Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Margaretha Häggström

Universitetsadjunkt

Margaretha Häggström
Universitetsadjunkt
margareta.haggstrom@gu.se
031-786 2470

Rumsnummer: B4 457
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Margaretha Häggström

Jag är doktorand i Pedagogiskt arbete sedan 2015. Mitt avhandlingsarbete, som ingår projektet Beyond Plant Blindness, rör dels människors förhållande till skog och växter, dels grundskoleelevers upplevelser av skog och växter i en undervisningskontext. Arbetet har ett fenomenologiskt livsvärldsperspektiv.

Jag är också universitetsadjunkt i didaktik med inriktning mot svenska och med bilddidaktik, främst i våra lärarutbildningar, och huvudsakligen utifrån ett multimodalt perspektiv och med estetiska uttrycksformer som specialområde.

Undervisnings- och forskningsintressen

Mina undervisningsintressen rör estetik som didaktiskt verktyg, delaktighet, kommunikation och inkluderande arbetssätt, samt multimodalitet i högre utbildning. Forskningsintressen rör estetiska naturupplevelser,  utomhuspedagogik och transformativt lärande.

Nyckelord

Estetiska uttrycksformer, multimodalitet, kommunikation, didaktiska verktyg, högskolepedagogik.

Senaste publikationer

Lived experiences of being-in-the-forest as experiential sharing with the more-than-human world
Margaretha Häggström
Journal of Environmental Education Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teori och praktik för pedagogisk profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Do you see how I feel and can you feel it? An autoethnographic study on how mirror neurons guide the art-work in a collaborating art project
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
INSEA 2019: Making, Vancouver, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being in the forest—A matter of cultural connections with a natural environment
Margaretha Häggström
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Forest-Walks – An Intangible Heritage in Movement A Walk-and-Talk-Study of a social practice tradition
Margaretha Häggström, Anita Synnestvedt
Landscapes: the Journal of the International Centre for Landscape and Language, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

BESJÄLNING AV TRÄD SOM ETT STEG ATT FÖREBYGGA VÄXTBLINDHET HOS GRUNDSKOLEELEVER - EN AKTIONSFORSKNINGSSTUDIE AV STORYLINEARBETE I ÅR 2 OCH 6
Margaretha Häggström
Lärarprofession i en tid av förändringar Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Studenters upplevelser och erfarenheter av estetikens funktion i en Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL), 28-29 Nov, 2018, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visual Genealogy of Portraits, Self-portraits and Selfies - Same Phenomenon, Different Phase of History.
Margaretha Häggström
Celebrating Fifty Years of the International Visual Literacy Association, 1-4 November, Chicago, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärarutbildning utan estetiska ämnen – Förlorad kompetens för lärarstudenter
Margaretha Häggström, Anna Udén
NU2018 Det akademiska lärarskapet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 43

2019

Lived experiences of being-in-the-forest as experiential sharing with the more-than-human world
Margaretha Häggström
Journal of Environmental Education Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teori och praktik för pedagogisk profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Do you see how I feel and can you feel it? An autoethnographic study on how mirror neurons guide the art-work in a collaborating art project
Margaretha Häggström, Malena Wallin, Charlotta Gavelin
INSEA 2019: Making, Vancouver, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being in the forest—A matter of cultural connections with a natural environment
Margaretha Häggström
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Forest-Walks – An Intangible Heritage in Movement A Walk-and-Talk-Study of a social practice tradition
Margaretha Häggström, Anita Synnestvedt
Landscapes: the Journal of the International Centre for Landscape and Language, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

BESJÄLNING AV TRÄD SOM ETT STEG ATT FÖREBYGGA VÄXTBLINDHET HOS GRUNDSKOLEELEVER - EN AKTIONSFORSKNINGSSTUDIE AV STORYLINEARBETE I ÅR 2 OCH 6
Margaretha Häggström
Lärarprofession i en tid av förändringar Konferensvolym från den tredje nationella ämneskonferensen i pedagogiskt arbete, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Studenters upplevelser och erfarenheter av estetikens funktion i en Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL), 28-29 Nov, 2018, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visual Genealogy of Portraits, Self-portraits and Selfies - Same Phenomenon, Different Phase of History.
Margaretha Häggström
Celebrating Fifty Years of the International Visual Literacy Association, 1-4 November, Chicago, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärarutbildning utan estetiska ämnen – Förlorad kompetens för lärarstudenter
Margaretha Häggström, Anna Udén
NU2018 Det akademiska lärarskapet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 43

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?