Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Sylvana Sofkova Hashemi

Universitetslektor

Sylvana Sofkova Hashemi
Universitetslektor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
sylvana.sofkova.hashemi@gu.se
031-786 3128
0766-183128

Rumsnummer: B4 469
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Sylvana Sofkova Hashemi

Sylvana Sofkova Hashemi är docent i utbildningsvetenskap med inriktning mot lärande och IT och bedriver forskning i syfte att främja förståelsen för digitala praktiker, textformat, lärande design och interaktion och inverkan på svenskämnet och undervisning. Aktuell forskning berör digitaliseringen av skolan i form av praktiknära analyser av implementering och etablering av digitala resurser i undervisningen (interaktiva tavlor, 1-1, surfplattor) med fokus på (tidig) skrivpedagogik, samarbetsprocesser och interaktion, kommunikativa strategier och multimodalt meningsskapande. Särskilt fokus ägnas åt svenskämnets innehåll och didaktik, elevernas utveckling av kommunikativ förmåga, textkompetens och reflektivt lärande, samt lärares professionella utveckling och organisation av undervisning – se även under Projekt.

Tidigare studier har behandlat hur datorbaserade språkstöd används av skolbarn och utveckling av metoder för automatisk textgranskning på dator (Sofkova Hashemi, 2003 - avhandling), effekter av språkgranskningsverktyg på skolelevers skrivande med resultat som visat på marginella skillnader mellan språkgranskning på papper jämfört med dator och därmed ifrågasatt verktygens stöd i språkutvecklingen (Sofkova Hashemi, 2007, 2008). Ytterligare studier lyfter barns och ungdomars kommunikation och språkbruk i och utanför skolan och visar på de textvärldar dagens barn och unga rör sig i och utvecklar sitt språk genom (Sofkova Hashemi, 2008; 2011). Studier av online skrivarenor i undervisning (wiki, blog) har studerats med fokus på individuell vs. kollektiv författarskap, kommentering och versionshanteringens roll under skrivprocessen. Resultaten demonstrerar bl.a. elevernas skilda strategier i bearbetning av text, där instruktioner i skrivuppgiften tydligt påverkar deras texthandlingar (Sofkova Hashemi, 2013).

Sylvana Sofkova Hashemi är även verksam vid Institutionen för individ och samhälle vid Högskolan Väst (länk). Före 2010 var hon verksam vid Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori och Institutionen för tillämpad informationsteknologi vid Göteborgs universitet.

Projekt:

2016-2018 Minclusion - Integration med mobilen, finansiär: Asyl-, migrations- och integrationsfonden (AMIF), länk

2014-2019 DigitaL - Lärande i en digitaliserad region, finansiär: Västra Götalandregionens utveckligsfond, länk

2012-2015 DILS - Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker i grundskolans tidigare år, finansiär: Marcus & Amalia Wallenbergs Minnesfond, länk

2011-2014 GNU - Gränsöverskridande Nordisk Undervisning, finansiär: EU’s program for Interreg IVA Öresund-Kattegat-Skagerak, länk

2011 En elev en dator i grundskolans tidigare år – didaktiska förändringsprocesser utifrån fyra fokusområden, finansiär: LUN Högskolan Väst, länk

2010-2011 Nordic Smart School Project, samarbetsprojekt mellan Uddevalla kommun och Högskolan Väst, länk

2003-2007 Att lära sig skriva i IT-samhället, finansiär: Vetenskapsrådet, länk
 

Senaste publikationer

Digitalization and labour market integration of highly educated migrants in Sweden: perspectives of teachers, engineers and health care staff on use of mobile technology for integration purposes
Nataliya Berbyuk Lindström, Sylvana Sofkova Hashemi
Organizing Migration and Integration in Contemporary Societies - OMICS Conference, 6-8 November, 2019, University of Gothenburg, Gothenburg, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Smartphones for Migrant Integration: A Lifeline, Bridging or Surveillance tool? Migrants’ perceptions of surveillance and social logins in mobile resources
Nataliya Berbyuk Lindström, Sylvana Sofkova Hashemi, Dina Koutsikouri
27th European Conference on Information Systems, ECIS 2019: Information Systems for a Sharing Society. 10-11 June 2019, Stockholm, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Teachers’ Attitudes and Experiences of Digital Tools Within Speaking Proficiency in Foreign Language Teaching and Learning - Interactional Competence Left in The Dark
Elin Ericsson, Sylvana Sofkova Hashemi, Johan Lundin
12th annual International Conference of Education, Research and Innovation, ICERI2019, 11-13 November 2019, Seville, Spain, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Teacher educators' perceptions of their profession in relation to the digitalization of society
Anna Roumbanis-Viberg, Karin Forslund Frykedal, Sylvana Sofkova Hashemi
Journal of Praxis in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rummets och digitaliseringens betydelse för literacyutveckling – hållbara undervisningsmodeller i ny verksamhet. Symposium: Literacy och hållbar undervisning i svenskämnet.
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Maria Hipkiss
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, 23-24 oktober 2019, NTNU i Trondheim, Norge., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att skapa föränderliga och sammansatta digitala texter
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.) , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Lärares digitala kompetens
Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.) , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Didaktisk design i teknikmedierad undervisning
Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.) , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Digital kompetens i skolan – begreppets innebörd i styrdokument och forskning
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.) , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Digitala kompetenser i svenskämnet - tendenser i den reviderade läroplanen
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna-Lena Godhe, Petra Magnusson
Digitalt, Svensklärarföreningens årsskrift 2018. I Nordenstam, A. & Parmenius-Swärd, S. (red.), Natur & Kultur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 109

2016

Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö
Sylvana Sofkova Hashemi, Maria Spante
Malmö, Gleerups Utbildning, Samlingsverk 2016
Samlingsverk

Textuell design, språkliga upptäckter och metasamtal i digitala sammanhang
Sylvana Sofkova Hashemi, Mona Tynkkinen
Kollaborativ undervisning i digital skolmiljö , Malmö, Gleerups Utbildning, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Didactical Designs In Use – Exploring Technological, Pedagogical And Content Knowledge
Sara Willermark, Lena Pareto, Sylvana Sofkova Hashemi
Nortvig, A-M., Sørensen, B. H., Misfeldt, M., Ørngreen, R., Allsopp, B. B., Henningsen, B., & Hautopp, H. (Eds.) (2016). Proceedings of the 5th International Conference on Designs for Learning. (Open Access ed.) Aalborg Universitetsforlag., Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

2015

Design and redesign of a multimodal classroom task : implications for teaching and learning
Anne Öman, Sylvana Sofkova Hashemi
Journal of Information Technology Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nordiska på schemat: Kommunikation och undervisning i gränsöverskridande språkmöten.
Sylvana Sofkova Hashemi, Helena Stålarm
Sprog i Norden, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Producing and reading digital texts : patterns of communication in literacy classroom
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi
10th IAIMTE conference 2015: Languages, Literatures, and Literacies, 3-5 June, 2015: Odense, Denmark. Ellen Krogh, Nikolaj Elf, Tina Høegh, and Anke Piekut (eds.), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kommunikationsmönster i digitala instruktionstexter : implikationer för språkutvecklande arbete i yngre åldrar. Skriv! Les! 2015
Peter Andersson, Sylvana Sofkova Hashemi
Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy. 18. - 20. mai 2015, Stavanger, Norge, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Crossing borders by the use of digital tools in classrooms representing different socioeconomic backgrounds
Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi
NERA Symposium: “Situating literacies in educational settings”, 4-6 March 2015, Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sharing is daring: Cross-school collaboration and teachers work integrated learning
Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi
NERA, 4-6 March 2015, Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 51 - 60 av 109

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?