Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Jonas Emanuelsson

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

Learning About System
Maria Svensson
Handbook of Technology Education /de Vries, Marc J. (Ed.) , Delft, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Interaktion i matematikklassrummet - frågor, svar och dokumentation
Cecilia Kilhamn, Yvonne Liljekvist
Att bli matematiklärare, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Laborativ matematik - undersökande arbetssätt
Cecilia Kilhamn
Att bli lärare i matematik, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fiction at school for educational purposes: What opportunities are students given to act as moral subjects?
Anna Lyngfelt
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development. Editors: Olof Franck, Christina Osbeck, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Personer

Visar 1 - 50 av 136

Namn Titel Telefon E-post
Ashjari, Hoda Universitetsadjunkt 031-786 6741 hoda.ashjari@gu.se
Asp-Onsjö, Lisa Universitetslektor 031-786 2361 lisa.asp-onsjo@ped.gu.se
Asp-Onsjö, Lisa Universitetsadjunkt lisa.asp-onsjo@ped.gu.se
Avensen, Gittan Studieadministratör 031-786 2212 gittan.avensen@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor, Studierektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Bengtsdotter Katz, Viktoria Universitetsadjunkt 031-786 2236 viktoria.bengtsdotter@ped.gu.se
Bennet, Christian Universitetslektor 031-786 4322 christian.bennet@gu.se
Bergius, Elisabeth Studieadministratör 031-786 2748 elisabeth.bergius@ait.gu.se
Blennqvist, Håkan Universitetsadjunkt 031-786 2425 hakan.blennqvist@ped.gu.se
Booth, Shirley Professor emerita shirley.booth@ped.gu.se
Brante, Eva Birgitta Universitetslektor 031-786 2216 eva.wennas.brante@gu.se
Brkovic, Irma Universitetslektor 031-786 4961 irma.brkovic@gu.se
Brännström, Malin Doktorand malin.brannstrom@gu.se
Börjesson, Git Universitetsadjunkt 031-786 2215 git.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetslektor 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Cederqvist, Anne-Marie Doktorand anne-marie.cederqvist@gu.se
Dahlbäck, Katharina Universitetsadjunkt 031-786 2139 katharina.dahlback@gu.se
de Flon, Christin Personalhandläggare 031-786 3928 christin.de.flon@gu.se
Dencker, Sofie Studieadministratör 031-786 2624 sofie.dencker@gu.se
Dimenäs, Jörgen Universitetslektor 031-786 2482 jorgen.dimenas@gu.se
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor 031-786 2383 anne.dragemark@ped.gu.se
Emanuelsson, Jonas Universitetslektor, Prefekt 031-786 2265 jonas.emanuelsson@ped.gu.se
Eriksson, Caroline Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning vid Högskolan i Halmstad 031-786 6741 caroline.eriksson@gu.se
Erlandson, Peter Universitetslektor 031-786 2040 peter.erlandson@ped.gu.se
Farahani, Djamshid Universitetsadjunkt djamshid.farahani@gu.se
Farahani, Djamshid Doktorand/​projektass, Doktorand i ämnesdidaktik 031-786 6741 djamshid.farahani@gu.se
Fatheddine, Djamila Universitetsadjunkt djamila.fatheddine@gu.se
Franck, Olof Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2011 olof.franck@gu.se
Fredlund, Tobias Universitetslektor tobias.fredlund@ils.uio.no
Fredriksson, Marie Universitetsadjunkt 031-786 2233 marie.fredriksson@ped.gu.se
Fredriksson, Peter Universitetsadjunkt 031-786 6487 peter.fredriksson@gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadjunkt 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frändberg, Birgitta Universitetsadjunkt 031-786 2241 birgitta.frandberg@ped.gu.se
Gallos Cronberg, Florenda Universitetslektor 031-786 2262 florenda.gallos.cronberg@gu.se
Gordon, Karoline Timlärare pensionsgrundande karoline.gordon@gu.se
Gunnarsson, Johanna Ekonom 031-786 2170 johanna.gunnarsson@gu.se
Hagman, Mats Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2271 mats.hagman@ped.gu.se
Hall Namanzi, Rebecca Forskarutbildningsadministratör 031-786 2214 rebecca.namanzi@ped.gu.se
Happstadius, Eva-Lena Universitetsadjunkt 031-786 2228 eva-lena.happstadius@gu.se
Hatami, Russell Universitetsadjunkt russell.hatami@gu.se
Henricsson, Ola Universitetsadjunkt ola.henricsson@gu.se
Henricsson, Ola Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Göteborgs kommun ola.henricsson@gu.se
Hermansson Adler, Magnus Universitetslektor 031-786 2062 magnus.hermansson@ped.gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor, Studierektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hogedal, Liselott Universitetsadjunkt liselott.hogedal@gu.se
Holmberg, Britt Universitetsadjunkt 031-786 2468 britt.holmberg@gu.se
Holmgren, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2232 ulrika.holmgren@ped.gu.se

Visar 1 - 50 av 136

Visar 1 - 10 av 990

2018

Learning About System
Maria Svensson
Handbook of Technology Education /de Vries, Marc J. (Ed.) , Delft, The Netherlands, Springer International Publishing, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Representations as mediation between purposes as junior secondary science students learn about the human body
Clas Olander, Per Olof Wickman, Russell Tytler, Åke Ingerman
International Journal of Science Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Interaktion i matematikklassrummet - frågor, svar och dokumentation
Cecilia Kilhamn, Yvonne Liljekvist
Att bli matematiklärare, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Laborativ matematik - undersökande arbetssätt
Cecilia Kilhamn
Att bli lärare i matematik, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Facilitators in ambivalence
Mikael R. Karlsson, Peter Erlandson
Ethnography and Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Teach for Australia: What, Who, Why and How Well?
Sally Windsor
M. Akiba & G. K. LeTendre (Eds.), International Handbook of Teacher Quality and Policy, New York, Routledge, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Fostering Professional Learning Through Evidence-Informed Mentoring Dialogues in School Settings
Jeana Kriewaldt, Melanie Nash, Sally Windsor, Jane Thornton, Catherine Reid
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience. Springer, Singapore, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Professional Experience and Project-Based Learning as Service Learning
Bill Eckersley, Kellie Tobin, Sally Windsor
Kriewaldt J., Ambrosetti A., Rorrison D., Capeness R. (eds) Educating Future Teachers: Innovative Perspectives in Professional Experience, Singapore , Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

2017

Fiction at school for educational purposes: What opportunities are students given to act as moral subjects?
Anna Lyngfelt
Ethical Literacies and Education for Sustainable Development. Editors: Olof Franck, Christina Osbeck, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 1 - 10 av 990

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?