Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åke Ingerman

Professor

Åke Ingerman
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
ake.ingerman@gu.se
031-786 2637
0766-182637

Rumsnummer: A1 141
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Åke Ingerman

Forskningsintressen
Min forskning syftar till att utveckla förståelse av ett i grunden tvärvetenskapligt innehåll –pedagogiska aspekter av naturvetenskap och teknik. Forskningen tar sin huvudsakliga utgångspunkt i mötet mellan studenter och ett tekniskt och/eller naturvetenskapligt innehåll. Min forskning har mest haft en fenomenografisk inramning och kan sägas ha tre teman:
Det första och övergripande temat är hur teknik- och naturvetenskapliga fenomen porträtteras och skapas i lärande- och undervisningssituationer. Det andra, mer förståelsemässigt orienterat, handlar om olika sätt som studenter uppfattar nyckelbegrepp inom naturvetenskap och teknik. Det tredje, som är ett politiskt tema, har som mål att skapa en lärargemenskap bland lärare inom de olika naturvetenskapliga och tekniska disciplinerna, i syfte att fördjupa den pedagogiska diskussionen om utbildning inom naturvetenskap och teknik.

Undervisningsintressen

Min undervisning är framförallt inom forskarutbildningen, men jag möter också lärarstudenter, och har inslag av högskolepedagogik för det teknik- och naturvetenskapliga fältet. Jag handleder flera doktorander med ämnesdidaktisk inriktning.

Nyckelord
Teknikdidaktik, fysikdidaktik, högskolepedagogik, variationsteori, fenomenografi

Senaste publikationer

A Holistic Picture of Physics Student Conceptions of Energy Quantization, the Photon Concept, and Light Quanta Interference
Mengesha Ayene, Jeanne Krick, Baylie Damitie, Åke Ingerman, Bath Thacker
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engaging with a group’s space of meaning: The tutor’s role in small-group didactics
Åke Ingerman, Shirley Booth
In C. Osbeck, Å. Ingerman, S. Claesson (Eds), Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

A potential research direction for didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman
Didactic classroom - A potential research direction., Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

An introduction to didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman, Silwa Claesson
Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Searching for a viable approach to project work in engineering education
Maria Berge, Åke Ingerman, Anna Danielsson, Eva Silfver
Proceedings of the 45th SEFI Annual Conference 2017 Education Excellence for Sustainability, Edited by JoséCarlos Quadrado; Jorge Bernardino; Joao Rocha, Brussels, Belgium, European Society for Engineering Education (SEFI), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Avoid, Control, Succumb, or Balance: Engineering Students’ Approaches to a Wicked Sustainability Problem
Johanna Lönngren, Åke Ingerman, Magdalena Svanström
Research in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multiple theoretical lenses as an analytical strategy in researching group discussions
Maria Berge, Åke Ingerman
Research in Science and Technological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 61 - 70 av 85

2008

SimChemistry as an active learning tool in chemical education
Kim Bolton, Elisabeth Saalman, Michael Christie, Åke Ingerman, Cedric Linder
Chemistry Education Research and Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2008
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning in physics group work - Dynamics, variation and the experience of relevance
Åke Ingerman, Maria Berge, Shirley Booth
Presented at the EARLI SIG 9 meeting, Kristianstad, May 2008, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Using research to activate university teacher training
Michael Christie, Åke Ingerman, Maria Berge
ALE - Designing and implementing an active and equitable engineering education, Proceedings of the eighth international workshop ALE2008, 9-11 June 2008, Bogotá, Colombia: Universidad Nacional, Facultad de Ingeniería : Universidad de los Andes, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Phenomenographic perspectives on the learning experience and process in higher education physics
Shirley Booth, Åke Ingerman
presented at the Higher Education Close-Up conference (HECU4), Cape Town, June 2008, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

Undervisning för medborgaren
Åke Ingerman, Frank Bach
Fysikaktuellt (Svenska fysikersamfundets tidskrift) , Artikel i övriga tidskrifter 2008
Artikel i övriga tidskrifter

Fysik i smågrupper
Åke Ingerman
Fysikaktuellt (Svenska fysikersamfundets tidskrift) , Artikel i övriga tidskrifter 2008
Artikel i övriga tidskrifter

Enhancing formal learning in informal learning settings - Considerations for teachers and guides
Ann-Marie Pendrill, Åke Ingerman
Proceedings of the Fourth Nordic Network of Researchers in Science Communication, Paper i proceeding 2008
Paper i proceeding

2007

Learning and the variation in focus among physics students when using a computer simulation
Åke Ingerman, Cedric Linder, Delia Marshall, Shirley Booth
NorDiNa, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Meeting the supervisor – exploring the experience of and knowledge negotiated in the meeting between supervisors and PhD students in engineering
Jane Pritchard, Åke Ingerman
In Rust, C. (Ed), Improving student learning: 14 Through teaching (Proceedings from the 14th ISL conference: Improving Student Learning Through Teaching, November 2006) Oxford: OCSLD, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Learning physics as a whole – On supporting students making sense of their studies
Åke Ingerman, Shirley Booth, Cedric Linder
Nordina : Nordic studies in science education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 61 - 70 av 85

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?