Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åke Ingerman

Professor

Åke Ingerman
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
ake.ingerman@gu.se
031-786 2637
0766-182637

Rumsnummer: A1 141
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Åke Ingerman

Forskningsintressen
Min forskning syftar till att utveckla förståelse av ett i grunden tvärvetenskapligt innehåll –pedagogiska aspekter av naturvetenskap och teknik. Forskningen tar sin huvudsakliga utgångspunkt i mötet mellan studenter och ett tekniskt och/eller naturvetenskapligt innehåll. Min forskning har mest haft en fenomenografisk inramning och kan sägas ha tre teman:
Det första och övergripande temat är hur teknik- och naturvetenskapliga fenomen porträtteras och skapas i lärande- och undervisningssituationer. Det andra, mer förståelsemässigt orienterat, handlar om olika sätt som studenter uppfattar nyckelbegrepp inom naturvetenskap och teknik. Det tredje, som är ett politiskt tema, har som mål att skapa en lärargemenskap bland lärare inom de olika naturvetenskapliga och tekniska disciplinerna, i syfte att fördjupa den pedagogiska diskussionen om utbildning inom naturvetenskap och teknik.

Undervisningsintressen

Min undervisning är framförallt inom forskarutbildningen, men jag möter också lärarstudenter, och har inslag av högskolepedagogik för det teknik- och naturvetenskapliga fältet. Jag handleder flera doktorander med ämnesdidaktisk inriktning.

Nyckelord
Teknikdidaktik, fysikdidaktik, högskolepedagogik, variationsteori, fenomenografi

Senaste publikationer

A Holistic Picture of Physics Student Conceptions of Energy Quantization, the Photon Concept, and Light Quanta Interference
Mengesha Ayene, Jeanne Krick, Baylie Damitie, Åke Ingerman, Bath Thacker
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engaging with a group’s space of meaning: The tutor’s role in small-group didactics
Åke Ingerman, Shirley Booth
In C. Osbeck, Å. Ingerman, S. Claesson (Eds), Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

A potential research direction for didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman
Didactic classroom - A potential research direction., Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

An introduction to didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman, Silwa Claesson
Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Searching for a viable approach to project work in engineering education
Maria Berge, Åke Ingerman, Anna Danielsson, Eva Silfver
Proceedings of the 45th SEFI Annual Conference 2017 Education Excellence for Sustainability, Edited by JoséCarlos Quadrado; Jorge Bernardino; Joao Rocha, Brussels, Belgium, European Society for Engineering Education (SEFI), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Avoid, Control, Succumb, or Balance: Engineering Students’ Approaches to a Wicked Sustainability Problem
Johanna Lönngren, Åke Ingerman, Magdalena Svanström
Research in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multiple theoretical lenses as an analytical strategy in researching group discussions
Maria Berge, Åke Ingerman
Research in Science and Technological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 40 av 85

2013

Distinguishing powerful patterns of variation when teaching Technolgical systems
Maria Svensson, Åke Ingerman
Presented at the EAPRIL2013 conference, Biel, Switzerland, November 2013, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Triple vision in different theoretical spaces – exploring physics jokes in small group discussions in engineering education
Maria Berge, Åke Ingerman
Presented at the EARLI2013 conference in the symposium "Approaches to the Strategic Use of Multiple Theories to Research Teaching and Learning", Munich, August 2013, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Technological literacy and reflection in the classroom
Åke Ingerman, Brandon Collier-Reed
Presented at the EARLI2013 conference, Munich, August 2013, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teaching and learning technological systems in the Swedish compulsory school
Maria Svensson, Åke Ingerman, Shirley Booth
Presented at WALS 2013, Göteborg, September 2013, Poster (konferens) 2013
Poster (konferens)

Collaborative learning in physics group discussions: A phenomenographic perspective
Åke Ingerman
Presented at the EARLI2013 conference in the SIG9 invited symposium "Understanding educational practice through attending aspects of teaching, learning and materiality", Munich, August 2013, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Phenomenography: From Critical Aspects to Knowledge Claim
Brandon Collier-Reed, Åke Ingerman
Jeroen Huisman, Malcolm Tight (ed.) Theory and Method in Higher Education Research (International Perspectives on Higher Education Research, Volume 9), Emerald Group Publishing Limited, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Enabling and constraining actions shaping a teacher-researcher collaboration
Anette Olin, Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Clas Olander
Paper presented within the symposium Using research insights to support teachers' learning and agency to teach science at the ESERA-conference, Larnaca, September 2-7, 2013., Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

2012

On young people’s experience of systems in technology
Maria Svensson, Ann Zetterqvist, Åke Ingerman
Design and Technology Education: an International Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Different stories of group work: Exploring problem solving in engineering education
Maria Berge, Anna T Danielsson, Åke Ingerman
NorDiNa, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multiple theoretical spaces as analytical strategy in researching classroom interaction
Maria Berge, Åke Ingerman
The ECER 2012 conferece, Cádiz, Spain, 18-21 September as part of the symposium "Using Multiple Theoretical Lenses to Investigate Teaching and Learning: Challenges and Benefits of Different Approaches in Different Domains", Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Visar 31 - 40 av 85

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?