Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åke Ingerman

Professor

Åke Ingerman
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
ake.ingerman@gu.se
031-786 2637
0766-182637

Rumsnummer: A1 141
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Åke Ingerman

Forskningsintressen
Min forskning syftar till att utveckla förståelse av ett i grunden tvärvetenskapligt innehåll –pedagogiska aspekter av naturvetenskap och teknik. Forskningen tar sin huvudsakliga utgångspunkt i mötet mellan studenter och ett tekniskt och/eller naturvetenskapligt innehåll. Min forskning har mest haft en fenomenografisk inramning och kan sägas ha tre teman:
Det första och övergripande temat är hur teknik- och naturvetenskapliga fenomen porträtteras och skapas i lärande- och undervisningssituationer. Det andra, mer förståelsemässigt orienterat, handlar om olika sätt som studenter uppfattar nyckelbegrepp inom naturvetenskap och teknik. Det tredje, som är ett politiskt tema, har som mål att skapa en lärargemenskap bland lärare inom de olika naturvetenskapliga och tekniska disciplinerna, i syfte att fördjupa den pedagogiska diskussionen om utbildning inom naturvetenskap och teknik.

Undervisningsintressen

Min undervisning är framförallt inom forskarutbildningen, men jag möter också lärarstudenter, och har inslag av högskolepedagogik för det teknik- och naturvetenskapliga fältet. Jag handleder flera doktorander med ämnesdidaktisk inriktning.

Nyckelord
Teknikdidaktik, fysikdidaktik, högskolepedagogik, variationsteori, fenomenografi

Senaste publikationer

A Holistic Picture of Physics Student Conceptions of Energy Quantization, the Photon Concept, and Light Quanta Interference
Mengesha Ayene, Jeanne Krick, Baylie Damitie, Åke Ingerman, Bath Thacker
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engaging with a group’s space of meaning: The tutor’s role in small-group didactics
Åke Ingerman, Shirley Booth
In C. Osbeck, Å. Ingerman, S. Claesson (Eds), Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

A potential research direction for didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman
Didactic classroom - A potential research direction., Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

An introduction to didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman, Silwa Claesson
Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Searching for a viable approach to project work in engineering education
Maria Berge, Åke Ingerman, Anna Danielsson, Eva Silfver
Proceedings of the 45th SEFI Annual Conference 2017 Education Excellence for Sustainability, Edited by JoséCarlos Quadrado; Jorge Bernardino; Joao Rocha, Brussels, Belgium, European Society for Engineering Education (SEFI), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Avoid, Control, Succumb, or Balance: Engineering Students’ Approaches to a Wicked Sustainability Problem
Johanna Lönngren, Åke Ingerman, Magdalena Svanström
Research in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multiple theoretical lenses as an analytical strategy in researching group discussions
Maria Berge, Åke Ingerman
Research in Science and Technological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 41 - 50 av 85

2012

Technological systems across contexts: Designing and exploring learning possiblities in Swedish compulsory technology education
Åke Ingerman, Maria Svensson, Anders Berglund, Shirley Booth, Jonas Emanuelsson
Technology Education in the 21st Century, Proceedings from the PATT 26 Conference, Stockholm, Sweden 26-30 June 2012, Edited by Thomas Ginner, Jonas Hallström, Magnus Hultén, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

2011

Technological literacy reconsidered: a model for enactment
Åke Ingerman, Brandon Collier-Reed
International Journal of Technology and Design Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Towards an interlanguage of talking science – Exploring students’ argumentation in relation to authentic language
Clas Olander, Åke Ingerman
In: A. Yarden, & G.S. Carvalho (Eds.). Authenticity in Biology Education: Benefits and Challenges. A selection of papers presented at the 8th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB) Braga, Portugal, 2011, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

Learning science in groups – a multianalytical perspective on constituting and participating in spaces of learning
Åke Ingerman, Maria Berge
The 14th Biennial Conference EARLI, Exeter, UK, 30 August - 3 September 2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

2010

Exploring interlanguage - Supporting students' talk as an arena for learning
Clas Olander, Åke Ingerman
The National Association for Research in Science Teaching (NARST) Annual International Conference: Research into Practice – Practice Informing Research. Part of the invited symposium ESERA at NARST: Research into Practice: Practice Informing Research: European Dimensions, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Students’ language use when talking about the evolution of life – negotiating the meaning of key terms and their semantic relationships
Clas Olander, Åke Ingerman
Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exploring argumentation patterns in the classroom: towards an interlanguage of talking science
Clas Olander, Åke Ingerman
Eight Conference of European Researchers in Didactics of Biology ERIDOB 2010, 13-17 July, 2010, Braga, Portugal., Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Discerning technological systems related to everyday objects: mapping the variation in pupils' experience
Maria Svensson, Åke Ingerman
International Journal of Technology and Design Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 41 - 50 av 85

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?