Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Understandings of climate change articulated by Swedish secondary school students
Mona Holmqvist Olander, Clas Olander
Journal of Biological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A longitudinal lesson study approach to enhance 5-year-old children's learning of part-whole relationships of numbers
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
The World Association of Lesson Studies conference programme book, Nagoya, Japan, November24-26, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Danger of a Single Story: The Need of Negotiations Around Subject Content.
Catarina Schmidt
What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence. Conference in Gothenburg 11-13 December 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Patterns in the form of formative feedback and student response
Marianne Ellegaard, Linn Damsgaard, Jesper Bruun, Bjørn Friis Johannsen
Assessment & Evaluation in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personer

Visar 1 - 50 av 142

Namn Titel Telefon E-post
Strandberg, Anette Administrativ chef, inst 031-786 2036 anette.strandberg@ped.gu.se
Brännström, Malin Doktorand malin.brannstrom@gu.se
Cederqvist, Anne-Marie Doktorand anne-marie.cederqvist@gu.se
Häggström, Margaretha Doktorand 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Kjellsdotter, Anne Doktorand 031-786 2381 anne.kjellsdotter@gu.se
Ryberg, Ulf Doktorand 031-786 6741 ulf.ryberg@gu.se
Sjöberg, Marlene Doktorand marlene.sjoberg@gu.se
Staf, Susanne Doktorand 031-786 6762 susanne.staf@ped.gu.se
Weldemariam, Kassahun Doktorand kassahun.weldemariam@gu.se
Eriksson, Caroline Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning vid Högskolan i Halmstad 031-786 6741 caroline.eriksson@gu.se
Farahani, Djamshid Doktorand/​projektass, Doktorand i ämnesdidaktik 031-786 6741 djamshid.farahani@gu.se
Henricsson, Ola Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Göteborgs kommun ola.henricsson@gu.se
Lundberg, Anna Doktorand/​projektass 031-786 6741 anna.lundberg@gu.se
Maunula, Tuula Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Partille kommun 031-786 6741 tuula.maunula@gu.se
Wedman, Lotta Doktorand/​projektass, Extern doktorand 031-786 6741
Gunnarsson, Johanna Ekonom 031-786 2170 johanna.gunnarsson@gu.se
Sörensen, Kristina Ekonomiadministratör 031-786 6773 kristina.sorensen@ped.gu.se
Hall Namanzi, Rebecca Forskarutbildningsadministratör 031-786 2214 rebecca.namanzi@ped.gu.se
de Flon, Christin Personalhandläggare 031-786 2202 christin.de.flon@gu.se
Ingerman, Åke Professor, Docent 031-786 2637 ake.ingerman@gu.se
Reimers, Eva Professor 031-786 1055 eva.reimers@gu.se
Yildirim, Ali Professor 031-786 3077 ali.yildirim@gu.se
Booth, Shirley Professor emerita shirley.booth@ped.gu.se
Kärrqvist, Christina Professor emerita christina.karrqvist@ped.gu.se
Marton, Ference Professor emeritus 031-786 2431 ference.marton@ped.gu.se
Oscarson, Mats Professor emeritus 031-786 2455 mats.oscarson@ped.gu.se
Wals, Arjen Evert Jan Professor, gäst 031-786 2270 arjen.wals@gu.se
Mårdstedt, Lisbeth Provutvecklare 031-786 6763 lisbeth.mardstedt@gu.se
Rosander, Åsa Provutvecklare 031-786 2257 asa.rosander@gu.se
Wåke, Carl Provutvecklare 031-786 2336 carl.wake@gu.se
Machale Gunnarsson, Catherine Redaktör catherine.machale.gunnarsson@gu.se
Marton, Ference Seniorprofessor 031-786 2431 ference.marton@ped.gu.se
Avensen, Gittan Studieadministratör 031-786 2212 gittan.avensen@gu.se
Bergius, Elisabeth Studieadministratör 031-786 2748 elisabeth.bergius@gu.se
Dencker, Sofie Studieadministratör 031-786 2624 sofie.dencker@gu.se
Lipschütz, Mickael Studieadministratör 031-786 2255 mikael.lipschutz@gu.se
Lisnell, Eva Studieadministratör 031-786 6569 eva.lisnell@gu.se
Ragnarsson, Ida Studieadministratör 031-786 6639 ida.ragnarsson@gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Gordon, Karoline Timlärare pensionsgrundande karoline.gordon@gu.se
Ashjari, Hoda Universitetsadjunkt 031-786 6741 hoda.ashjari@gu.se
Bengtsdotter Katz, Viktoria Universitetsadjunkt 031-786 2236 viktoria.bengtsdotter@ped.gu.se
Björneloo, Inger Universitetsadjunkt inger.bjorneloo@ped.gu.se
Blennqvist, Håkan Universitetsadjunkt 031-786 2425 hakan.blennqvist@ped.gu.se
Bondeson, Christer Universitetsadjunkt christer.bondeson@gmail.com
Börjesson, Git Universitetsadjunkt 031-786 2215 git.borjesson@gu.se
Claesson, Silwa Universitetsadjunkt, Professor silwa.claesson@ped.gu.se
Dahlbäck, Katharina Universitetsadjunkt 031-786 2139 katharina.dahlback@gu.se
Farahani, Djamshid Universitetsadjunkt djamshid.farahani@gu.se

Visar 1 - 50 av 142

Visar 1 - 10 av 947

2018

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Understandings of climate change articulated by Swedish secondary school students
Mona Holmqvist Olander, Clas Olander
Journal of Biological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A longitudinal lesson study approach to enhance 5-year-old children's learning of part-whole relationships of numbers
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
The World Association of Lesson Studies conference programme book, Nagoya, Japan, November24-26, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Danger of a Single Story: The Need of Negotiations Around Subject Content.
Catarina Schmidt
What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence. Conference in Gothenburg 11-13 December 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Patterns in the form of formative feedback and student response
Marianne Ellegaard, Linn Damsgaard, Jesper Bruun, Bjørn Friis Johannsen
Assessment & Evaluation in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 947

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?