Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Anna Maria Hipkiss

Universitetslektor

Anna Maria Hipkiss
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
anna.maria.hipkiss@gu.se
031-786 4661

Rumsnummer: B4 468
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Anna Maria Hipkiss

Jag är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska och är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar för lärande och har ett särskilt intresse för språk- och kunskapsutvecklande undervisning, oavsett ämne. Vidare är jag intresserad av den undervisning som skapas i såväl formella som informella klassrum.

Undervisning

Mina undervisningsuppdrag inom lärarutbildning är främst mot inriktningen grundlärare årskurs 4-6. Här undervisar jag i:

  • Utbildningsvetenskaplig kärna
  • Svenska 1(grundnivå) och Svenska 2 (avancerad nivå)
  • Verksamhetsförlagd utbildning
  • Examensarbeteskurser

Doktorandhandledning

Jag är biträdande handledare till två doktorander i ämnesdidaktik.

  • Anne Kjellsdotter
  • Jessica Rahm

 

Forskning

Mina forskningsintressen utgår främst från två olika teoretiska ramverk - Legitimation Code Theory och socialsemiotik - som jag tillämpar i i olika studier som fokuserar

  • klassrumskommunikation
  • undervisning i flerspråkig kontext
  • språkutvecklande klassrumsarbete
  • undervisningsmiljöer 
  • verksamhetsförlagd undervisning 

 

För tillfället ägnar jag mig åt följande forskningsprojekt inom ramen för min anställning vid IDPP:
- Hur informella lärmiljöer skapar möjligheter att lära om hållbar utveckling.
- Hur Reading to Learn stöttar lärare att utveckla sin undervisning. Genomförs i samverkan med Center för skolutveckling i Göteborgs stad.
- Undervisning och utveckling genom genrepedagogik. Genomförs i samverkan med kollegor vid Göterborgs universitet och grundskola.

 

Jag är mer och mindre aktiv i följande nätverk:

  • LCT Nordic 
  • GODIS - Gothenburg research group for disciplinary literacies 
  • NSFL – Nordiska föreningen för systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik 

 

 

 

Senaste publikationer

Rummets och digitaliseringens betydelse för literacyutveckling – hållbara undervisningsmodeller i ny verksamhet. Symposium: Literacy och hållbar undervisning i svenskämnet.
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Maria Hipkiss
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, 23-24 oktober 2019, NTNU i Trondheim, Norge., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Plants to the fore: Noticing plants in designed environments
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att se nyttoväxter – platsens betydelse.
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss
Forskningssymposium 28 augusti 2019: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, HLK, Jönköping University., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Semantic profiling as means for assessing teacher students' practicum lessons
Anna Maria Hipkiss, Sally Windsor
LCT 3 - International Legitimation Code Theory Conference , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Semantic profiles in chemistry texts: How Reading To Learn pedagogy enables literacy development
Anna Maria Hipkiss, Susanne Staf, Pernilla Andersson Varga
LCT3 - International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Samtal, rum och artefakter i samspel i undervisningen.
Anna Maria Hipkiss
Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Red), Lund, Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A classroom is a classroom is a classroom? A study of the affordance of classroom design for classroom interaction
Anna Maria Hipkiss
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium / Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Att se växter
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning 25-26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 11 - 20 av 20

2018

2017

Bortom 'Plant Blindness': Att se växternas betydelse för en hållbar värld: Preliminära resultat och implikationer
Dawn Sanders, Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Irma Brkovic
Presentation vid Utbildningsvetenskapliga fakultetens samverkanskonferens Forskning Pågår, Göteborg, 31 oktober 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Observations and perceived experiences in two non-formal learning environments.
Anna Maria Hipkiss, Eva Nyberg, Dawn Sanders
45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), 23-25 March 2017, Copenhagen, Denmark., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Spotlighting pedagogic metalanguage in Reading to Learn – how teachers build legitimate knowledge in school tutoring sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
LCTC2 - Second International Legitimation Code Theory Conference. Sydney, Australia, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Building Legitimate Knowledge – Surfing Semantic Waves During #11;In-School Tutoring Sessions
Pernilla Andersson Varga, Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Power And Control In Pedagogic Discourse In Home And Consumer Studies – Realizations Of The Interpersonal Metafunction
Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 - Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Knowledge and knower codes in Home and Consumer Studies
Anna Maria Hipkiss
ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers, Poster (konferens) 2016
Poster (konferens)

Intertwined pedagogic discourse in Home and Consumer Studies - negotiating curricular goals and hands-on activities
Anna Maria Hipkiss
Theory, Application, Analysis: studies in systemic functional linguistics, Lissabon, BonD & CELGA-ILTEC, Paper i proceeding 2016
Paper i proceeding

2015

The Influence of Classroom Design on Classroom Communication
Anna Maria Hipkiss
ECER 2015: Education and Transition - Contributions from Educational Research, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Visar 11 - 20 av 20

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?