Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Katharina Dahlbäck

Universitetslektor

Katharina Dahlbäck
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
katharina.dahlback@gu.se
031-786 2139
0704-485210

Rumsnummer: B4 436a
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Katharina Dahlbäck

Katharina Dahlbäck är universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning svenska. I lärarutbildningen arbetar hon främst med svenskdidaktik, VFU-kurser och handledning. Med ämnesbakgrund i musik, svenska och filosofi har hon arbetat inom olika skolformer från förskoleklass till gymnasium, vuxenutbildning och kulturskola. 2017 disputerade Katharina med avhandlingen Svenskämnets estetiska dimensioner – i klassrum, kursplaner och lärares uppfattningar. Hennes forskningsintressen är speciellt estetiska uttrycksformers betydelse för kommunikation, lärande och språkutveckling samt hur de kan användas som didaktiska verktyg i lärarutbildning och skola.

Senaste publikationer

When a problem in a fairy tale challenge and inspire – a study of preschool children’s work on technological solutions
Katharina Dahlbäck, Ann-Marie Von Otter
ETEN konferens 25-27 april, Vic , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

När sagans problem utmanar och inspirerar - en studie av förskolebarns arbete med tekniska lösningar
Maria Svensson, Katharina Dahlbäck, von Otter Ann-Marie
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Views of poetry as a competence, expressed by students in teacher education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt, Viktoria Bengtsdotter Katz
Theoria et Historia Scientiarum Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Views of poetry as a competence, expressed by students in the teachers education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt
International conference. The future of education, edition 8. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Studenters upplevelser och erfarenheter av estetikens funktion i en Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL), 28-29 Nov, 2018, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aesthetic dimensions in the school subject Swedish
Katharina Dahlbäck
NERA konferens 23-25 mars, Köpenhamn, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aesthetic interests and subject content, a study of teachers' perceptions of Swedish as a school subject
Katharina Dahlbäck
NERA konferens 9-11 mars, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärares uppfattningar om betydelsen av estetiska uttrycksformer i svenskämnet
Katharina Dahlbäck
InFormation - Nordic Journal of Art and Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 16

2019

When a problem in a fairy tale challenge and inspire – a study of preschool children’s work on technological solutions
Katharina Dahlbäck, Ann-Marie Von Otter
ETEN konferens 25-27 april, Vic , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

När sagans problem utmanar och inspirerar - en studie av förskolebarns arbete med tekniska lösningar
Maria Svensson, Katharina Dahlbäck, von Otter Ann-Marie
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Views of poetry as a competence, expressed by students in teacher education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt, Viktoria Bengtsdotter Katz
Theoria et Historia Scientiarum Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Views of poetry as a competence, expressed by students in the teachers education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt
International conference. The future of education, edition 8. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Studenters upplevelser och erfarenheter av estetikens funktion i en Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL), 28-29 Nov, 2018, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Aesthetic dimensions in the school subject Swedish
Katharina Dahlbäck
NERA konferens 23-25 mars, Köpenhamn, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Aesthetic interests and subject content, a study of teachers' perceptions of Swedish as a school subject
Katharina Dahlbäck
NERA konferens 9-11 mars, Helsingfors, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärares uppfattningar om betydelsen av estetiska uttrycksformer i svenskämnet
Katharina Dahlbäck
InFormation - Nordic Journal of Art and Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 16

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?