Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åke Ingerman

Professor

Åke Ingerman
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
ake.ingerman@gu.se
031-786 2637
0766-182637

Rumsnummer: A1 141
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Åke Ingerman

Forskningsintressen
Min forskning syftar till att utveckla förståelse av ett i grunden tvärvetenskapligt innehåll –pedagogiska aspekter av naturvetenskap och teknik. Forskningen tar sin huvudsakliga utgångspunkt i mötet mellan studenter och ett tekniskt och/eller naturvetenskapligt innehåll. Min forskning har mest haft en fenomenografisk inramning och kan sägas ha tre teman:
Det första och övergripande temat är hur teknik- och naturvetenskapliga fenomen porträtteras och skapas i lärande- och undervisningssituationer. Det andra, mer förståelsemässigt orienterat, handlar om olika sätt som studenter uppfattar nyckelbegrepp inom naturvetenskap och teknik. Det tredje, som är ett politiskt tema, har som mål att skapa en lärargemenskap bland lärare inom de olika naturvetenskapliga och tekniska disciplinerna, i syfte att fördjupa den pedagogiska diskussionen om utbildning inom naturvetenskap och teknik.

Undervisningsintressen

Min undervisning är framförallt inom forskarutbildningen, men jag möter också lärarstudenter, och har inslag av högskolepedagogik för det teknik- och naturvetenskapliga fältet. Jag handleder flera doktorander med ämnesdidaktisk inriktning.

Nyckelord
Teknikdidaktik, fysikdidaktik, högskolepedagogik, variationsteori, fenomenografi

Senaste publikationer

A Holistic Picture of Physics Student Conceptions of Energy Quantization, the Photon Concept, and Light Quanta Interference
Mengesha Ayene, Jeanne Krick, Baylie Damitie, Åke Ingerman, Bath Thacker
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engaging with a group’s space of meaning: The tutor’s role in small-group didactics
Åke Ingerman, Shirley Booth
In C. Osbeck, Å. Ingerman, S. Claesson (Eds), Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

A potential research direction for didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman
Didactic classroom - A potential research direction., Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

An introduction to didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman, Silwa Claesson
Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Searching for a viable approach to project work in engineering education
Maria Berge, Åke Ingerman, Anna Danielsson, Eva Silfver
Proceedings of the 45th SEFI Annual Conference 2017 Education Excellence for Sustainability, Edited by JoséCarlos Quadrado; Jorge Bernardino; Joao Rocha, Brussels, Belgium, European Society for Engineering Education (SEFI), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Avoid, Control, Succumb, or Balance: Engineering Students’ Approaches to a Wicked Sustainability Problem
Johanna Lönngren, Åke Ingerman, Magdalena Svanström
Research in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multiple theoretical lenses as an analytical strategy in researching group discussions
Maria Berge, Åke Ingerman
Research in Science and Technological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 21 - 30 av 85

2015

Establishing continuity between purposes – representations as mediating tools
Clas Olander, Åke Ingerman
Paper presented att 17th Biennal of Teachers and Teaching (ISATT 2015), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Constructions of power and knowledge in the technology classroom
Maria Berge, Anna Danielsson, Malena Lidar, Åke Ingerman, Leif Östman et al.
Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Studying Power and Knowledge in the Technology Classroom: Towards a Conceptual Framework
Anna Danielsson, Malena Lidar, Maria Berge, Maria Svensson, Leif Östman et al.
BERA Annual Conference 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A bridge to understanding? An approach for analysing the construction of power/knowledge in a technology classroom
Anna Danielsson, Maria Berge, Malena Lidar, Åke Ingerman, Leif Östman et al.
The exploratory workshop on cultural studies of science education (CSSE), 17-19 June 2014, University of Luxembourg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Power and Knowledge in the Technology Classroom: The Development and Illustration of a Conceptual Framework
Anna Danielsson, Maria Berge, Malena Lidar, Åke Ingerman, Leif Östman et al.
Presentation at ECER 2014, "The Past, the Present and Future of Educational Research in Europe", Porto, September 2-5, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Classroom expressions of knowing technolgoical systems
Maria Svensson, Anders Berglund, Åke Ingerman
Presentation at the EARLI SIG9 conference ”Disciplinary Knowledge and Necessary Conditions of Learning”, Oxford, September 1-3, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Science teachers’ collegial discussions about student knowing
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman
. Presentation at the EARLI SIG9 conference ”Disciplinary Knowledge and Necessary Conditions of Learning”, Oxford, September 1-3, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The focus of phenomenography: the phenomenon and the object of learning
Åke Ingerman, Anders Berglund, Michael Thuné
Presentation at the EARLI SIG9 conference ”Disciplinary Knowledge and Necessary Conditions of Learning”, Oxford, September 1-3, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Collaborative meaning-making in group discussions: A phenomenographic perspective
Åke Ingerman
Keynote presentation at the EARLI SIG9 conference ”Disciplinary Knowledge and Necessary Conditions of Learning”, Oxford, September 1-3, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Teaching salient features of complex technological systems
Maria Svensson, Åke Ingerman, Anders Berglund, Shirley Booth, Jonas Emanuelsson
Presented at WALS 2013, Göteborg, September 2013, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 85

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?