Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åke Ingerman

Professor

Åke Ingerman
Professor
Docent
Akademisk grad: Docent,
ake.ingerman@gu.se
031-786 2637
0766-182637

Rumsnummer: A1 141
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Västra Hamngatan 25 , 41117 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Åke Ingerman

Forskningsintressen
Min forskning syftar till att utveckla förståelse av ett i grunden tvärvetenskapligt innehåll –pedagogiska aspekter av naturvetenskap och teknik. Forskningen tar sin huvudsakliga utgångspunkt i mötet mellan studenter och ett tekniskt och/eller naturvetenskapligt innehåll. Min forskning har mest haft en fenomenografisk inramning och kan sägas ha tre teman:
Det första och övergripande temat är hur teknik- och naturvetenskapliga fenomen porträtteras och skapas i lärande- och undervisningssituationer. Det andra, mer förståelsemässigt orienterat, handlar om olika sätt som studenter uppfattar nyckelbegrepp inom naturvetenskap och teknik. Det tredje, som är ett politiskt tema, har som mål att skapa en lärargemenskap bland lärare inom de olika naturvetenskapliga och tekniska disciplinerna, i syfte att fördjupa den pedagogiska diskussionen om utbildning inom naturvetenskap och teknik.

Undervisningsintressen

Min undervisning är framförallt inom forskarutbildningen, men jag möter också lärarstudenter, och har inslag av högskolepedagogik för det teknik- och naturvetenskapliga fältet. Jag handleder flera doktorander med ämnesdidaktisk inriktning.

Nyckelord
Teknikdidaktik, fysikdidaktik, högskolepedagogik, variationsteori, fenomenografi

Senaste publikationer

A Holistic Picture of Physics Student Conceptions of Energy Quantization, the Photon Concept, and Light Quanta Interference
Mengesha Ayene, Jeanne Krick, Baylie Damitie, Åke Ingerman, Bath Thacker
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Engaging with a group’s space of meaning: The tutor’s role in small-group didactics
Åke Ingerman, Shirley Booth
In C. Osbeck, Å. Ingerman, S. Claesson (Eds), Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

A potential research direction for didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman
Didactic classroom - A potential research direction., Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

An introduction to didactic classroom studies
Christina Osbeck, Åke Ingerman, Silwa Claesson
Didactic classroom studies - A potential research direction, Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap
Marlene Sjöberg, Åke Ingerman, Eva Nyberg
NorDiNa : Nordic Studies in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Searching for a viable approach to project work in engineering education
Maria Berge, Åke Ingerman, Anna Danielsson, Eva Silfver
Proceedings of the 45th SEFI Annual Conference 2017 Education Excellence for Sustainability, Edited by JoséCarlos Quadrado; Jorge Bernardino; Joao Rocha, Brussels, Belgium, European Society for Engineering Education (SEFI), Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Avoid, Control, Succumb, or Balance: Engineering Students’ Approaches to a Wicked Sustainability Problem
Johanna Lönngren, Åke Ingerman, Magdalena Svanström
Research in Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Multiple theoretical lenses as an analytical strategy in researching group discussions
Maria Berge, Åke Ingerman
Research in Science and Technological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 11 - 20 av 85

2016

The New Engineer: Gender and Social Class in Information about Engineering Educations
Eva Silfver, Anna Danielsson, Åke Ingerman, Maria Berge
ECER, Dublin, Ireland, August 23-26. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

On insights into teaching and learning technological systems
Anders Berglund, Maria Svensson, Åke Ingerman
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

On learning in the phenomenographic sense reconceptualised for dynamic and collaborative settings
Åke Ingerman, Shirley Booth
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Primary school teachers’ understanding of emerging conflicts
Ilse Hakvoort, Agneta Lundström, Kristoffer Larsson, Åke Ingerman
Different horizons: setting directions for phenomenographic research, EARLI Special Interest Group 9, Phenomenography and Variation Theory, Gothenburg 24-26 Aug, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Dealing with the multidimensionality of sustainability through the use of multiple perspectives – a theoretical framework
Johanna Lönngren, Magdalena Svanström, Åke Ingerman, John Holmberg
European Journal of Engineering Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Continuity and Development in the Phenomenography and Variation Theory Tradition
Airi Rovio-Johansson, Åke Ingerman
Scandinavian Journal of Educational Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Teaching and learning system thinking in technology
Maria Svensson, Åke Ingerman, Anders Berglund
Plurality and Complementarity of Approaches in Design and Technology Education: PATT29 conference proceedings. Apr 2015, Marseille, France, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Towards a Teachers’ Professional Discipline: Shared Responsibility for Didactic Models in Research and Practice
Åke Ingerman, Per-Olof Wickman
P. Burnard, B-M. Apelgren & N. Cabaroglu (Eds), Transformative Teacher Research. Theory and Practice for the C21st., Rotterdam, Sense publishers, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

The Pedagogical Potential of Phenomenography for Teacher Practice and Teacher Research
Shirley Booth, Åke Ingerman
P. Burnard, B-M. Apelgren & N. Cabaroglu (Eds), Transformative Teacher Research. Theory and Practice for the C21st., Rotterdam, Sense publishers, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 85

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?