Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Christina Osbeck

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

From Equity to Markets: The Shift in Swedish Education Policy towards marketization of the School system 1984–1994.
Mattias Börjesson
ECER 2018, Bolzano., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Students’ and teachers’ conception and perception of the content in, and understanding of Didaktik in teacher education.
Mattias Börjesson, Irma Brkovic, Silwa Claesson
NERA 2018, Oslo, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Läsning, kropp och bildning – några perspektiv på litteraturläsning
Djamila Fatheddine
13:e nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning, Linköping 22-23 november (SMDI), Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Education recoded: policy mobilities in the international ‘learning to code’ agenda
Ben Williamsson, Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Neil Selwyn
Journal of education policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Becoming a primary education teacher - pedagogic discourses in the teacher education program’s examination practice
Catarina Player-Koro, Lena Sjöberg
Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Studenters upplevelser och erfarenheter av estetikens funktion i en Storyline
Margaretha Häggström, Katharina Dahlbäck
Nätverket för estetiska ämnen i lärarutbildning (NEÄL), 28-29 Nov, 2018, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

"Kan man se ett ordförråd?"
Elisabeth Ohlsson
Konferensbidrag vid SMDI, Svenska med didaktisk inriktning., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Phases of interaction in relation to problem-solving: an approach to the analysis of a project-organised engineering course
Miranda Rocksén, Maria Berge, Eva Silfver, Allison Gonsalves
ESERA SIG “Video‐based research of teaching and learning processes”, biannual meeting, Giessen, Germany, Nov 23th-24th. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Personer

Visar 1 - 50 av 114

Namn Titel Telefon E-post
Andersson Varga, Pernilla Universitetslektor, adjungerad pernilla.andersson.varga@gu.se
Ashjari, Hoda Universitetsadjunkt 031-786 6741 hoda.ashjari@gu.se
Asp-Onsjö, Lisa Universitetsadjunkt 031-786 2361 lisa.asp-onsjo@ped.gu.se
Avensen, Gittan Studieadministratör 031-786 2212 gittan.avensen@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor, Studierektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Bengtsdotter Katz, Viktoria Universitetsadjunkt 031-786 2236 viktoria.bengtsdotter@ped.gu.se
Bennet, Christian Universitetslektor 031-786 4322 christian.bennet@gu.se
Bergius, Elisabeth Utbildningshandläggare 031-786 2748 elisabeth.bergius@gu.se
Blennqvist, Håkan Universitetsadjunkt 031-786 2425 hakan.blennqvist@ped.gu.se
Booth, Shirley Professor emerita shirley.booth@ped.gu.se
Brkovic, Irma Universitetslektor 031-786 4961 irma.brkovic@gu.se
Brännström, Malin Doktorand malin.brannstrom@gu.se
Börjesson, Git Universitetsadjunkt 031-786 2215 git.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetslektor 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetslektor, Studierektor 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Cederqvist, Anne-Marie Doktorand anne-marie.cederqvist@gu.se
Claesson, Silwa Professor emerita 031-786 6488 silwa.claesson@ped.gu.se
Dahlbäck, Katharina Universitetslektor 031-786 2139 katharina.dahlback@gu.se
Dencker, Sofie Studieadministratör 031-786 2624 sofie.dencker@gu.se
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor 031-786 2383 anne.dragemark@ped.gu.se
Emanuelsson, Jonas Universitetslektor, Forskning, utvärdering och undervisning relaterat till lärande i matematik och n... 031-786 2265 jonas.emanuelsson@ped.gu.se
Erlandson, Peter Universitetslektor 031-786 2040 peter.erlandson@ped.gu.se
Farahani, Djamshid Universitetsadjunkt 031-786 6741 djamshid.farahani@gu.se
Fatheddine, Djamila Universitetsadjunkt djamila.fatheddine@gu.se
Franck, Olof Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2011 olof.franck@gu.se
Fredriksson, Marie Universitetsadjunkt 031-786 2233 marie.fredriksson@ped.gu.se
Fredriksson, Peter Universitetsadjunkt 031-786 6487 peter.fredriksson@gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadjunkt 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Gallos Cronberg, Florenda Universitetslektor 031-786 2262 florenda.gallos.cronberg@gu.se
Gunnarsson, Johanna Kommunikatör 031-786 2170 johanna.gunnarsson@gu.se
Hagman, Mats Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2271 mats.hagman@ped.gu.se
Hall Namanzi, Rebecca Forskarutbildningsadministratör 031-786 2214 rebecca.namanzi@ped.gu.se
Happstadius, Eva-Lena Universitetsadjunkt 031-786 2228 eva-lena.happstadius@gu.se
Harling, Martin Universitetsadjunkt 031-786 6636 martin.harling@ped.gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor, Studierektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Holmgren, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2232 ulrika.holmgren@ped.gu.se
Holmqvist Lid, Carina Universitetsadjunkt 031-786 2215 carina.holmqvist.lid@gu.se
Häggblad, Gisela Tekniker 031-786 6706 gisela.haggblad@gu.se
Häggström, Johan Universitetslektor 031-786 6987 johan.haggstrom@ped.gu.se
Häggström, Margaretha Universitetsadjunkt 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Häggström, Margaretha Doktorand 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Ingerman, Åke Professor, Docent 031-786 2637 ake.ingerman@gu.se
Innabi, Hanan Universitetslektor 031-786 2238 hanan.innabi@gu.se
Johannsen, Bjørn Friis Universitetslektor 031-786 2639 bfj@gu.se
Jönsson, Kaj Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2234 kaj.jonsson@ped.gu.se
Karlsson, Kjell-Erik Provutvecklare kjell-erik.karlsson@gu.se
Karlsson, Mikael R Universitetsadjunkt 031-786 2406 mikael.r.karlsson@gu.se
Kilhamn, Cecilia Universitetslektor 031-786 2037 cecilia.kilhamn@ped.gu.se
Kjellsdotter, Anne Universitetsadjunkt 031-786 2381 anne.kjellsdotter@gu.se

Visar 1 - 50 av 114

Visar 81 - 90 av 1130

2018

Filosofins betydelse för skolans undervisning om etik
Olof Franck
Stenmark, M., Johannesson, K., Jonbäck, F & Zackariasson, U. (red): Filosofiska metoder i praktiken, Acta Universitatis Upsaliensis, Uppsala Studies in Philosophy of Religion, 5, Uppsala, Uppsala Universitet: Acta Universitatis Upsaliensis, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Learning study in initial teacher education
Ann-Marie Von Otter, Jan Landström, Miranda Rocksén
Presentation at 2018 Sweden-Norway-South Africa Joint Workshop: Collaboration in Science and Technology Teacher Education in the Anthropocene, 10th-12th August, Gothenburg, Sweden, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Inledning
Olof Franck, Peder Thalén
Franck, Olof & Thalén, Peder (red): Interkulturell religionsdidaktik. Utmaningar och möjligheter, 15 - 22, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Interkulturell religionsdidaktik. Utmaningar och möjligheter
Olof Franck, Peder Thalén
Lund, Studentlitteratur, Samlingsverk 2018
Samlingsverk

Learning and teaching of arithmetic skills in early years - Research Forum
Camilla Björklund, Angelika Kullberg, Ulla Runesson Kempe, Maria Reis, Douglas Clements et al.
In E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1)(pp. 125-155). Umeå, Sweden: PME., Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Preventing Plant Blindness in order to Develop Ecological Literacy. An Action Research on Storyline in a Swedish Elementary School
Margaretha Häggström
The 7th International Storyline Conference, Storyline - The Next Generation, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Utveckling av barns lärande i matematik genom teoriimpregnerade aktiviteter i förskolan
Angelika Kullberg
Nationell konferens om den praktiknära skolforskningens teori och praktik, 24 maj, Stockholm, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Patterns in the form of formative feedback and student response
Marianne Ellegaard, Linn Damsgaard, Jesper Bruun, Bjørn Friis Johannsen
Assessment & Evaluation in Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Plant Biology
Dawn Sanders, Dan Jenkins
Teaching Biology in Schools: Global Research, Issues and Trends, London and New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 81 - 90 av 1130

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?