Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Olof Franck

Universitetslektor

Olof Franck
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
olof.franck@gu.se
031-786 2011

Rumsnummer: B3 359
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Olof Franck

Jag är docent i religionsfilosofi och universitetslektor i de samhällsorienterande ämnenas didaktik.

Sedan 2013 är jag viceprefekt för forskning vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP), sammankallande i institutionens forskningskommitté och kontaktperson för intresseområdet för de samhällsorienterande ämnenas didaktik.

Jag är IDPP:s representant i Utbildningsvetenskapliga fakultetens lärarförslagsnämnd (LFN).

Undervisningsintressen

Jag är särskilt intresserad av frågor där de samhällsorienterande ämnenas didaktik, i synnerhet etik- och religionsdidaktiska perspektiv, aktualiseras och står i centrum. Under mer än tjugo år som lärare i gymnasieskolan, mestadels som lektor i filosofi och religionskunskap, och genom uppdrag som ämnesexpert vid Skolverkets arbete med Lgr11, Gy11 och Gymnasiesärskolans reform (2013), har intresset för att utveckla relevanta ämnesdidaktiska perspektiv i t ex författande av läromedel, i undervisning och i arrangerande av kompetensutveckling för lärare i relation till nya kurs- och ämnesplaner vuxit sig starkt.

Jag har också varit engagerad som ämnesexpert i Skolverkets digitaliseringsprojekt NIT.

Jag är vice ordförande i Föreningen Lärare i Religionskunskap (FLR).

Under några år var jag också engagerad i den grupp vid IDPP som på Skolverkets uppdrag arbetat med att utforma nationella prov i religionskunskap för åk 6 och 9, bl a som vice projektledare. 

Jag undervisar på kurser och handleder arbeten som relaterar till dessa undervisningsintressen, och är en av två kursledare för "Demokrati och medborgarskap", en kurs som ges på Pedagogikprogrammet.

Jag är ledamot av programrådet för Internationell master i ESD.

Jag är handledare för ett antal doktorander och licentiander. 

Forskningsintressen

Mina forskningsintressen korrelerar till stor del med mina undervisningsintressen. Inte minst frågor som rör etik, religion, värdegrund, genus, sexualitet och etnicitet i relation till utbildning och pedagogik hör till dessa intressen. Under senare år har också intresset för forskningsperspektiv knutna till Utbildning för hållbar utveckling (ESD) vuxit sig starkt, inte minst med fokus på frågor som rör social hållbarhet.

Jag är också och inte minst intresserad av kunskapsteoretiska och ontologiska frågor som aktualiseras i utbildningsvetenskapliga sammanhang. Begreppet literacy är en av flera ingångar till detta intresseområde.

Under 2015 – 2017 är jag engagerad i det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet What may be learnt in ethics? Varieties of conceptions of ethical competence to be taught in compulsory school (Dnr 2014-2030).

Jag var under 2016-2017 engagerad som redaktör för två numera publicerade forskningsantologier som knyter an till ett par av mina forskningsintressen:

Assessment in Ethics Education - A Case of National Tests in Religious Education, Dordrecht: Springer,

och, tillsammans med Christina Osbeck,

Ethical Literacies and Sustainability Education: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, London: Palgrave/Macmillan.

 


 

Senaste publikationer

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Philosophical contributions to an analysis of the concept of ethical competence in educational contexts: some introductory perspectives
Olof Franck
Symposium: Karin Sporre, Olof Franck, Christina Osbeck and Annika Lilja; Ethics education in compulsory school: ethical comptence in the light of ethical theories, 44th Annual Conference, Association for Moral Education (AME), Barcelona 8 - 10 November 2018 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att samtala kring sanning och kunskap i interkulturell religionsundervisning.
Olof Franck
Ämnets dag, Regionalt Utvecklingscentrum (RUC), IDPP/LIR, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mångkulturella klassrum är en utmaning för lärarna
Olof Franck, Peder Thalén
Dagens Samhälle, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

Normativ kompetens i lärande för hållbar utveckling– ett praktiskt pedagogiskt begrepp
Marie Grice, Olof Franck
Nordisk forskningskonferens om miljö och hållbarhetsutbildning 25 - 26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Editorial 2018:3
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Varför behövs religionskunskap? Om existentiell frigörelse, kritiska perspektiv på religionsundervisning och vår sekulära samtid
Olof Franck
En timme på Pedagogen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Editorial Nordidactica 2018:2
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica, Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Visar 1 - 10 av 133

2018

Being and Becoming. Challenging Dichotomous Conceptions of Ethical Competence within Democratic Ethics Education in Compulsory School
Olof Franck, Annika Lilja
Ristiniemi, J., Skeie, G. & Sporre, K. (Eds.): Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education, Religious Diversity and Education in Europe, Vol. 37, Münster, Waxmann, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Philosophical contributions to an analysis of the concept of ethical competence in educational contexts: some introductory perspectives
Olof Franck
Symposium: Karin Sporre, Olof Franck, Christina Osbeck and Annika Lilja; Ethics education in compulsory school: ethical comptence in the light of ethical theories, 44th Annual Conference, Association for Moral Education (AME), Barcelona 8 - 10 November 2018 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att samtala kring sanning och kunskap i interkulturell religionsundervisning.
Olof Franck
Ämnets dag, Regionalt Utvecklingscentrum (RUC), IDPP/LIR, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mångkulturella klassrum är en utmaning för lärarna
Olof Franck, Peder Thalén
Dagens Samhälle, Artikel i dagstidning 2018
Artikel i dagstidning

Normativ kompetens i lärande för hållbar utveckling– ett praktiskt pedagogiskt begrepp
Marie Grice, Olof Franck
Nordisk forskningskonferens om miljö och hållbarhetsutbildning 25 - 26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Editorial 2018:3
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education, Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Varför behövs religionskunskap? Om existentiell frigörelse, kritiska perspektiv på religionsundervisning och vår sekulära samtid
Olof Franck
En timme på Pedagogen, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Editorial Nordidactica 2018:2
Olof Franck, Christina Osbeck
Nordidactica, Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Visar 1 - 10 av 133

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?