Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Silwa Claesson

Universitetslektor

Silwa Claesson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
silwa.claesson@ped.gu.se

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Silwa Claesson

Forskningsintressen
Min forskning har sin bakgrund i mitt yrke som lärare och lärarutbildare och handlar om relationen mellan teori och praxis. Jag ville veta om teorier om elevers lärande hade något inflytande i skolan. Doktorsavhandlingen handlar om lärare som påstod att denna typ av forskning var betydelsefull till vardags i deras undervisning. Resultatet visar att detta samband är såväl vagt som komplext. Lärare talar knappast om sin undervisning i teoretiska termer. En populärvetenskaplig bok, "Spår av teorier i praktiken", antyder genom sin titel något om praktik - teoirelationens beskaffenhet. I "Lärares levda kunskap", har jag valt ut lärare som menar att forskning om lärande inte är av vikt för deras undervisning, men det är i viss mån trots det möjligt att fi nna spår av teorier. Jag har i första hand försökt förstå, beskriva och tematisera dessa lärares hållning i klassrummet. Studier av undervisning i fängelsemiljö har också fokus på lärares hållning. Livsvärlden så som den beskrivs av t.ex. Merleau-Ponty öppnar för att studera den mångfald och komplexitet som undervisning utgör och som mina forskningsstudier alltså har för avsikt att beskriva.
 

Undervisningsintressen
Mina intressen sammanfaller till stora delar då det gäller forskning och utbildning , vilket betyder främst allmän didaktik och lärarutbildning. Allmän didaktik har framför allt med undervisning att göra. Lärandet har varit i fokus under en lång period och det därför är viktigt att inte tappa bort undervisningsdimensionen. När det gäller lärarutbildningsfrågor är mitt naturliga intresse framför allt relationen mellan forskning och praxis, d.v.s. mer konkret relationen mellan VFU och HFU. Utöver detta är jag engagerad i forskarutbildning, t.ex. genom
handledning av doktorander och forskarutbildningskurser.

Nyckelord

Teori-praxisrelation, allmän didaktik, livsvärldsfenomenologi

Senaste publikationer

Telling a story - being a teacher
Ola Henricsson, Silwa Claesson
Abstract book NERA Conference Uppsala 6/3 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The importance of relationships in the classroom
Annika Lilja, Silwa Claesson
Didactic classroom studies. A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

An introduction to didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman, Silwa Claesson
Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Students’ and teachers’ conception and perception of the content in, and understanding of Didaktik in teacher education.
Mattias Börjesson, Irma Brkovic, Silwa Claesson
NERA 2018, 8-10 March, Oslo, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bodily ascpects of becoming and being a teacher
Magnus Levinsson, Annika Lilja, Ilona Rinne, Ola Henricsson, Silwa Claesson
4th Symposium on Phenomenological Educational Science, Humboldt University, Berlin, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers´ experiences of telling stories in primary and lower secondary Swedish classrooms
Ola Henricsson, Silwa Claesson
Framtida berättelser - Rapport från fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Voice Disorders in Teacher Students-A Prospective Study and a Randomized Controlled Trial
Ann-Christine Ohlsson, Eva M. Andersson, M. Sodersten, S. Simberg, Silwa Claesson et al.
Journal of Voice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nordisk tidskrift för allmän didaktik, en inledning
Göran Brante, Silwa Claesson, Jörgen Dimenäs, Peter Erlandson, Gunnar E Finnbogason et al.
Nordisk tidskrift för allmän didaktik, Inledande text i tidskrift 2015
Inledande text i tidskrift

Sweden
Tobias Werler, Silwa Claesson, Ola Strandler
The Education Systems of Europe, Springer, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 54

2003

Different ways of teaching in Swedish Prisons – Suggestions about Improvement
Silwa Claesson
. European Prison Education Association Newsletter,, Artikel i övriga tidskrifter 2003
Artikel i övriga tidskrifter

Fängelseundervisning betraktad ur ett livsvärldsperspektiv
Silwa Claesson
Helsingfors universitet, Forskningsöversiktsartikel 2003
Forskningsöversiktsartikel

2002

Undervisning i fängelse –ämneskunnande och socialisation. Tre fallstudier
Silwa Claesson
Att studera i fängelse. Klientutbildning vid tre kriminalvårdsanstalter, Norrköping, Kriminalvårdens forskningskommitté, rapport nr6, Kapitel i bok 2002
Kapitel i bok

Spår av teorier i praktiken
Silwa Claesson
Lund, Studentlitteratur, Bok 2002
Bok

2000

Pedagogisk forskning med livsvärlden som grund
Jan Bengtsson, Inger Berndtsson, Nadja Carlsson, Silwa Claesson
Nordisk Pedagogik, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2000
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att utveckla lärarhexis
Silwa Claesson
Skolan i centrum, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2000
Kapitel i bok

1999

Inspiration som vidgar horisonten
Silwa Claesson
Med livsvärlden som grund, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 1999
Kapitel i bok

Visar 41 - 50 av 54

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?