Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Helena Pedersen

Universitetslektor

Helena Pedersen
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
helena.pedersen@gu.se
031-786 2063

Rumsnummer: B4 451b
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Helena Pedersen

Jag är verksam inom intresseområdet Utbildning för hållbar utveckling vid IDPP. Mitt forskningsfält är kritiska djurstudier och kritisk djurpedagogik: Jag fokuserar på människa-djurrelationer som pedagogisk/didaktisk fråga och som ett område för kritisk utbildningsvetenskaplig forskning. Jag intresserar mig för hur utbildningssystemet formar sina mänskliga och icke-mänskliga subjekt, men också hur djur figurerar i produktionen, förmedlingen och spridningen av kunskap i vidare bemärkelse. Hur utbildning, pedagogik och lärande förändras i både samspel och konflikt med de frågor som väcks av ett kritiskt förhållningssätt till människa-djurrelationer är ett annat centralt tema. Vad händer när vi problematiserar djurs positioner som artrepresentanter, tankefigurer, produktionsverktyg och konsumtionsobjekt, och istället låter dem träda fram som subjekt? Med kritisk posthumanistisk teori som grund undersöker jag hur djurutnyttjandets dynamik, känslor, materialitet och institutioner intra-agerar i skolans vardag. Jag studerar maktrelationer mellan elever/studenter, lärare, djur, och utbildningssystemet som sådant, men också hur spänningar i dessa maktrelationer ibland kan utvecklas i oförutsägbara riktningar.

Jag är också intresserad av posthumanistisk teori- och metodutveckling inom framför allt utbildningsvetenskaplig forskning och arbetar bl.a. med zooetnografi, feministisk materialism, affektteori, och schizoanalys. Min nya bok, Schizoanalysis and Animal Science Education, är utgiven av Bloomsbury 2019: www.bloomsbury.com/uk/schizoanalysis-and-animal-science-education-9781350061842/

Med stöd av GU:s interna klimatfond är jag en av initiativtagarna till det fakultetsöverskridande nätverket GU-CAS: Göteborgs universitets nätverk för kritiska djurstudier i Antropocen. 

Tillsammans med Vasile Stănescu (Mercer University) är jag redaktör för bokserien Critical Animal Studies (Brill).

Här finns en intervju med mig där jag pratar med Martin Smedjeback om min forskning och undervisning inom kritiska djurstudier:

https://youtu.be/BP385KIA1lk

Utvalda publikationer

Critical Animal Pedagogies: Re-learning our Relations with Animal Others
Karin Gunnarsson Dinker, Helena Pedersen
The Palgrave International Handbook of Alternative Education, Eds.: H.E. Lees and N. Noddings, London, Palgrave Macmillan, 2016

Follow the Judas sheep: Materializing Post-Qualitative Methodology in Zooethnographic Space
Helena Pedersen
QSE. International journal of qualitative studies in education, 2013

Senaste publikationer

Introducing Critical Animal Pedagogies in Higher Education
Helena Pedersen, Jonna Håkansson, Arjen E.J. Wals
Vetenskaplighet i högre utbildning: Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Educación en el complejo animal-industrial
Helena Pedersen
Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, Övrigt 2019
Övrigt

Att rädda en hotad värld: Schizoanalytisk kritik av djurens funktion i naturbruksutbildningar
Helena Pedersen
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Educational epistemologies and methods in a more-than-human world
Helena Pedersen, Barbara Pini
Educational Philosophy and Theory, Inledande text i tidskrift 2017
Inledande text i tidskrift

Educational Epistemologies and Methods in a More-than-Human World
Helena Pedersen, Barbara Pini
Educational Philosophy and Theory, Special / temanummer av tidskrift 2017
Special / temanummer av tidskrift

Varufetischism och strukturellt våld
Helena Pedersen
Fronesis, Inledande text i tidskrift 2017
Inledande text i tidskrift

Med omsorg om kor och kärlek till mjölk
Tobias Linné, Helena Pedersen
Fronesis, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Djuret
Somar Al Naher, Amelie Björck, Helena Pedersen, Per-Anders Svärd
Fronesis, Special / temanummer av tidskrift 2017
Special / temanummer av tidskrift

Utvalda publikationer

Critical Animal Pedagogies: Re-learning our Relations with Animal Others
Karin Gunnarsson Dinker, Helena Pedersen
The Palgrave International Handbook of Alternative Education, Eds.: H.E. Lees and N. Noddings, London, Palgrave Macmillan, 2016

Follow the Judas sheep: Materializing Post-Qualitative Methodology in Zooethnographic Space
Helena Pedersen
QSE. International journal of qualitative studies in education, 2013

Visar 51 - 60 av 65

2008

’We have to kill the animals so that they won’t die!’ Classroom discussions about hunting as a dimension of ESD
Helena Pedersen
Values and Democracy in Education for Sustainable Development, Ed.: J. Öhman, Malmö, Liber, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Learning to Measure the Value of Life? Animal experimentation, pedagogy, and (eco)feminist critique
Helena Pedersen
Global Harms. Ecological Crime and Speciesism, Ed.: R. Sollund, New York, Nova Science Publishers, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Djuren hjälper oss att förstå oss själva
Helena Pedersen
Svenska Dagbladet , Artikel i dagstidning 2008
Artikel i dagstidning

Djur konstrueras genom skolans språkbruk
Helena Pedersen
Stockholms Fria Tidning , Artikel i dagstidning 2008
Artikel i dagstidning

Art, artistic research and the animal question
Bryndis Snæbjørnsdóttir, Helena Pedersen
Art Monitor: A Journal of Artistic Research, Artikel i övriga tidskrifter 2008
Artikel i övriga tidskrifter

2007

The School and the Animal Other. An ethnography of human-animal relations in education
Helena Pedersen
Göteborg, Göteborg University, Doktorsavhandling 2007
Doktorsavhandling

Kronikk: Hva vi lærer om dyrene
Helena Pedersen
NOAHs Ark , Övrigt 2007
Övrigt

2006

Centrum mot rasism skrapar bara på ytan
Helena Pedersen
Stockholms fria tidning, Artikel i dagstidning 2006
Artikel i dagstidning

Schools, Speciesism, and Hidden Curricula: The Role of Critical Pedagogy for Humane Education Futures
Helena Pedersen
Neohumanist Educational Futures: Liberating the Pedagogical Intellect. In Inayatullah, Sohail, Bussey, Marcus & Milojevic, Ivana (Eds.), Taipei, Tamkang University Press, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 65

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?