Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åke Ingerman

Professor

Åke Ingerman
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
ake.ingerman@gu.se
031-786 2637
0766-182637

Rumsnummer: A1 141
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Åke Ingerman

Forskningsintressen
Min forskning syftar till att utveckla förståelse av ett i grunden tvärvetenskapligt innehåll –pedagogiska aspekter av naturvetenskap och teknik. Forskningen tar sin huvudsakliga utgångspunkt i mötet mellan studenter och ett tekniskt och/eller naturvetenskapligt innehåll. Min forskning har mest haft en fenomenografisk inramning och kan sägas ha tre teman:
Det första och övergripande temat är hur teknik- och naturvetenskapliga fenomen porträtteras och skapas i lärande- och undervisningssituationer. Det andra, mer förståelsemässigt orienterat, handlar om olika sätt som studenter uppfattar nyckelbegrepp inom naturvetenskap och teknik. Det tredje, som är ett politiskt tema, har som mål att skapa en lärargemenskap bland lärare inom de olika naturvetenskapliga och tekniska disciplinerna, i syfte att fördjupa den pedagogiska diskussionen om utbildning inom naturvetenskap och teknik.

Undervisningsintressen

Min undervisning är framförallt inom forskarutbildningen, men jag möter också lärarstudenter, och har inslag av högskolepedagogik för det teknik- och naturvetenskapliga fältet. Jag handleder flera doktorander med ämnesdidaktisk inriktning.

Nyckelord
Teknikdidaktik, fysikdidaktik, högskolepedagogik, variationsteori, fenomenografi

Senaste publikationer

A Holistic Picture of Physics Student Conceptions of Energy Quantization, the Photon Concept, and Light Quanta Interference
Mengesha Ayene, Jeanne Krick, Baylie Damitie, Åke Ingerman, Bath Thacker
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engaging with a group’s space of meaning: The tutor’s role in small-group didactics
Åke Ingerman, Shirley Booth
In C. Osbeck, Å. Ingerman, S. Claesson (Eds), Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

A potential research direction for didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman
Didactic classroom - A potential research direction., Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

An introduction to didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman, Silwa Claesson
Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Searching for a viable approach to project work in engineering education
Maria Berge, Åke Ingerman, Anna Danielsson, Eva Silfver
Proceedings of the 45th SEFI Annual Conference 2017 Education Excellence for Sustainability, Edited by JoséCarlos Quadrado; Jorge Bernardino; Joao Rocha, Brussels, Belgium, European Society for Engineering Education (SEFI), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Avoid, Control, Succumb, or Balance: Engineering Students’ Approaches to a Wicked Sustainability Problem
Johanna Lönngren, Åke Ingerman, Magdalena Svanström
Research in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multiple theoretical lenses as an analytical strategy in researching group discussions
Maria Berge, Åke Ingerman
Research in Science and Technological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 71 - 80 av 85

2007

Tekniskt obildad eller bildad – Vad är skillnaden?
Åke Ingerman
Tekniken i Skolan, Artikel i övriga tidskrifter 2007
Artikel i övriga tidskrifter

2006

Lab on the Web - Looking at Different Ways of Experiencing Electronic Experiments
Per Lundgren, Kjell Jeppson, Åke Ingerman
International journal of engineering education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2006
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Phenomenography for physicists
Tom Adawi, Åke Ingerman
Shifting perspectives in engineering education, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

The role of computer simulations in university students’ reasoning about physics
Tom Adawi, Åke Ingerman, Shirley Booth
the third Scandinavian Symposium on Research in Science Education, Karlstad, February 2006, Paper i proceeding 2006
Paper i proceeding

2005

Probability as a conceptual hurdle to understanding one-dimensional quantum scattering and tunnelling
Daniel Domert, Cedric Linder, Åke Ingerman
European Journal of Physics, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2005
Artikel i vetenskaplig tidskrift

How mathematical is conceptual understanding?
Tom Adawi, Åke Ingerman, Ann-Marie Pendrill
Physics Teaching in Engineering Education PTEE 2005, Brno University of Technology, June 29 – July 1, 2005, Brno, Czech Republic, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

Trusting results – An exploration of physicists’ appraisal of their own and others’ research
Åke Ingerman, Shirley Booth
the 11th EARLI conference, Nicosia, August 2005, Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

2004

Coherent current transport in wide ballistic Josephson junctions
Peter Samuelsson, Åke Ingerman, Göran Johansson, Evgenii V. Bezuglyi, Vitaly Shumeiko et al.
Physical Review B, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2004
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2003

Full counting statistics of multiple Andreev reflection
Göran Johansson, Peter Samuelsson, Åke Ingerman
Physical Review Letters , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2003
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Expounding on physics – A phenomenographic study of physicists talking of their physics
Åke Ingerman, Shirley Booth
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2003
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 71 - 80 av 85

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?