Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Nyberg

Universitetslektor

Eva Nyberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
eva.nyberg@ped.gu.se
031-786 2310

Rumsnummer: B4 456
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Eva Nyberg

Forskningsintressen

Jag är intresserad av lärande och undervisning i naturvetenskap, särskilt biologi/ekologi, både i ungdomsskolan och i högre utbildning. Mitt forskningsintresse rör även lärande för hållbar utveckling i hela utbildningssystemet. Mitt avhandlingsarbete indikerade att studier och skötsel av levande organismer har betydelse både för lärandet om biologiska livscykler och för lärandet om hållbar utveckling. Detta är ett av de områden jag vill utveckla och fördjupa i min fortsatta forskning.
Genom mitt avhandlingsarbete (disputation i januari 2009) fick jag också ett ökat intresse för betydelsen av formativ utvärdering i undervisningen, inte minst när det gäller lärares professionella utveckling och särskilt för utvecklingen av lärarens ämnesdidaktiska kompetens. Jag vill i fortsättningen ytterligare utforska användningen av formativ utvärdering som ett generellt redskap för att utveckla lärares kompetens att undervisa och som ett redskap för en ständigt pågående skolutveckling.

Undervisningsintressen
Undervisning och fortbildning i ämnesdidaktik, med inriktning mot biologi, ekologi, miljö och hållbar utveckling på grund- och avancerad nivå. Handledning av examensarbeten och andra uppsatser.
Lärarfortbildning avseende både formativ bedömning i allmänhet och undervisning av naturvetenskaplig undervisning med formativ utvärdering som utgångspunkt, för grund- och gymnasieskola.

Nyckelord
Ämnesdidaktik, lärande, undervisning, formativ utvärdering, Science Education, lärande för hållbar utveckling (ESD).

 

Senaste publikationer

Bortom ”Plant Blindness”: Att se växternas betydelse för en hållbar värld
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Bryndis Snæbjørnsdóttir, Mark Wilson, Bente Eriksen et al.
Resultatdialog_VR_2019, Stockholm, Vetenskapsrådet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Professional Knowledge for Teaching in Student Teachers’ Conversations about Field Experiences
Marlene Sjöberg, Eva Nyberg
Journal of Science Teacher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers’ and Student Teachers’ Attitudes towards Nature and the Environment – A Comparative Study between Sweden and France
Eva Nyberg, Jérémy Castéra, Birgitta Mc Ewen, Niklas Gericke, Pierre Clément
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever
Miranda Rocksén, Eva Nyberg
Konferensen Forskning pågår, Göteborg, 30 okt 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett projekt inom den nationella försöksverksamheten kring praktiknära skolforskning
Miranda Rocksén, Eva Nyberg, Katarina Zupancic
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning, Norrköping, 17-18 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Plants to the fore: Noticing plants in designed environments
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att se nyttoväxter – platsens betydelse.
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss
Forskningssymposium 28 augusti 2019: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, HLK, Jönköping University., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Den anatomiska dissektionens roll för undervisning och lärande om/i anatomi och kirurgi
Bjørn Friis Johannsen, Miranda Rocksén, Eva Nyberg
Friis Johannsen, B., Rocksén, M. & Nyberg, E. (2018). Den anatomiska dissektionens roll för undervisning och lärande om/i anatomi och kirurgi. Presentation på FND 2018, Forskning i naturvetenskapernas didaktik, Malmö, 7-8/11., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att se växter
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning 25-26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 47

2009

2007

Executive Summary
Eva Nyberg, Per Sund
I Björneloo, I. & Nyberg, E. (Red.) Drivers and Barriers for Implementing Learning for Sustainable Development in Pre-School through Upper Secondary and Teacher Education. Technical Paper 4:2007. United Nations och Göteborgs universitet: Paris/Göteborg (p. 13-17)., Göteborg/Paris, United Nations and Gothenburg University, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

2006

Att undervisa om livscykler i skolår 1-5
Björn Andersson, Eva Nyberg
Göteborg, Göteborg University, Rapport 2006
Rapport

2005

Elementary school students' understanding of life cycles
Eva Nyberg, Björn Andersson, John Leach
Ergazaki, M., Lewis, J. & Zogza, V. (eds). "Trends in biology education research in the new biology era. Proceedings of the 5th Conference of European Researchers in Didactic of Biology (ERIDOB)", Patras, Greece, 21-25 September 2004, , Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

2004

Handledning av naturvetenskaplig undervisning i skolår 1-5
Eva Nyberg
Rönnerman, K. (red). Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2004
Kapitel i bok

Life cycles - for caring and learning about organisms and their environment - a starting point towards an understanding of environmental issues
Eva Nyberg
Wickenberg, P. [et al] (eds). Learning to change our world? Swedish research on education & sustainable development, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2004
Kapitel i bok

2003

Visar 31 - 40 av 47

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?