Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Anna Maria Hipkiss

Universitetslektor

Anna Maria Hipkiss
Universitetslektor
Akademisk grad: Doktor,
anna.maria.hipkiss@gu.se
031-786 4661

Rumsnummer: B4 468
Postadress: Box 300, 40530 Göteborg
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 41120 Göteborg


Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (Mer information)
Box 300
405 30 Göteborg
www.idpp.gu.se
idpp@gu.se
Fax: 031-786 2244
Besöksadress: Läroverksgatan 15 , 411 20 Göteborg

Om Anna Maria Hipkiss

Jag är doktor i språkdidaktik med inriktning mot svenska och är intresserad av klassrumsinteraktionens möjligheter och begränsningar för lärande och har ett särskilt intresse för språk- och kunskapsutvecklande undervisning, oavsett ämne. Vidare är jag intresserad av den undervisning som skapas i såväl formella som informella klassrum.

Undervisning

Mina undervisningsuppdrag inom lärarutbildning är främst mot inriktningen grundlärare årskurs 4-6. Här undervisar jag i:

  • Utbildningsvetenskaplig kärna
  • Svenska 1(grundnivå) och Svenska 2 (avancerad nivå)
  • Verksamhetsförlagd utbildning
  • Examensarbeteskurser

Doktorandhandledning

Jag är biträdande handledare till två doktorander i ämnesdidaktik.

  • Anne Kjellsdotter
  • Jessica Rahm

 

Forskning

Mina forskningsintressen utgår främst från två olika teoretiska ramverk - Legitimation Code Theory och socialsemiotik - som jag tillämpar i i olika studier som fokuserar

  • klassrumskommunikation
  • undervisning i flerspråkig kontext
  • språkutvecklande klassrumsarbete
  • undervisningsmiljöer 
  • verksamhetsförlagd undervisning 

 

För tillfället ägnar jag mig åt följande forskningsprojekt inom ramen för min anställning vid IDPP:
- Hur informella lärmiljöer skapar möjligheter att lära om hållbar utveckling.
- Hur Reading to Learn stöttar lärare att utveckla sin undervisning. Genomförs i samverkan med Center för skolutveckling i Göteborgs stad.
- Undervisning och utveckling genom genrepedagogik. Genomförs i samverkan med kollegor vid Göterborgs universitet och grundskola.

 

Jag är mer och mindre aktiv i följande nätverk:

  • LCT Nordic 
  • GODIS - Gothenburg research group for disciplinary literacies 
  • NSFL – Nordiska föreningen för systemisk-funktionell lingvistik och socialsemiotik 

 

 

 

Senaste publikationer

Rummets och digitaliseringens betydelse för literacyutveckling – hållbara undervisningsmodeller i ny verksamhet. Symposium: Literacy och hållbar undervisning i svenskämnet.
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Maria Hipkiss
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, 23-24 oktober 2019, NTNU i Trondheim, Norge., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Plants to the fore: Noticing plants in designed environments
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att se nyttoväxter – platsens betydelse.
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss
Forskningssymposium 28 augusti 2019: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, HLK, Jönköping University., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Semantic profiling as means for assessing teacher students' practicum lessons
Anna Maria Hipkiss, Sally Windsor
LCT 3 - International Legitimation Code Theory Conference , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Semantic profiles in chemistry texts: How Reading To Learn pedagogy enables literacy development
Anna Maria Hipkiss, Susanne Staf, Pernilla Andersson Varga
LCT3 - International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Samtal, rum och artefakter i samspel i undervisningen.
Anna Maria Hipkiss
Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Red), Lund, Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A classroom is a classroom is a classroom? A study of the affordance of classroom design for classroom interaction
Anna Maria Hipkiss
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium / Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Att se växter
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning 25-26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 20

2019

Rummets och digitaliseringens betydelse för literacyutveckling – hållbara undervisningsmodeller i ny verksamhet. Symposium: Literacy och hållbar undervisning i svenskämnet.
Sylvana Sofkova Hashemi, Anna Maria Hipkiss
NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt, 23-24 oktober 2019, NTNU i Trondheim, Norge., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Plants to the fore: Noticing plants in designed environments
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Att se nyttoväxter – platsens betydelse.
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss
Forskningssymposium 28 augusti 2019: Barn, lek, lärande och hållbarhet i utomhusmiljöer, HLK, Jönköping University., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Semantic profiling as means for assessing teacher students' practicum lessons
Anna Maria Hipkiss, Sally Windsor
LCT 3 - International Legitimation Code Theory Conference , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Semantic profiles in chemistry texts: How Reading To Learn pedagogy enables literacy development
Anna Maria Hipkiss, Susanne Staf, Pernilla Andersson Varga
LCT3 - International Legitimation Code Theory Conference, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Samtal, rum och artefakter i samspel i undervisningen.
Anna Maria Hipkiss
Didaktik för hem- och konsumentkunskap. Hjälmeskog, K. & Höijer, K. (Red), Lund, Gleerups Utbildning AB, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

A classroom is a classroom is a classroom? A study of the affordance of classroom design for classroom interaction
Anna Maria Hipkiss
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium / Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Att se växter
Eva Nyberg, Anna Maria Hipkiss, Dawn Sanders
Nordisk forskningskonferens om miljö- och hållbarhetsutbildning 25-26 oktober 2018, Örebro universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 20

Sidansvarig: Christin de Flon|Sidan uppdaterades: 2015-08-24
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?