Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Ann-Marie von Otter

Universitetsadjunkt

Ann-Marie von Otter
Universitetsadjunkt
annmarie.von.otter@ped.gu.se
031-786 2636

Rumsnummer: B4 460
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Ann-Marie von Otter

 Undervisningsintressen
Mitt undervisningsintresse är didaktik vad det gäller teknik, IKT och utomhuspedagogik.inom lärarutbildningen. Fortbildning för lärare och lärarutbildare när det gäller dessa ämnen är också områden som intresserar mig. Samarbeten både nationellt och internationellt är viktiga för att utveckla och sprida teknikdidaktisk forskning. Här samarbetar jag med med CETIS och ETEN. Undervisning av teknik, IKT och utomhuspedagogik i samarbete med grundskola ,gymnasium, science center och företag anser jag är viktigt för att utveckla min undervisning och de projekt som jag är involverad i.


Nyckelord
Teknikdidaktik, teknisk bildning, IKT,  utomhuspedagogik, digital didaktik, undervisning,

Länkar till forskningsmiljöer och projekt
Centrum för tekniken i skolan,
http://www.liu.se/cetis/
European Teacher Education Network
http://www.eten-online.org/

Senaste publikationer
Referee-bedömda artiklar
Otter von, Ann-Marie & Karlsteen, Magnus (2011) Is 3D visualization for the possibility of an interactive learning at the sports arena? EDULEARN11 Proceedings
3rd International Conference on Education and New Learning Technologies
Barcelona, Spain. 4-6 July, 2011.
ISBN: 978-84-615-0441-1
Publisher: IATED

Von Otter, A-M, Karlsteen. M, Weidow,J, Isacsson,A, Albinsson,I,& Rosen,A,
Undergraduate research: Laboratory experiments with
many variables EGAS44 Books of abstracts (2012)

Referee bedömda konferensbidrag
von Otter, A-M, Can technological literacy be a vehicle for health?ETEN Conference at Liverpool Hope University (2008)
von Otter,A-M,0utdoor education - Technology and Physical education ETEN conference, Izmir and Kusadasi, Turkey(2009)
von Otter, A-M, Progression in Technology from a Swedish perspective TIG Teaching & Learning Technology Programme Finland, Helsinki (2010)
von  Otter,A-M,3D visualization as a possibility for interactive learning within the sports realm? ETEN conference, Amsterdam, Netherlands (2011)
von Otter, A-M, Is 3D visualization for the possibility of an interactive learning at the sports arena? EDULEARN11,Barcelona,Spain(2012)
von Otter, A-M Karlsteen. M, Weidow,J, Isacsson,A, Albinsson,I,& Rosen,A,
Undergraduate research: Laboratory experiments with
many variables. Poster presented Europhysics conference in Gothenburg2012

von Otter, Ann-Marie,  To teach with digital tools towards a specific target group and Technology  in everyday life.  ETEN Conference at Limburg Catholic University College, Belgium

 

 

 


 

 

 


 

 

 

 

 
 

Senaste publikationer

Learning study och variationsteori i lärarutbildningen
Joakim Magnusson, Lena Knutsson, Jan Landström, Ann-Marie Von Otter, Angelika Kullberg
Vetenskaplighet i högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

When a problem in a fairy tale challenge and inspire – a study of preschool children’s work on technological solutions
Katharina Dahlbäck, Ann-Marie Von Otter
ETEN konferens 25-27 april, Vic , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Formativ bedömning med loopar i lärarutbildningen
Ann-Marie Von Otter
Digitalisering av högre utbildning. Stefan Hrastinski (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Learning study in initial teacher education
Ann-Marie Von Otter, Jan Landström, Miranda Rocksén
Presentation at 2018 Sweden-Norway-South Africa Joint Workshop: Collaboration in Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene, 10th-12th August, Gothenburg, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning study in basic teacher education
Ann-Marie Von Otter, Jan Landström
European Teacher Education Network (ETEN) Annual Conference, Gothenburg, April 20-22 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Sustainable development is part of all technology education! - A technology teacher perspective on the relation between technology education and sustainable development
Maria Svensson, Ann-Marie Von Otter
PATT 32 - TECHNOLOGY EDUCATION FOR 21st CENTURY SKILLS, 32, 498, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Stärker den nya lärarutbildningen studenternas digitala didaktiska kompetens kapitel 8
Ann-Marie Von Otter
Motbok kritiska perspektiv på styrdokument lärarutbildning och skola red olof Franck, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Att skapa nyfikenhet och lust att lära mera om naturvetenskap och teknik
Ann-Marie Von Otter
Nationella Ämnesdidaktikkonferensen (NÄD) 2014. Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

3DVISUALIZATION AS A POSSIBILITY FOR INTERACTIVE LEARNING AT THE SPORTS ARENA
Ann-Marie Von Otter
EDULEARN 11, International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona (Spain) 4th-6th of July 2011, 3, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 10

2019

Learning study och variationsteori i lärarutbildningen
Joakim Magnusson, Lena Knutsson, Jan Landström, Ann-Marie Von Otter, Angelika Kullberg
Vetenskaplighet i högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

When a problem in a fairy tale challenge and inspire – a study of preschool children’s work on technological solutions
Katharina Dahlbäck, Ann-Marie Von Otter
ETEN konferens 25-27 april, Vic , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Formativ bedömning med loopar i lärarutbildningen
Ann-Marie Von Otter
Digitalisering av högre utbildning. Stefan Hrastinski (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Learning study in initial teacher education
Ann-Marie Von Otter, Jan Landström, Miranda Rocksén
Presentation at 2018 Sweden-Norway-South Africa Joint Workshop: Collaboration in Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene, 10th-12th August, Gothenburg, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Learning study in basic teacher education
Ann-Marie Von Otter, Jan Landström
European Teacher Education Network (ETEN) Annual Conference, Gothenburg, April 20-22 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2016

Sustainable development is part of all technology education! - A technology teacher perspective on the relation between technology education and sustainable development
Maria Svensson, Ann-Marie Von Otter
PATT 32 - TECHNOLOGY EDUCATION FOR 21st CENTURY SKILLS, 32, 498, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Stärker den nya lärarutbildningen studenternas digitala didaktiska kompetens kapitel 8
Ann-Marie Von Otter
Motbok kritiska perspektiv på styrdokument lärarutbildning och skola red olof Franck, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2014
Kapitel i bok

Att skapa nyfikenhet och lust att lära mera om naturvetenskap och teknik
Ann-Marie Von Otter
Nationella Ämnesdidaktikkonferensen (NÄD) 2014. Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2011

3DVISUALIZATION AS A POSSIBILITY FOR INTERACTIVE LEARNING AT THE SPORTS ARENA
Ann-Marie Von Otter
EDULEARN 11, International Conference on Education and New Learning Technologies, Barcelona (Spain) 4th-6th of July 2011, 3, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 10

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?