Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Olof Franck

Universitetslektor

Olof Franck
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
olof.franck@gu.se
031-786 2011

Rumsnummer: B3 359
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Olof Franck

Jag är docent i religionsfilosofi och universitetslektor i de samhällsorienterande ämnenas didaktik.

Sedan 2013 är jag viceprefekt för forskning vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP), sammankallande i institutionens forskningskommitté och kontaktperson för intresseområdet för de samhällsorienterande ämnenas didaktik.

Jag är IDPP:s representant i Utbildningsvetenskapliga fakultetens lärarförslagsnämnd (LFN).

Undervisningsintressen

Jag är särskilt intresserad av frågor där de samhällsorienterande ämnenas didaktik, i synnerhet etik- och religionsdidaktiska perspektiv, aktualiseras och står i centrum. Under mer än tjugo år som lärare i gymnasieskolan, mestadels som lektor i filosofi och religionskunskap, och genom uppdrag som ämnesexpert vid Skolverkets arbete med Lgr11, Gy11 och Gymnasiesärskolans reform (2013), har intresset för att utveckla relevanta ämnesdidaktiska perspektiv i t ex författande av läromedel, i undervisning och i arrangerande av kompetensutveckling för lärare i relation till nya kurs- och ämnesplaner vuxit sig starkt.

Jag har också varit engagerad som ämnesexpert i Skolverkets digitaliseringsprojekt NIT.

Jag är vice ordförande i Föreningen Lärare i Religionskunskap (FLR).

Under några år var jag också engagerad i den grupp vid IDPP som på Skolverkets uppdrag arbetat med att utforma nationella prov i religionskunskap för åk 6 och 9, bl a som vice projektledare. 

Jag undervisar på kurser och handleder arbeten som relaterar till dessa undervisningsintressen, och är en av två kursledare för "Demokrati och medborgarskap", en kurs som ges på Pedagogikprogrammet.

Jag är ledamot av programrådet för Internationell master i ESD.

Jag är handledare för ett antal doktorander och licentiander. 

Forskningsintressen

Mina forskningsintressen korrelerar till stor del med mina undervisningsintressen. Inte minst frågor som rör etik, religion, värdegrund, genus, sexualitet och etnicitet i relation till utbildning och pedagogik hör till dessa intressen. Under senare år har också intresset för forskningsperspektiv knutna till Utbildning för hållbar utveckling (ESD) vuxit sig starkt, inte minst med fokus på frågor som rör social hållbarhet.

Jag är också och inte minst intresserad av kunskapsteoretiska och ontologiska frågor som aktualiseras i utbildningsvetenskapliga sammanhang. Begreppet literacy är en av flera ingångar till detta intresseområde.

Under 2015 – 2017 är jag engagerad i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory school (Dnr 2014-2030).

Jag var under 2016-2017 engagerad som redaktör för två numera publicerade forskningsantologier som knyter an till ett par av mina forskningsintressen:

Assessment in Ethics Education - A Case of National Tests in Religious Education, Dordrecht: Springer,

och, tillsammans med Christina Osbeck,

Ethical Literacies and Sustainability Education: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London: Palgrave/Macmillan.

 


 

Senaste publikationer

Religion och vetenskap i dialogisk undervisning om tro, vetande och konstruktiv religionskritik,
Olof Franck
Konferens: Skolan och kyrkan 1 februari 2019, Kyrkostyrelsen, Evangelisk lutherska kyrkan i Finland, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethics education as an arena for the highlighting of the concept of ethical competence: some critical perspectives. Keynote lecture. Suomen uskonnon opettajain litto (SUOL)
Olof Franck
Konferens: Tema Etik och pedagogik - Perspektiv och metoder för religionsundervisning, Helsingfors 2 februari 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduktion
Olof Franck
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv , Stockholm, Sanoma, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv
Olof Franck, Mikael Stenmark
Stockholm, Sanoma, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Editorial 2018:4
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Abilities, knowledge requirements and national tests in RE: the Swedish case as an example in the outcome-focused school and society of today.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning from the haunted Other: Young voices exploring experiences of vices with regard to present day conceptions of virtues.
Olof Franck
48th Annual conference: PESA (Philosophy of Education Society of Australasia), Rotorua, New Zealand 7 -11 December 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Philosophical contributions to an analysis of the concept of ethical competence in educational contexts: some introductory perspectives
Olof Franck
Symposium: Karin Sporre, Olof Franck, Christina Osbeck and Annika Lilja; Ethics education in compulsory school: ethical comptence in the light of ethical theories, 44th Annual Conference, Association for Moral Education (AME), Barcelona 8 - 10 November 2018 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 140

2019

Religion och vetenskap i dialogisk undervisning om tro, vetande och konstruktiv religionskritik,
Olof Franck
Konferens: Skolan och kyrkan 1 februari 2019, Kyrkostyrelsen, Evangelisk lutherska kyrkan i Finland, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethics education as an arena for the highlighting of the concept of ethical competence: some critical perspectives. Keynote lecture. Suomen uskonnon opettajain litto (SUOL)
Olof Franck
Konferens: Tema Etik och pedagogik - Perspektiv och metoder för religionsundervisning, Helsingfors 2 februari 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduktion
Olof Franck
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv , Stockholm, Sanoma, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv
Olof Franck, Mikael Stenmark
Stockholm, Sanoma, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

2018

Editorial 2018:4
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Abilities, knowledge requirements and national tests in RE: the Swedish case as an example in the outcome-focused school and society of today.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning from the haunted Other: Young voices exploring experiences of vices with regard to present day conceptions of virtues.
Olof Franck
48th Annual conference: PESA (Philosophy of Education Society of Australasia), Rotorua, New Zealand 7 -11 December 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Philosophical contributions to an analysis of the concept of ethical competence in educational contexts: some introductory perspectives
Olof Franck
Symposium: Karin Sporre, Olof Franck, Christina Osbeck and Annika Lilja; Ethics education in compulsory school: ethical comptence in the light of ethical theories, 44th Annual Conference, Association for Moral Education (AME), Barcelona 8 - 10 November 2018 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 140

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?