Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Understandings of climate change articulated by Swedish secondary school students
Mona Holmqvist Olander, Clas Olander
Journal of Biological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A longitudinal lesson study approach to enhance 5-year-old children's learning of part-whole relationships of numbers
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
The World Association of Lesson Studies conference programme book, Nagoya, Japan, November24-26, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Danger of a Single Story: The Need of Negotiations Around Subject Content.
Catarina Schmidt
What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence. Conference in Gothenburg 11-13 December 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Patterns in the form of formative feedback and student response
Marianne Ellegaard, Linn Damsgaard, Jesper Bruun, Bjørn Friis Johannsen
Assessment & Evaluation in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personer

Visar 1 - 50 av 142

Namn Titel Telefon E-post
Wedman, Lotta Doktorand/​projektass, Extern doktorand 031-786 6741
Ingerman, Åke Professor, Docent 031-786 2637 ake.ingerman@gu.se
Thorén Williams, Alexina Universitetsadjunkt alexina.thoren.williams@gu.se
Yildirim, Ali Professor 031-786 3077 ali.yildirim@gu.se
Meyer, Anette Universitetsadjunkt 031-786 2258 anette.meyer@gu.se
Strandberg, Anette Administrativ chef, inst 031-786 2036 anette.strandberg@ped.gu.se
Kullberg, Angelika Universitetslektor 031-786 2067 angelika.kullberg@ped.gu.se
Kullberg, Angelika Universitetslektor, Studierektor 031-786 2067 angelika.kullberg@ped.gu.se
Zetterqvist, Ann Universitetslektor, Biologididaktik, särskilt ekologi och evolution 031-786 2260 ann.zetterqvist@ped.gu.se
Lilliestam, Anna-Lena Universitetslektor 031-786 2258 anna-lena.lilliestam@ped.gu.se
Pihl, Anna-Lena Universitetsadjunkt 031-786 4886 anna-lena.pihl@gu.se
Lundberg, Anna Doktorand/​projektass 031-786 6741 anna.lundberg@gu.se
Lyngfelt, Anna Universitetslektor 031-786 2248 anna.lyngfelt@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor, Studierektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Udén, Anna Universitetsadjunkt 031-786 2201 anna.uden@gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Lindberg, Anna Carin Studievägledare 031-786 2190 annacarin.lindberg@gu.se
Cederqvist, Anne-Marie Doktorand anne-marie.cederqvist@gu.se
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor 031-786 2383 anne.dragemark@ped.gu.se
Kjellsdotter, Anne Universitetsadjunkt 031-786 2381 anne.kjellsdotter@gu.se
Kjellsdotter, Anne Doktorand 031-786 2381 anne.kjellsdotter@gu.se
Lilja, Annika Universitetslektor 031-786 2433 annika.lilja@ped.gu.se
Lilja, Annika Universitetslektor, Studierektor 031-786 2433 annika.lilja@ped.gu.se
Lindskog, Annika Universitetsadjunkt 031-786 2136 annika.lindskog@ped.gu.se
Malm, Annika Universitetsadjunkt annika.malm@gu.se
von Otter, Ann-Marie Universitetsadjunkt 031-786 2636 annmarie.von.otter@ped.gu.se
Wals, Arjen Evert Jan Professor, gäst 031-786 2270 arjen.wals@gu.se
Rosander, Åsa Provutvecklare 031-786 2257 asa.rosander@gu.se
Tedeborg, Bengt O Universitetsadjunkt 031-786 2033 bengt.tedeborg@ped.gu.se
Knutsson, Beniamin Universitetslektor, FM - MA 031-786 2427 beniamin.knutsson@ped.gu.se
Frändberg, Birgitta Universitetsadjunkt 031-786 2241 birgitta.frandberg@ped.gu.se
Svensson, Birgitta Universitetslektor 031-786 2059 birgitta.svensson@gu.se
Johannsen, Bjørn Friis Universitetslektor 031-786 2639 bfj@gu.se
Holmberg, Britt Universitetsadjunkt 031-786 2468 britt.holmberg@gu.se
Holmqvist Lid, Carina Universitetsadjunkt 031-786 2215 carina.holmqvist.lid@gu.se
Wåke, Carl Provutvecklare 031-786 2336 carl.wake@gu.se
Eriksson, Caroline Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning vid Högskolan i Halmstad 031-786 6741 caroline.eriksson@gu.se
Player- Koro, Catarina Universitetslektor 031-786 2147 catarina.player-koro@gu.se
Player- Koro, Catarina Universitetslektor, biträdande 031-786 2147 catarina.player-koro@gu.se
Schmidt, Catarina Universitetslektor 031-786 4769 catarina.schmidt@gu.se
Machale Gunnarsson, Catherine Redaktör catherine.machale.gunnarsson@gu.se
Kilhamn, Cecilia Universitetslektor 031-786 2037 cecilia.kilhamn@ped.gu.se
Nilsson, Charlotte Universitetsadjunkt 031-786 5933 charlotte.nilsson@gu.se
Bondeson, Christer Universitetsadjunkt christer.bondeson@gmail.com
Bennet, Christian Universitetslektor 031-786 4322 christian.bennet@gu.se
de Flon, Christin Personalhandläggare 031-786 2202 christin.de.flon@gu.se
Kärrqvist, Christina Professor emerita christina.karrqvist@ped.gu.se
Osbeck, Christina Universitetslektor, Proprefekt 031-786 2273 christina.osbeck@gu.se
Skodras, Christina Universitetsadjunkt 031-786 2247 christina.skodras@gu.se

Visar 1 - 50 av 142

Visar 1 - 10 av 947

2018

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Understandings of climate change articulated by Swedish secondary school students
Mona Holmqvist Olander, Clas Olander
Journal of Biological Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

A longitudinal lesson study approach to enhance 5-year-old children's learning of part-whole relationships of numbers
Angelika Kullberg, Ulla Runesson
The World Association of Lesson Studies conference programme book, Nagoya, Japan, November24-26, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Danger of a Single Story: The Need of Negotiations Around Subject Content.
Catarina Schmidt
What may be learnt in ethics? Present and future conceptions of ethical competence. Conference in Gothenburg 11-13 December 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Patterns in the form of formative feedback and student response
Marianne Ellegaard, Linn Damsgaard, Jesper Bruun, Bjørn Friis Johannsen
Assessment & Evaluation in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 947

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?