Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Olof Franck

Universitetslektor

Olof Franck
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
olof.franck@gu.se
031-786 2011

Rumsnummer: B3 359
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Olof Franck

Jag är docent i religionsfilosofi och universitetslektor i de samhällsorienterande ämnenas didaktik.

Mina forsknings- och undervisningsintressen faller huvudsakligen under religionsdidaktik, etikdidaktik, etik, religionsfilosofi och religionsvetenskap, samt ESD med fokus på social hållbarhet.

Mina senaste publikationer behandlar frågor rörande interkulturell religions- och etikdidaktik, konceptioner av etisk kompetens i utbildningsvetenskapligt relevanta kontexter, konstruktiv religionskritik samt filosofiska plattformar för att utveckla etikundervisning.

2013 – 2019 var jag viceprefekt för forskning vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Jag är ledamot i Utbildningsvetenskapliga fakultetens lärarförslagsnämnd, i programrådet för Internationell master i ESD och verksam i forskningsmiljön KRUF (Kritisk utbildningsforskning) vid IDPP.

Jag är engagerad i olika sammanhang där religionsdidaktiska och -pedagogiska frågor står i fokus, bland annat som ordförande i Föreningen Lärare i Religionskunskap (FLR), som svensk representant i styrelsen för The European Forum for Teachers of Religious Education (EFTRE) samt i flera svenska och internationella nätverk.

Aktuella forskningsprojekt:

What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory school / Vetenskapsrådet (Dnr 2014-2030) (EthiCo I). (Tillsammans med Christina Osbeck (projektledare), Annika Lilja, Karin Sporre och Johan Tykesson.)

Att skärpa den etiska blicken och rösten. En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter / Skolforskningsinstitutet (EthiCo II). (Tillsammans med Christina Osbeck (projektledare), David Lifmark, Annika Lilja, Anna Lyngfelt och Karin Sporre.)

Att skärpa den etiska blicken och rösten - En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter för elever i åk 5 / ULF. (Tillsammans med Annika Lilja (projektledare), David Lifmark, Anna Lyngfelt, Christina Osbeck och Karin Sporre.)
 

Senaste publikationer

Förord. Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen, red Olof Franck
Olof Franck
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen, red Olof Franck, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen
Olof Franck
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Religionskunskap
Olof Franck
Blanck, S., Franck, O., Holmqvist Lidh, C., Lillliestam, A-L. & Pettersson, A.: SO för lärare 1 - 3, Lund, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Lärarutbildningen och den digitala kompetensen
Sylvana Sofkova Hashemi, Catarina Player-Koro, Eva Wennås Brante, Olof Franck, von Otter Ann-Marie et al.
Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Religion och vetenskap i dialogisk undervisning om tro, vetande och konstruktiv religionskritik,
Olof Franck
Konferens: Skolan och kyrkan 1 februari 2019, Kyrkostyrelsen, Evangelisk lutherska kyrkan i Finland, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethics education as an arena for the highlighting of the concept of ethical competence: some critical perspectives. Keynote lecture. Suomen uskonnon opettajain litto (SUOL)
Olof Franck
Konferens: Tema Etik och pedagogik - Perspektiv och metoder för religionsundervisning, Helsingfors 2 februari 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduktion
Olof Franck
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv , Stockholm, Sanoma, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv
Olof Franck, Mikael Stenmark
Stockholm, Sanoma, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Visar 1 - 10 av 145

2019

Förord. Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen, red Olof Franck
Olof Franck
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen, red Olof Franck, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen
Olof Franck
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Religionskunskap
Olof Franck
Blanck, S., Franck, O., Holmqvist Lidh, C., Lillliestam, A-L. & Pettersson, A.: SO för lärare 1 - 3, Lund, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Lärarutbildningen och den digitala kompetensen
Sylvana Sofkova Hashemi, Catarina Player-Koro, Eva Wennås Brante, Olof Franck, von Otter Ann-Marie et al.
Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Religion och vetenskap i dialogisk undervisning om tro, vetande och konstruktiv religionskritik,
Olof Franck
Konferens: Skolan och kyrkan 1 februari 2019, Kyrkostyrelsen, Evangelisk lutherska kyrkan i Finland, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethics education as an arena for the highlighting of the concept of ethical competence: some critical perspectives. Keynote lecture. Suomen uskonnon opettajain litto (SUOL)
Olof Franck
Konferens: Tema Etik och pedagogik - Perspektiv och metoder för religionsundervisning, Helsingfors 2 februari 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduktion
Olof Franck
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv , Stockholm, Sanoma, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv
Olof Franck, Mikael Stenmark
Stockholm, Sanoma, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Visar 1 - 10 av 145

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?