Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Olof Franck

Universitetslektor

Olof Franck
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
olof.franck@gu.se
031-786 2011

Rumsnummer: B3 359
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Olof Franck

Jag är docent i religionsfilosofi och universitetslektor i de samhällsorienterande ämnenas didaktik.

Mina forsknings- och undervisningsintressen faller huvudsakligen under religionsdidaktik, etikdidaktik, etik, religionsfilosofi och religionsvetenskap, samt ESD med fokus på social hållbarhet.

Mina senaste publikationer behandlar frågor rörande interkulturell religions- och etikdidaktik, konceptioner av etisk kompetens i utbildningsvetenskapligt relevanta kontexter, konstruktiv religionskritik samt filosofiska plattformar för att utveckla etikundervisning.

2013 – 2019 var jag viceprefekt för forskning vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Jag är ledamot i Utbildningsvetenskapliga fakultetens lärarförslagsnämnd, i programrådet för Internationell master i ESD och verksam i forskningsmiljön KRUF (Kritisk utbildningsforskning) vid IDPP.

Jag är engagerad i olika sammanhang där religionsdidaktiska och -pedagogiska frågor står i fokus, bland annat som ordförande i Föreningen Lärare i Religionskunskap (FLR), som svensk representant i styrelsen för The European Forum for Teachers of Religious Education (EFTRE) samt i flera svenska och internationella nätverk.

Aktuella forskningsprojekt:

What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory school / Vetenskapsrådet (Dnr 2014-2030) (EthiCo I). (Tillsammans med Christina Osbeck (projektledare), Annika Lilja, Karin Sporre och Johan Tykesson.)

Att skärpa den etiska blicken och rösten. En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter / Skolforskningsinstitutet (EthiCo II). (Tillsammans med Christina Osbeck (projektledare), David Lifmark, Annika Lilja, Anna Lyngfelt och Karin Sporre.)

Att skärpa den etiska blicken och rösten - En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter för elever i åk 5 / ULF. (Tillsammans med Annika Lilja (projektledare), David Lifmark, Anna Lyngfelt, Christina Osbeck och Karin Sporre.)
 

Senaste publikationer

Religion och vetenskap i dialogisk undervisning om tro, vetande och konstruktiv religionskritik,
Olof Franck
Konferens: Skolan och kyrkan 1 februari 2019, Kyrkostyrelsen, Evangelisk lutherska kyrkan i Finland, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethics education as an arena for the highlighting of the concept of ethical competence: some critical perspectives. Keynote lecture. Suomen uskonnon opettajain litto (SUOL)
Olof Franck
Konferens: Tema Etik och pedagogik - Perspektiv och metoder för religionsundervisning, Helsingfors 2 februari 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduktion
Olof Franck
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv , Stockholm, Sanoma, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv
Olof Franck, Mikael Stenmark
Stockholm, Sanoma, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

Editorial 2018:4
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Abilities, knowledge requirements and national tests in RE: the Swedish case as an example in the outcome-focused school and society of today.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning from the haunted Other: Young voices exploring experiences of vices with regard to present day conceptions of virtues.
Olof Franck
48th Annual conference: PESA (Philosophy of Education Society of Australasia), Rotorua, New Zealand 7 -11 December 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Philosophical contributions to an analysis of the concept of ethical competence in educational contexts: some introductory perspectives
Olof Franck
Symposium: Karin Sporre, Olof Franck, Christina Osbeck and Annika Lilja; Ethics education in compulsory school: ethical comptence in the light of ethical theories, 44th Annual Conference, Association for Moral Education (AME), Barcelona 8 - 10 November 2018 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 140

2019

Religion och vetenskap i dialogisk undervisning om tro, vetande och konstruktiv religionskritik,
Olof Franck
Konferens: Skolan och kyrkan 1 februari 2019, Kyrkostyrelsen, Evangelisk lutherska kyrkan i Finland, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ethics education as an arena for the highlighting of the concept of ethical competence: some critical perspectives. Keynote lecture. Suomen uskonnon opettajain litto (SUOL)
Olof Franck
Konferens: Tema Etik och pedagogik - Perspektiv och metoder för religionsundervisning, Helsingfors 2 februari 2019., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Introduktion
Olof Franck
Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv , Stockholm, Sanoma, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Konstruktiv religionskritik. Filosofiska, teologiska och pedagogiska perspektiv
Olof Franck, Mikael Stenmark
Stockholm, Sanoma, Samlingsverk 2019
Samlingsverk

2018

Editorial 2018:4
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Abilities, knowledge requirements and national tests in RE: the Swedish case as an example in the outcome-focused school and society of today.
Christina Osbeck, Olof Franck, Annika Lilja, Karin Sporre, Johan Tykesson
Zeitschrift für Pädagogik und Theologie, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning from the haunted Other: Young voices exploring experiences of vices with regard to present day conceptions of virtues.
Olof Franck
48th Annual conference: PESA (Philosophy of Education Society of Australasia), Rotorua, New Zealand 7 -11 December 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Philosophical contributions to an analysis of the concept of ethical competence in educational contexts: some introductory perspectives
Olof Franck
Symposium: Karin Sporre, Olof Franck, Christina Osbeck and Annika Lilja; Ethics education in compulsory school: ethical comptence in the light of ethical theories, 44th Annual Conference, Association for Moral Education (AME), Barcelona 8 - 10 November 2018 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 140

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?