Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Silwa Claesson

Universitetslektor

Silwa Claesson
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
silwa.claesson@ped.gu.se

Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 40530 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Silwa Claesson

Forskningsintressen
Min forskning har sin bakgrund i mitt yrke som lärare och lärarutbildare och handlar om relationen mellan teori och praxis. Jag ville veta om teorier om elevers lärande hade något inflytande i skolan. Doktorsavhandlingen handlar om lärare som påstod att denna typ av forskning var betydelsefull till vardags i deras undervisning. Resultatet visar att detta samband är såväl vagt som komplext. Lärare talar knappast om sin undervisning i teoretiska termer. En populärvetenskaplig bok, "Spår av teorier i praktiken", antyder genom sin titel något om praktik - teoirelationens beskaffenhet. I "Lärares levda kunskap", har jag valt ut lärare som menar att forskning om lärande inte är av vikt för deras undervisning, men det är i viss mån trots det möjligt att fi nna spår av teorier. Jag har i första hand försökt förstå, beskriva och tematisera dessa lärares hållning i klassrummet. Studier av undervisning i fängelsemiljö har också fokus på lärares hållning. Livsvärlden så som den beskrivs av t.ex. Merleau-Ponty öppnar för att studera den mångfald och komplexitet som undervisning utgör och som mina forskningsstudier alltså har för avsikt att beskriva.
 

Undervisningsintressen
Mina intressen sammanfaller till stora delar då det gäller forskning och utbildning , vilket betyder främst allmän didaktik och lärarutbildning. Allmän didaktik har framför allt med undervisning att göra. Lärandet har varit i fokus under en lång period och det därför är viktigt att inte tappa bort undervisningsdimensionen. När det gäller lärarutbildningsfrågor är mitt naturliga intresse framför allt relationen mellan forskning och praxis, d.v.s. mer konkret relationen mellan VFU och HFU. Utöver detta är jag engagerad i forskarutbildning, t.ex. genom
handledning av doktorander och forskarutbildningskurser.

Nyckelord

Teori-praxisrelation, allmän didaktik, livsvärldsfenomenologi

Senaste publikationer

Telling a story - being a teacher
Ola Henricsson, Silwa Claesson
Abstract book NERA Conference Uppsala 6/3 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The importance of relationships in the classroom
Annika Lilja, Silwa Claesson
Didactic classroom studies. A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

An introduction to didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman, Silwa Claesson
Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Students’ and teachers’ conception and perception of the content in, and understanding of Didaktik in teacher education.
Mattias Börjesson, Irma Brkovic, Silwa Claesson
NERA 2018, 8-10 March, Oslo, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bodily ascpects of becoming and being a teacher
Magnus Levinsson, Annika Lilja, Ilona Rinne, Ola Henricsson, Silwa Claesson
4th Symposium on Phenomenological Educational Science, Humboldt University, Berlin, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Teachers´ experiences of telling stories in primary and lower secondary Swedish classrooms
Ola Henricsson, Silwa Claesson
Framtida berättelser - Rapport från fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Voice Disorders in Teacher Students-A Prospective Study and a Randomized Controlled Trial
Ann-Christine Ohlsson, Eva M. Andersson, M. Sodersten, S. Simberg, Silwa Claesson et al.
Journal of Voice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nordisk tidskrift för allmän didaktik, en inledning
Göran Brante, Silwa Claesson, Jörgen Dimenäs, Peter Erlandson, Gunnar E Finnbogason et al.
Nordisk tidskrift för allmän didaktik, Inledande text i tidskrift 2015
Inledande text i tidskrift

Sweden
Tobias Werler, Silwa Claesson, Ola Strandler
The Education Systems of Europe, Springer, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 54

2012

Supervision courses as cross-disciplinary culture knowledge experiences
G Wisker, Silwa Claesson
QPR Conference, Adelaide, Australia, Poster (konferens) 2012
Poster (konferens)

2011

Undervisning och existens
Silwa Claesson
Göteborg, Daidalos, Samlingsverk 2011
Samlingsverk

Teacher students
A-C Ohlsson, Silwa Claesson
PEVOC 9:th conference, Marseille, France, Poster (konferens) 2011
Poster (konferens)

Teacher Students´Voices
A-C Ohlsson, Silwa Claesson
NERA 38:th congress Jyväskylä Finland, Poster (konferens) 2011
Poster (konferens)

Nordisk didaktik
Silwa Claesson
Agder, Universitetet i Agder, Bok 2011
Bok

Seeing-as in School Context
Silwa Claesson
New Zeeland Journal of Teachers’ Work, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

Ricoeur och empiriska studier
Silwa Claesson, H Hallström, W Kadefors, S Risenfors
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i övriga tidskrifter 2011
Artikel i övriga tidskrifter

2010

Critical hermeneutic and didactical empirical studies
Silwa Claesson
NERA 38:th congress Malmö Sweden, Poster (konferens) 2010
Poster (konferens)

Die Bildungssysteme Europas
Silwa Claesson, t werler, H Döbert, W Hörner, B von Kropp et al.
Baltmannsweiler, Schneider Verlag Hohengehren, Bok 2010
Bok

Schweden
Silwa Claesson
Die Bildungssysteme Europas Red. Hans Döbert, Wolfgang Hörner, Botho von Kopp, Lutz R. Reuter, Forskningsöversiktsartikel 2010
Forskningsöversiktsartikel

Visar 21 - 30 av 54

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?