Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Catarina Player- Koro

Universitetslektor

Catarina Player- Koro
Universitetslektor
Akademisk grad: Docent,
catarina.player-koro@gu.se
031-786 2147

Rumsnummer: B3 353
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 5 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Catarina Player- Koro

 

My main research interest includes critical sociological studies of educational technology and educational policy studies, with a special interest in teachers work and teacher education. I am currently active in research in the policy fields in studies on policy network formations, connecting public and commercial interests and actors within IT education policy an in investigating the policy effects of the implementation of career pathways for teachers, in Swedish schools.

 

Current research projects:

  • Utvald eller bortvald- ett yrke i förändring. En studie av karriärstegsreformen och lärarlönelyftet (Finansierat av Institutet for arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärderingI) (Selected or discontinued profession in change. A study of the Career Services Reform and the Teacher Raise)
  • Teachers' digital work - (in)balance between demands and support? (Funded by Forte)
  • Investigation of the influence of private actors on national policymaking in Sweden.

 

Senaste publikationer

Om examensarbetet på grundlärarprogrammet
Lisa Asp-Onsjö, Malin Brännström, Catarina Player-Koro, Ola Strandler
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, Olof (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Network ethnography as an approach for the study of new governance structures in education.
Catarina Player-Koro
Oxford Research Encyclopedia of Education, Oxford University Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Digitization of Schools and Education. The case of Sweden
Catarina Player-Koro
Understanding Media and Information Literacy (MIL) in the Digital Age A Question of Democracy. Carlsson, Ulla (red.), Gothenburg, Department of Journalism, Media and Communication (JMG) University of Gothenburg , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Skolans digitalisering - läroplan och styrning
Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.), Malmö, Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Lärarutbildningen och den digitala kompetensen
Sylvana Sofkova Hashemi, Catarina Player-Koro, Eva Wennås Brante, von Otter Ann-Marie, Anna-Lena Pihl et al.
Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Education recoded: policy mobilities in the international ‘learning to code’ agenda
Ben Williamson, Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Neil Selwyn
Journal of education policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Becoming a primary education teacher - pedagogic discourses in the teacher education program’s examination practice
Catarina Player-Koro, Lena Sjöberg
Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skolans digitalisering. Ett kritiskt perspektiv
Catarina Player-Koro
Medie- och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern. En demokratifråga Kartläggning, analys, reflektioner, Göteborg, Nordicom, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Event Ethnography and practices of assemblage - A methodological approach for the study of governmental interventions in education - . The trading of the ‘new’ curriculum about computer programming in schools.
Catarina Player-Koro
Paper presented at the Rethinking Educational Ethnography 2018, Budapest, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 47

2019

Om examensarbetet på grundlärarprogrammet
Lisa Asp-Onsjö, Malin Brännström, Catarina Player-Koro, Ola Strandler
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, Olof (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Network ethnography as an approach for the study of new governance structures in education.
Catarina Player-Koro
Oxford Research Encyclopedia of Education, Oxford University Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Digitization of Schools and Education. The case of Sweden
Catarina Player-Koro
Understanding Media and Information Literacy (MIL) in the Digital Age A Question of Democracy. Carlsson, Ulla (red.), Gothenburg, Department of Journalism, Media and Communication (JMG) University of Gothenburg , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Skolans digitalisering - läroplan och styrning
Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.), Malmö, Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Lärarutbildningen och den digitala kompetensen
Sylvana Sofkova Hashemi, Catarina Player-Koro, Eva Wennås Brante, von Otter Ann-Marie, Anna-Lena Pihl et al.
Vetenskaplighet i högre utbildning - Erfarenheter från lärarutbildningen. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Education recoded: policy mobilities in the international ‘learning to code’ agenda
Ben Williamson, Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Neil Selwyn
Journal of education policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2018

Becoming a primary education teacher - pedagogic discourses in the teacher education program’s examination practice
Catarina Player-Koro, Lena Sjöberg
Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Skolans digitalisering. Ett kritiskt perspektiv
Catarina Player-Koro
Medie- och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern. En demokratifråga Kartläggning, analys, reflektioner, Göteborg, Nordicom, Kapitel i rapport 2018
Kapitel i rapport

Event Ethnography and practices of assemblage - A methodological approach for the study of governmental interventions in education - . The trading of the ‘new’ curriculum about computer programming in schools.
Catarina Player-Koro
Paper presented at the Rethinking Educational Ethnography 2018, Budapest, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 47

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?