Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Nyberg

Universitetslektor

Eva Nyberg
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
eva.nyberg@ped.gu.se
031-786 2310

Rumsnummer: B4 456
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Eva Nyberg

Forskningsintressen

Jag är intresserad av lärande och undervisning i naturvetenskap, särskilt biologi/ekologi, både i ungdomsskolan och i högre utbildning. Mitt forskningsintresse rör även lärande för hållbar utveckling i hela utbildningssystemet. Mitt avhandlingsarbete indikerade att studier och skötsel av levande organismer har betydelse både för lärandet om biologiska livscykler och för lärandet om hållbar utveckling. Detta är ett av de områden jag vill utveckla och fördjupa i min fortsatta forskning.
Genom mitt avhandlingsarbete (disputation i januari 2009) fick jag också ett ökat intresse för betydelsen av formativ utvärdering i undervisningen, inte minst när det gäller lärares professionella utveckling och särskilt för utvecklingen av lärarens ämnesdidaktiska kompetens. Jag vill i fortsättningen ytterligare utforska användningen av formativ utvärdering som ett generellt redskap för att utveckla lärares kompetens att undervisa och som ett redskap för en ständigt pågående skolutveckling.

Undervisningsintressen
Undervisning och fortbildning i ämnesdidaktik, med inriktning mot biologi, ekologi, miljö och hållbar utveckling på grund- och avancerad nivå. Handledning av examensarbeten och andra uppsatser.
Lärarfortbildning avseende både formativ bedömning i allmänhet och undervisning av naturvetenskaplig undervisning med formativ utvärdering som utgångspunkt, för grund- och gymnasieskola.

Nyckelord
Ämnesdidaktik, lärande, undervisning, formativ utvärdering, Science Education, lärande för hållbar utveckling (ESD).

 

Senaste publikationer

Bortom ”Plant Blindness”: Att se växternas betydelse för en hållbar värld
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Bryndis Snæbjørnsdóttir, Mark Wilson, Bente Eriksen et al.
Resultatdialog_VR_2019, Stockholm, Vetenskapsrådet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Professional Knowledge for Teaching in Student Teachers’ Conversations about Field Experiences
Marlene Sjöberg, Eva Nyberg
Journal of Science Teacher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teachers’ and Student Teachers’ Attitudes towards Nature and the Environment – A Comparative Study between Sweden and France
Eva Nyberg, Jérémy Castéra, Birgitta Mc Ewen, Niklas Gericke, Pierre Clément
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever
Miranda Rocksén, Eva Nyberg
Konferensen Forskning pågår, Göteborg, 30 okt 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett projekt inom den nationella försöksverksamheten kring praktiknära skolforskning
Miranda Rocksén, Eva Nyberg, Katarina Zupancic
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning, Norrköping, 17-18 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Plants to the fore: Noticing plants in designed environments
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att se nyttoväxter – platsens betydelse.
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss
Forskningssymposium 28 augusti 2019: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, HLK, Jönköping University., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Den anatomiska dissektionens roll för undervisning och lärande om/i anatomi och kirurgi
Bjørn Friis Johannsen, Miranda Rocksén, Eva Nyberg
Friis Johannsen, B., Rocksén, M. & Nyberg, E. (2018). Den anatomiska dissektionens roll för undervisning och lärande om/i anatomi och kirurgi. Presentation på FND 2018, Forskning i naturvetenskapernas didaktik, Malmö, 7-8/11., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Att se växter
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning 25-26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 11 - 20 av 47

2018

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2017

Beyond Plant Blindness: Seeing the importance of plants for a sustainable world (Poster)
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Bryndis Snæbjørnsdóttir, Mark Wilson, Bente Eriksen et al.
State of the World's Plants Symposium, Royal Botanic Gardens Kew May 25 - May 26 2017, Poster (konferens) 2017
Poster (konferens)

Bortom 'Plant Blindness': Att se växternas betydelse för en hållbar värld: Preliminära resultat och implikationer
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Irma Brkovic
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Observations and perceived experiences in two non-formal learning environments.
Anna Maria Hipkiss, Eva Nyberg, Dawn Sanders
45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Aesthetic experiences related to living plants – a starting point towards framing humans’ relationship with nature?
Eva Nyberg
In O. Franck, & Osbeck, C. (Eds), Ethical Literacies and Sustainability Education: Young People, Subjectivity and Democratic Participation, Palgrave – MacMillan , London, Palgrave – MacMillan, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

2015

Female and male teachers’ pro-environmental behaviour, conceptions and attitudes towards nature and the environment do not differ: Ecofeminism put to the test
Birgitta Mc Ewen, Pierre Clément, Niklas M Gericke, Eva Nyberg, Mats Hagman et al.
Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A study of Formative Assessment Strategies in Teachers' School-Based In-service Training
Eva Nyberg, Mona Holmqvist Olander
International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2014

Swedish teachers’ and teacher students’ attitudes towards nature and environment – A survey of attitudes related to ecosystem services
Eva Nyberg, Dawn Sanders, Mats Hagman, Jan Landström, Niklas Gericke et al.
NERA 2014 (Nordic Educational Research Association, 42nd Congress – Education for Sustainable Development), Lillehammer, Norway, 5-7 March, 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Professional Development through formative assessment
Eva Nyberg
Nationell ämnesdidaktisk konferens NÄD2014, Gothenburg 9-11 april, 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 11 - 20 av 47

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?