Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anna Lyngfelt

Universitetslektor

Anna Lyngfelt
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
anna.lyngfelt@gu.se
031-786 2248
0727-110082

Rumsnummer: B4 467
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Senaste publikationer

Digital text production as narratives: an analysis of text production in a multilingual classroom at primary school
Anna Lyngfelt
Educational Role of Language Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Critical literacy as legitimate knowledge. The importance of teacher agency.
Jennifer Alford, Catarina Schmidt, Anna Lyngfelt
Re-imagining education for democracy - Edited by S. Riddle and M. W. Apple , London and New York , Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Ordförståelsens betydelse för en- och flerspråkiga elevers läsförståelse i naturvetenskapliga ämnen
Sofie Johansson, Anna Lyngfelt
Presentation på NordAnd-konferensen i Köpenhamn 2019, Paper i proceeding 2019
Paper i proceeding

Skönlitteraturbaserad etikundervisning och fiktionalitet
Anna Lyngfelt, Anna Nissen
Utbildning och Demokrati, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Tema: Läsning och demokrati
Anna Lyngfelt
Utbildning och Demokrati, Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Views of poetry as a competence, expressed by students in teacher education
Katharina Dahlbäck, Anna Lyngfelt, Viktoria Bengtsdotter Katz
Theoria et Historia Scientiarum Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skönlitteraturbaserad etikundervisning och fiktionalitet
Anna Lyngfelt, Anna Nissen
Utbildning och demokrati , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Tema: Läsning och demokrati
Anna Lyngfelt
Utbildning och demokrati , Inledande text i tidskrift 2018
Inledande text i tidskrift

Students’ Perception of A Science Text: A Study On The Interrelation Of Vocabulary and Text Comprehension.
Anna Lyngfelt, Sofie Johansson
Paper presented at ECER, Bolzano Italy, 4-7 Sept 2018., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 31 - 40 av 65

2015

Crossing borders by the use of digital tools in classrooms representing different socioeconomic backgrounds
Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi
NERA Symposium: “Situating literacies in educational settings”, 4-6 March 2015, Gothenburg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att tolka och skriva text i skolans olika ämnen.
Anna Lyngfelt, Per Holmberg, Robert Sjöberg
Del 1 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- & skrivportalen. , Stockholm, Skolverket, Övrigt 2015
Övrigt

Flerspråkiga elevers tolkande läsning
Anna Lindholm, Anna Lyngfelt
Critical literacy i svensk klassrumskontext, Umeå, Umeå universitet, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

The Challenges of Change in Early Literacy Instruction
Peter Andersson, Katarina Cederlund, Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Lyngfelt
SIG Writing: Conference on Writing Research 2014, 27-29 August 2014, University of Amsterdam and Utrecht University, Netherlands, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Analys av digitala, multimodala elevtexter i årskurs 1 och 2
Anna Lyngfelt, Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson
Forum för textforskning 9, Göteborgs universitet, 12–13 juni 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

New literacies, multimodality and the challenges of change in literacy instruction
Sylvana Sofkova Hashemi, Peter Andersson, Katarina Cederlund, Anna Lyngfelt
Writing Research Across Borders III, 19-22 February 2014, 
Université Paris-Ouest Nanterre La Défense, France, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Elevtexter som sociosemiotiska uttryck. En studie av elevrespons och sociosemiotisk positionering i årskurs 3
Eva Borgfeldt, Anna Lyngfelt
Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam & Olle Widhe (red.) 2014 Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden. (Texter om svenska med didaktisk onriktning 11), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Inledning
Peter Andersson, Per Holmberg, Anna Lyngfelt, Anna Nordenstam, Olle Widhe
Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden, red. Andersson, Holmberg, Lyngfelt, Nordenstam, Widhe, Göteborg, Nätverket för svenska med didaktisk inriktning (SMDI), Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

2013

Om andraspråkselevers läsning av skönlitterära texter och textproduktion
Anna Lyngfelt
Literacy i læringskontekster; Dagrun Skjelbred, Aslaug Veum (red.), Oslo, Cappelen Damm Akademisk, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Visar 31 - 40 av 65

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://idpp.gu.se/om-idpp/personal/?publicationPageNumber=4&selectedTab=2&userId=xlynan&userName=Anna+Lyngfelt
Utskriftsdatum: 2019-10-22