Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

Gymnasieskolan som parallellskola?
Andreas Fejes, Magnus Dahlstedt, Eva Reimers, Ann-Sofie Holm, Lisbeth Lundahl et al.
M. Dahlstedt & A. Fejes. Skolan, marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Learning About System
Maria Svensson
Handbook of Technology Education /de Vries, Marc J. (Ed.) , Delft, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Interaktion i matematikklassrummet - frågor, svar och dokumentation
Cecilia Kilhamn, Yvonne Liljekvist
Att bli matematiklärare, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Laborativ matematik - undersökande arbetssätt
Cecilia Kilhamn
Att bli lärare i matematik, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Personer

Visar 101 - 134 av 134

Namn Titel Telefon E-post
Reimers, Eva Professor 031-786 1055 eva.reimers@gu.se
Rinne, Ilona Universitetslektor 031-786 6488 ilona.rinne@gu.se
Rocksén, Miranda Universitetslektor 031-786 6775 miranda.rocksen@gu.se
Romhed, Rune Universitetsadjunkt 031-786 2069 rune.romhed@ped.gu.se
Rosander, Åsa Provutvecklare 031-786 2257 asa.rosander@gu.se
Sanders, Dawn Universitetslektor 031-786 2177 dawn.sanders@gu.se
Schmidt, Catarina Universitetslektor 031-786 4769 catarina.schmidt@gu.se
Sjöberg, Marlene Doktorand marlene.sjoberg@gu.se
Sjöberg, Marlene Universitetsadjunkt marlene.sjoberg@gu.se
Skodras, Christina Universitetsadjunkt 031-786 2247 christina.skodras@gu.se
Skåpe, Lena Universitetsadjunkt lena.skape@ped.gu.se
Sofkova Hashemi, Sylvana Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 3128 sylvana.sofkova.hashemi@gu.se
Staf, Susanne Universitetsadjunkt 031-786 6762 susanne.staf@ped.gu.se
Staf, Susanne Doktorand 031-786 6762 susanne.staf@ped.gu.se
Strandberg, Anette Administrativ chef, inst 031-786 2036 anette.strandberg@ped.gu.se
Strandler, Ola Universitetsadjunkt 031-786 2406 ola.strandler@gu.se
Ståhl, Marie Universitetsadjunkt 031-786 6463 marie.stahl@gu.se
Svensson, Birgitta Universitetslektor 031-786 2059 birgitta.svensson@gu.se
Svensson, Maria Universitetslektor 031-786 2046 maria.svensson@ped.gu.se
Svensson, Maria Universitetslektor, Studierektor 031-786 2046 maria.svensson@ped.gu.se
Sörensen, Kristina Ekonomiadministratör 031-786 6773 kristina.sorensen@ped.gu.se
Tedeborg, Bengt O Universitetsadjunkt 031-786 2033 bengt.tedeborg@ped.gu.se
Thorén Williams, Alexina Universitetsadjunkt alexina.thoren.williams@gu.se
Udén, Anna Universitetsadjunkt 031-786 2201 anna.uden@gu.se
von Otter, Ann-Marie Universitetsadjunkt 031-786 2636 annmarie.von.otter@ped.gu.se
Wals, Arjen Evert Jan Professor, gäst 031-786 2270 arjen.wals@gu.se
Wedman, Lotta Doktorand/​projektass, Extern doktorand 031-786 6741
Weldemariam, Kassahun Doktorand kassahun.weldemariam@gu.se
West, Eva Universitetslektor 031-786 2647 eva.west@ped.gu.se
Windsor, Sally Universitetslektor sally.windsor@gu.se
Wåke, Carl Provutvecklare 031-786 2336 carl.wake@gu.se
Yildirim, Ali Professor 031-786 3077 ali.yildirim@gu.se
Zetterqvist, Ann Universitetslektor, Biologididaktik, särskilt ekologi och evolution 031-786 2260 ann.zetterqvist@ped.gu.se
Åström, Maria Universitetslektor 031-786 6527 maria.astrom@gu.se

Visar 101 - 134 av 134

Visar 1 - 10 av 996

2018

Gymnasieskolan som parallellskola?
Andreas Fejes, Magnus Dahlstedt, Eva Reimers, Ann-Sofie Holm, Lisbeth Lundahl et al.
M. Dahlstedt & A. Fejes. Skolan, marknaden och framtiden, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Learning About System
Maria Svensson
Handbook of Technology Education /de Vries, Marc J. (Ed.) , Delft, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Interaktion i matematikklassrummet - frågor, svar och dokumentation
Cecilia Kilhamn, Yvonne Liljekvist
Att bli matematiklärare, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Laborativ matematik - undersökande arbetssätt
Cecilia Kilhamn
Att bli lärare i matematik, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 996

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?