Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sylvana Sofkova Hashemi

Universitetslektor

Sylvana Sofkova Hashemi
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
sylvana.sofkova.hashemi@gu.se
031-786 3128
0766-183128

Rumsnummer: B4 469
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Sylvana Sofkova Hashemi

Sylvana Sofkova Hashemi är docent i utbildningsvetenskap med inriktning mot lärande och IT och bedriver forskning i syfte att främja förståelsen för digitala praktiker, textformat, lärande design och interaktion och inverkan på svenskämnet och undervisning. Aktuell forskning berör digitaliseringen av skolan i form av praktiknära analyser av implementering och etablering av digitala resurser i undervisningen (interaktiva tavlor, 1-1, surfplattor) med fokus på (tidig) skrivpedagogik, samarbetsprocesser och interaktion, kommunikativa strategier och multimodalt meningsskapande. Särskilt fokus ägnas åt svenskämnets innehåll och didaktik, elevernas utveckling av kommunikativ förmåga, textkompetens och reflektivt lärande, samt lärares professionella utveckling och organisation av undervisning – se även under Projekt.

Tidigare studier har behandlat hur datorbaserade språkstöd används av skolbarn och utveckling av metoder för automatisk textgranskning på dator (Sofkova Hashemi, 2003 - avhandling), effekter av språkgranskningsverktyg på skolelevers skrivande med resultat som visat på marginella skillnader mellan språkgranskning på papper jämfört med dator och därmed ifrågasatt verktygens stöd i språkutvecklingen (Sofkova Hashemi, 2007, 2008). Ytterligare studier lyfter barns och ungdomars kommunikation och språkbruk i och utanför skolan och visar på de textvärldar dagens barn och unga rör sig i och utvecklar sitt språk genom (Sofkova Hashemi, 2008; 2011). Studier av online skrivarenor i undervisning (wiki, blog) har studerats med fokus på individuell vs. kollektiv författarskap, kommentering och versionshanteringens roll under skrivprocessen. Resultaten demonstrerar bl.a. elevernas skilda strategier i bearbetning av text, där instruktioner i skrivuppgiften tydligt påverkar deras texthandlingar (Sofkova Hashemi, 2013).

Sylvana Sofkova Hashemi är även verksam vid Institutionen för individ och samhälle vid Högskolan Väst (länk). Före 2010 var hon verksam vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori och Institutionen för tillämpad informationsteknologi vid Göteborgs universitet.

Projekt:

2016-2018 Minclusion - Integration med mobilen, finansiär: Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), länk

2014-2019 DigitaL - Lärande i en digitaliserad region, finansiär: Västra Götalandregionens utveckligsfond, länk

2012-2015 DILS - Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker i grundskolans tidigare år, finansiär: Marcus & Amalia Wallenbergs Minnesfond, länk

2011-2014 GNU - Gränsöverskridande Nordisk Undervisning, finansiär: EU’s program for Interreg IVA Öresund-Kattegat-Skagerak, länk

2011 En elev en dator i grundskolans tidigare år – didaktiska förändringsprocesser utifrån fyra fokusområden, finansiär: LUN Högskolan Väst, länk

2010-2011 Nordic Smart School Project, samarbetsprojekt mellan Uddevalla kommun och Högskolan Väst, länk

2003-2007 Att lära sig skriva i IT-samhället, finansiär: Vetenskapsrådet, länk
 

Senaste publikationer

SIG: Interaktiva texter, information och multimodalitet i skolan.
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna-Lena Godhe
#PopUpDig19: Konferens om skolans digitalisering, Tema: Digital kompetens- och verksamhetsutveckling, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Lärares digitala kompetens
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna-Lena Godhe
#PopUpDig19: Konferens om skolans digitalisering, Tema: Digital kompetens- och verksamhetsutveckling, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Students’ Strategies and Teachers’ Mediating Role Reading Multimodal Texts.
Sylvana Sofkova Hashemi
SKRIV! LES! 2019, Symposium: Educating for 21st century literacies. 7-9 May 2019, Universitetet i Stavanger, Norway., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Young students’ reading paths of media: Semiotic focus as a strategy to guide educational practice.
Sylvana Sofkova Hashemi
AMIM 2019, Reading beyond words: Approaches to multimodality in the media, 12 April 2019, ArtsOne, Queen Mary University of London, London, UK., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mobile Technology for Inclusive Society: User Modelling for Targeted Integration
Sylvana Sofkova Hashemi, Nataliya Berbyuk Lindström
Fifteenth International Conference on Technology, Knowledge & Society, 11-12 March 2019, ELISAVA – Barcelona School of Design and Engineering, Barcelona, Spain., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Cultural Diversity in the Digital Age: Developing Mobile Support for Migrant Professionals.
Nataliya Berbyuk Lindström, Sylvana Sofkova Hashemi
Fifteenth International Conference on Technology, Knowledge & Society, 11-12 March 2019, ELISAVA – Barcelona School of Design and Engineering, Barcelona, Spain., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Didaktisk design i teknikmedierad undervisning
Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Lärares digitala kompetens
Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Att skapa föränderliga och sammansatta digitala texter
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 61 - 70 av 103

2014

Analys av digitala, multimodala elevtexter i årskurs 1 och 2
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Forum för textforskning 9, Göteborgs universitet, 12–13 juni 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

New literacies, multimodality and the challenges of change in literacy instruction
Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt
Writing Research Across Borders III, 19-22 February 2014, 
Université Paris-Ouest Nanterre La Défense, France, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Cross-class Online Talks : learning beyond classroom walls
Sylvana Sofkova Hashemi
EDULEARN14 Proceedings, 6th International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona 7th - 9th of July, 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Students’ Use of Semiotic Structures in Synchronous Computer-Mediated Communication : An Inter-Scandinavian Study
Ann Svensson, Sylvana Sofkova Hashemi, Tom Steffensen, Kari Anne Rustand
The European Conference on Technology in the Classroom 2013, ECTC 2013, Nagoya, Japan, The International Academic Forum (IAFOR), Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Att fånga tankar : verbala protokoll som observation
Sylvana Sofkova Hashemi
Barn- och ungdomsforskning : metoder och arbetssätt, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Wiki-mediated Writing : design, media, writing strategies and feedback in online text production
Sylvana Sofkova Hashemi
Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2012

Text and Language Practices in One-to-one Environments in a Swedish Primary School
Sylvana Sofkova Hashemi, Leona Johansson Bunting
EUROCALL Conference,Gothenburg, Sweden, 22-25 August 2012, Proceedings, Dublin, Research-publishing.net, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Nordic Innovation Networks in Education : Dealing with Educational Challenges with Cross Boarder Collaboration and User Driven Design
Ulrika Lundh Snis, Anna Nilsson, Lena Nilsson, Lena Pareto, Ann-Louise Petersen et al.
15th Uddevalla Symposium 14-16 June, 2012, Faro, Portugal, Trollhättan, University West, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

2011

Skrivpraktiker, språkbruk och kommunikativa strategier i och utanför skolan
Sylvana Sofkova Hashemi
Rapport från ASLA:s höstsymposium, Falun, 12-13 november, 2010, Uppsala, ASLA Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Visar 61 - 70 av 103

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?