING AV TRÄD SOM ETT STEG ATT FÖREBYGGA VÄXTBLINDHET HOS GRUNDSKOLEELEVER - EN AKTIONSFORSKNINGSSTUDIE AV STORYLINEARBETE I ÅR 2 OCH 6
Margaretha Häggström
Lärarprofession i en tid av förändringar Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete, Göteborgs universitet, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Being in the forest—A matter of cultural connections with a natural environment
Margaretha Häggström
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

What Do You See in Me? A Collaborating Art Project Channeled Through Mirroring.
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
51st Annual IVLA Conference 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Common and mixed paintings - What, How and Why?
Margaretha Häggström
51st Annual IVLA (International Visual Literacy Association) Conference , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 51

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?