Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Olof Franck

Professor

Olof Franck
Professor
Akademisk grad: Docent,
olof.franck@gu.se
031-786 2011

Rumsnummer: B3 359
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Olof Franck

Jag är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi.

Mina forsknings- och undervisningsintressen faller huvudsakligen under religionsdidaktik, etikdidaktik, etik, religionsfilosofi och religionsvetenskap, samt ESD med fokus på social hållbarhet.

Mina senaste publikationer behandlar frågor rörande interkulturell religions- och etikdidaktik, konceptioner av etisk kompetens i utbildningsvetenskapligt relevanta kontexter, konstruktiv religionskritik samt filosofiska plattformar för att utveckla etikundervisning.

Jag är verksam i forskningsmiljön KRUF (Kritisk utbildningsforskning) vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, och medverkande i kurser bl a inom det internationella  masterprogrammet i ESD, i Pedagogikprogrammet och i forskarutbildning, med inriktning mot exempelvis forskningsetik. 

Jag är ledamot i Utbildningsvetenskapliga fakultetens lärarförslagsnämnd.

Jag är engagerad i olika sammanhang där religionsdidaktiska och -pedagogiska frågor står i fokus, bland annat som ordförande i Föreningen Lärare i Religionskunskap (FLR), som svensk representant i styrelsen för The European Forum for Teachers of Religious Education (EFTRE) samt i flera svenska och internationella nätverk.

Aktuella forskningsprojekt:

What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory school / Vetenskapsrådet (Dnr 2014-2030) (EthiCo I). (Tillsammans med Christina Osbeck (projektledare), Annika Lilja, Karin Sporre och Johan Tykesson.)

Att skärpa den etiska blicken och rösten. En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter / Skolforskningsinstitutet (EthiCo II). (Tillsammans med Christina Osbeck (projektledare), David Lifmark, Annika Lilja, Anna Lyngfelt och Karin Sporre.)

Att skärpa den etiska blicken och rösten - En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter för elever i åk 5 / ULF. (Tillsammans med Annika Lilja (projektledare), David Lifmark, Anna Lyngfelt, Christina Osbeck och Karin Sporre.)

Franck, O. & Thalén, P. (eds). Religious Education in A Post-Secular Age. Case Studies from Europe, Palgrave. (In Press).
 

Senaste publikationer

Respekt och förståelse i religionsundervisningen, Religion och livsfrågor 1/2020
Olof Franck, Malin Löfstedt
RoL. Religion och livsfrågor, Inledande text i tidskrift 2020
Inledande text i tidskrift

Ethics Education in Swedish RE - and Future Content for Ethics Education in Compulsory School
Karin Sporre, Olof Franck, Annika Lilja, Christina Osbeck
ter Avest, I., Bakker, C., Ipgrave, J., Leonhard, S. & Schreiner, P. (eds): Facing the Unknown Future: Religion and Education on the Move. Religious Divesity and Education in Europe, Vol. 14. , Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Att vänta i ett allvar - om existens, mening och berättande
Olof Franck
Religion och livsfrågor, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

Ethics Education in Democratic Pluralist Contexts
Olof Franck
Educational Theory Special Issue: Education and Risk (Wiley), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Etik i SO-undervisningen
Olof Franck
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red: Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

Etik i So-undervisningen - möjligheter och utmaning
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam, Inledande text i tidskrift 2020
Inledande text i tidskrift

Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och möjligheter. Jubileumsbok Föreningen Lärare i Religionskunskap
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok - Föreningen Lärare i Religionskunskap, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Förord till Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och möjligheter
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok & Jubileumsbok 2019. Religionskunskapsämnet i fokus – utmaningar och möjligheter. Föreningen Lärare i Religionskunskap, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Visar 1 - 10 av 156

2020

Respekt och förståelse i religionsundervisningen, Religion och livsfrågor 1/2020
Olof Franck, Malin Löfstedt
RoL. Religion och livsfrågor, Inledande text i tidskrift 2020
Inledande text i tidskrift

Ethics Education in Swedish RE - and Future Content for Ethics Education in Compulsory School
Karin Sporre, Olof Franck, Annika Lilja, Christina Osbeck
ter Avest, I., Bakker, C., Ipgrave, J., Leonhard, S. & Schreiner, P. (eds): Facing the Unknown Future: Religion and Education on the Move. Religious Divesity and Education in Europe, Vol. 14. , Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Att vänta i ett allvar - om existens, mening och berättande
Olof Franck
Religion och livsfrågor, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

Ethics Education in Democratic Pluralist Contexts
Olof Franck
Educational Theory Special Issue: Education and Risk (Wiley), Artikel i vetenskaplig tidskrift 2020
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Etik i SO-undervisningen
Olof Franck
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red: Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam, Artikel i övriga tidskrifter 2020
Artikel i övriga tidskrifter

Etik i So-undervisningen - möjligheter och utmaning
Olof Franck, Anna-Lena Lilliestam
SO-didaktik. Etik i SO-undervisning. Öppenhet och reflektion, red. Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam, Inledande text i tidskrift 2020
Inledande text i tidskrift

2019

Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och möjligheter. Jubileumsbok Föreningen Lärare i Religionskunskap
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok - Föreningen Lärare i Religionskunskap, Special / temanummer av tidskrift 2019
Special / temanummer av tidskrift

Förord till Religionskunskapsämnet i fokus - utmaningar och möjligheter
Olof Franck, Emma Hall, Bodil Liljefors Persson
Årsbok & Jubileumsbok 2019. Religionskunskapsämnet i fokus – utmaningar och möjligheter. Föreningen Lärare i Religionskunskap, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Visar 1 - 10 av 156

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?