Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 411 20 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Christina Osbeck

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

Gifted and Talented Aboriginal Students in Australia
Susanne Garvis, Sally Windsor, Donna Pendergast
Handbook of Giftedness and Talent Development in the Asia-Pacific. Smith, Susen R. (red.), Singapore, Springer, Kapitel i bok 2020
Kapitel i bok

Garagebyggen - matematisk progression i mönsterproblem
Peter Fredriksson, Rimma Nyman
Nämnaren , Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Stenrika problem
Russell Hatami, Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Standing in the Shadows of Plants
Dawn Sanders
Plants, People, Planet, Inledande text i tidskrift 2019
Inledande text i tidskrift

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever
Miranda Rocksén, Eva Nyberg
Konferensen Forskning pågår, Göteborg, 30 okt 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett projekt inom den nationella försöksverksamheten kring praktiknära skolforskning
Miranda Rocksén, Eva Nyberg, Katarina Zupancic
Forum för forskningsbaserad NT-undervisning, Norrköping, 17-18 oktober 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Examinatorers och handledares förhållningssätt till betygskriterierna
Ilona Rinne, Anne Dragemark
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Att skapa föränderliga och sammansatta digitala texter
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.) , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Personer

Visar 1 - 50 av 124

Namn Titel Telefon E-post
Ahlberg, Kristina Universitetslektor kristina.ahlberg.2@gu.se
Andeby, Karin Universitetsadjunkt karin.andeby@gu.se
Andersson Varga, Pernilla Universitetslektor, adjungerad pernilla.andersson.varga@gu.se
Ashjari, Hoda Universitetsadjunkt 031-786 6741 hoda.ashjari@gu.se
Asp-Onsjö, Lisa Universitetslektor lisa.asp-onsjo@ped.gu.se
Avensen, Gittan Studieadministratör gittan.avensen@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Becevic, Semir Universitetsadjunkt semir.becevic@gu.se
Bengtsdotter Katz, Viktoria Universitetsadjunkt 031-786 2236 viktoria.bengtsdotter@ped.gu.se
Bennet, Christian Universitetslektor 031-786 4322 christian.bennet@gu.se
Bergius, Elisabeth Utbildningshandläggare 031-786 2748 elisabeth.bergius@gu.se
Berner, David Universitetsadjunkt david.berner@gu.se
Blennqvist, Håkan Universitetsadjunkt 031-786 2425 hakan.blennqvist@ped.gu.se
Blåvarg, Ebba Christina Universitetslektor ebba.christina.blavarg@gu.se
Booth, Shirley Professor emerita shirley.booth@ped.gu.se
Brkovic, Irma Universitetslektor 031-786 4961 irma.brkovic@gu.se
Brunke, Susanne Universitetsadjunkt susanne.brunke@gu.se
Brännström, Malin Doktorand malin.brannstrom@gu.se
Bursjöö, Ingela Universitetslektor, adjungerad ingela.bursjoo@physics.gu.se
Bylund, Linus Doktorand linus.bylund@gu.se
Börjesson, Git Universitetsadjunkt 031-786 2215 git.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetslektor 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetslektor, Studierektor 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Cederqvist, Anne-Marie Doktorand anne-marie.cederqvist@gu.se
Claesson, Silwa Universitetslektor silwa.claesson@ped.gu.se
Claesson, Silwa Professor emerita 031-786 6488 silwa.claesson@ped.gu.se
Dahlbäck, Katharina Universitetslektor 031-786 2139 katharina.dahlback@gu.se
Dencker, Sofie Studieadministratör 031-786 2624 sofie.dencker@gu.se
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor 031-786 2383 anne.dragemark@ped.gu.se
Emanuelsson, Jonas Universitetslektor, Forskning, utvärdering och undervisning relaterat till lärande i matematik och n... 031-786 2265 jonas.emanuelsson@ped.gu.se
Erlandson, Peter Universitetslektor 031-786 2040 peter.erlandson@ped.gu.se
Fatheddine, Djamila Universitetslektor, Avd-/​sektionschef, inst djamila.fatheddine@gu.se
Franck, Olof Universitetslektor 031-786 2011 olof.franck@gu.se
Fredriksson, Marie Universitetsadjunkt 031-786 2233 marie.fredriksson@ped.gu.se
Fredriksson, Peter Universitetsadjunkt 031-786 6487 peter.fredriksson@gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadjunkt, Avd-/​sektionschef, inst 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Gallos Cronberg, Florenda Universitetslektor 031-786 2262 florenda.gallos.cronberg@gu.se
Grönbäck, Katarina Studieadministratör 031-786 2212 katarina.gronback@gu.se
Gunnarsson, Johanna Kommunikatör 031-786 2170 johanna.gunnarsson@gu.se
Hagman, Mats Universitetslektor, Avd-/​sektionschef, inst 031-786 2271 mats.hagman@ped.gu.se
Hall Namanzi, Rebecca Forskarutbildningsadministratör 031-786 2214 rebecca.namanzi@ped.gu.se
Happstadius, Eva-Lena Universitetsadjunkt 031-786 2062 eva-lena.happstadius@gu.se
Harling, Martin Universitetsadjunkt 031-786 6636 martin.harling@ped.gu.se
Hatami, Russell Universitetsadjunkt russell.hatami@gu.se
Henricsson, Ola Doktorand
Hermansson Adler, Magnus Universitetsadjunkt magnus.hermansson@ped.gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Holmgren, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2232 ulrika.holmgren@ped.gu.se
Holmqvist Lid, Carina Universitetsadjunkt 031-786 2215 carina.holmqvist.lid@gu.se
Häggström, Margaretha Universitetsadjunkt 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se

Visar 1 - 50 av 124

Visar 11 - 20 av 1333

2019

Lärares digitala kompetens
Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.) , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Didaktisk design i teknikmedierad undervisning
Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.) , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Digital kompetens i skolan – begreppets innebörd i styrdokument och forskning
Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi
Digital kompetens för lärare. Anna-Lena Godhe, Sylvana Sofkova Hashemi (red.) , Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Critical literacy as legitimate knowledge. The importance of teacher agency.
Jennifer Alford, Catarina Schmidt, Anna Lyngfelt
Re-imagining education for democracy. S. Riddle and M. W. Apple (red.), London and New York , Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Religionskunskap
Olof Franck
SO för lärare 1 - 3. Blanck, S., Franck, O., Holmqvist Lidh, C., Lillliestam, A-L. & Pettersson, A. (red.), Lund, Gleerups, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Participation and Mathematization in Introductory Algebra Classrooms: The Case of Sweden
Cecilia Kilhamn, Thomas Hillman, Roger Säljö
Encountering Algebra. A Comparative Study of Classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. Kilhamn C., Säljö R. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. C. Kilhamn & R. Säljö (red.), Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Förord. Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen
Olof Franck
Vetenskaplighet i högre utbildning. Exempel från lärarutbildningen. Olof Franck (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Teori och praktik för pedagogisk profession
Margaretha Häggström, Catarina Schmidt, Anna Udén, Eva-Lena Happstadius
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Learning study och variationsteori i lärarutbildningen
Joakim Magnusson, Lena Knutsson, Jan Landström, Ann-Marie Von Otter, Angelika Kullberg
Vetenskaplighet i högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 1333

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?