Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Nyberg

Universitetslektor

Eva Nyberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
eva.nyberg@ped.gu.se
031-786 2310

Rumsnummer: B4 456
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Eva Nyberg

Forskningsintressen

Jag är intresserad av lärande och undervisning i naturvetenskap, särskilt biologi/ekologi, både i ungdomsskolan och i högre utbildning. Mitt forskningsintresse rör även lärande för hållbar utveckling i hela utbildningssystemet. Mitt avhandlingsarbete indikerade att studier och skötsel av levande organismer har betydelse både för lärandet om biologiska livscykler och för lärandet om hållbar utveckling. Detta är ett av de områden jag vill utveckla och fördjupa i min fortsatta forskning.
Genom mitt avhandlingsarbete (disputation i januari 2009) fick jag också ett ökat intresse för betydelsen av formativ utvärdering i undervisningen, inte minst när det gäller lärares professionella utveckling och särskilt för utvecklingen av lärarens ämnesdidaktiska kompetens. Jag vill i fortsättningen ytterligare utforska användningen av formativ utvärdering som ett generellt redskap för att utveckla lärares kompetens att undervisa och som ett redskap för en ständigt pågående skolutveckling.

Undervisningsintressen
Undervisning och fortbildning i ämnesdidaktik, med inriktning mot biologi, ekologi, miljö och hållbar utveckling på grund- och avancerad nivå. Handledning av examensarbeten och andra uppsatser.
Lärarfortbildning avseende både formativ bedömning i allmänhet och undervisning av naturvetenskaplig undervisning med formativ utvärdering som utgångspunkt, för grund- och gymnasieskola.

Nyckelord
Ämnesdidaktik, lärande, undervisning, formativ utvärdering, Science Education, lärande för hållbar utveckling (ESD).

 

Senaste publikationer

Plants to the fore: Noticing plants in designed environments
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers’ and Student Teachers’ Attitudes towards Nature and the Environment – A Comparative Study between Sweden and France
Eva Nyberg, Jérémy Castéra, Birgitta Mc Ewen, Niklas Gericke, Pierre Clément
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att se växter
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning 25-26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Beyond Plant Blindness: Seeing the importance of plants for a sustainable world (Poster)
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Bryndis Snæbjørnsdóttir, Mark Wilson, Bente Eriksen et al.
State of the World's Plants Symposium, Royal Botanic Gardens Kew May 25 - May 26 2017, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Bortom 'Plant Blindness': Att se växternas betydelse för en hållbar värld: Preliminära resultat och implikationer
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Irma Brkovic
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Observations and perceived experiences in two non-formal learning environments.
Anna Maria Hipkiss, Eva Nyberg, Dawn Sanders
45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aesthetic experiences related to living plants – a starting point towards framing humans’ relationship with nature?
Eva Nyberg
In O. Franck, & Osbeck, C. (Eds), Ethical Literacies and Sustainability Education: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, Palgrave – MacMillan , London, Palgrave – MacMillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 41

2012

Professional knowledge and everyday experience in a group of elementary teacher students reasoning about teaching infection
Eva Nyberg, Ann Zetterqvist, Marlene Sjöberg, Shirley Booth
Proceedings of IOSTE 2012 (International Organization for Science and Technology Education), Yasmine Hammamet, Tunisia 30/10-2/11, 2012 , Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Lärare och forskare i samverkan
Eva Nyberg, Malin Ek
Rönnerman, K. (red.) (2012). Aktionsforskning i praktiken: förskola och skola på vetenskaplig grund. (2., [rev.] uppl.) , Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

The Pedagogical Content Knowledge of two exemplary science teachers: a comparative study
Eva Nyberg, Ann Zetterqvist
NFSUN 2011 (Nordiskt forskarsymposium om undervisning i naturvetenskap), Linköping, Sverige 14/6 – 16/6, 2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

2010

Om livets kontinuitet – en fallstudie i årskurs 5
Eva Nyberg
FND 2010 (Svensk Förening för Forskning i Naturvetenskapernas Didaktik), 16/11-17/11, 2010, Högskolan i Kristianstad, Sverige, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

2009

2007

Executive Summary
Eva Nyberg, Per Sund
I Björneloo, I. & Nyberg, E. (Red.) Drivers and Barriers for Implementing Learning for Sustainable Development in Pre-School through Upper Secondary and Teacher Education. Technical Paper 4:2007. United Nations och Göteborgs universitet: Paris/Göteborg (p. 13-17)., Göteborg/Paris, United Nations and Gothenburg University, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

2006

Att undervisa om livscykler i skolår 1-5
Björn Andersson, Eva Nyberg
Göteborg, Göteborg University, Rapport 2006
Rapport

2005

Elementary school students' understanding of life cycles
Eva Nyberg, Björn Andersson, John Leach
Ergazaki, M., Lewis, J. & Zogza, V. (eds). "Trends in biology education research in the new biology era. Proceedings of the 5th Conference of European Researchers in Didactic of Biology (ERIDOB)", Patras, Greece, 21-25 September 2004, , Paper i proceeding 2005
Paper i proceeding

2004

Handledning av naturvetenskaplig undervisning i skolår 1-5
Eva Nyberg
Rönnerman, K. (red). Aktionsforskning i praktiken : erfarenheter och reflektioner, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2004
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 41

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?