Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Box 300
405 30 Göteborg
Leveransadress: Läroverksgatan 15
Besöksadress: Läroverksgatan 15, 405 30 Göteborg

Fax: 031-786 2244
Webbplats: www.idpp.gu.se
Epost: idpp@gu.se

Prefekt: Christina Osbeck

Om enheten

Vi bedriver forskning och utbildning om lärandets och undervisningens villkor, processer och resultat. Vi är särskilt intresserade av relationer och samband mellan lärande och undervisning och verksamheten syftar även till djupare förståelse av pedagogiska yrken och yrkesutbildningar.

Inom didaktiken finns perspektiv som kan vara övergripande eller allmänna till sin karaktär. Inom ämnesdidaktiken utgår perspektiven från innehåll såsom teman, skolämnen eller discipliner. Vårt huvudsakliga arbetsområde är lärarutbildning och den forskning och kompetensutveckling som knyter an till denna.

Vi är idag drygt hundra medarbetare på institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

Senaste publikationer

The Question of Teaching Talk: Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices. The New Meaning of Teaching., London , Routledge , Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Teaching Statistics for Sustainability
Hanan Innabi
10th International Conference on Teaching Statistics“Looking back, looking forward”. ICOTS10, Kyoto, Japan 8-13 July 2018, Voorburg, The Netherlands: , International Statistical Institute. iase-web.org , Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Textual Resources in Diverse Classrooms – Combining Functional Use with Approaches of Criticality
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
The European Conference on Educational Research, ECER Bolzano 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Finding the 'Rhythm' in a Science Classroom: Analysing Teacher's Spatial Positions and the Interaction During Transitions.
Miranda Rocksén
Finlayson, O.E., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 3/3 (co-ed. Sabine Fechner & André Tiberghien), Dublin, Ireland, Dublin City University, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Different learning possibilities in preschool mathematics from the same task
Anna-Lena Ekdahl, Angelika Kullberg
Conference programme for the European Association for Research on Learning and Instruction, SIG 9 conference, Birmingham 16-18 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Läsmiljöns betydelse för en lustfylld läsning
Djamila Fatheddine
Svenskläraren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Navigating nature, culture and education in contemporary botanic gardens
Dawn Sanders, Amy Ryken, Katherine Stewart
Environmental Education Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Education recoded: policy mobilities in the international ‘learning to code’ agenda
Ben Williamsson, Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Neil Selwyn
Journal of education policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Becoming a primary education teacher - pedagogic discourses in the teacher education program’s examination practice
Catarina Player-Koro, Lena Sjöberg
Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Personer

Visar 1 - 50 av 126

Namn Titel Telefon E-post
Andersson Varga, Pernilla Universitetslektor, adjungerad pernilla.andersson.varga@gu.se
Ashjari, Hoda Universitetsadjunkt 031-786 6741 hoda.ashjari@gu.se
Asp-Onsjö, Lisa Universitetsadjunkt 031-786 2361 lisa.asp-onsjo@ped.gu.se
Avensen, Gittan Studieadministratör 031-786 2212 gittan.avensen@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Bach, Frank Universitetslektor, Studierektor 031-786 2259 frank.bach@gu.se
Bengtsdotter Katz, Viktoria Universitetsadjunkt 031-786 2236 viktoria.bengtsdotter@ped.gu.se
Bennet, Christian Universitetslektor 031-786 4322 christian.bennet@gu.se
Bergius, Elisabeth Utbildningshandläggare 031-786 2748 elisabeth.bergius@gu.se
Blennqvist, Håkan Universitetsadjunkt 031-786 2425 hakan.blennqvist@ped.gu.se
Booth, Shirley Professor emerita shirley.booth@ped.gu.se
Brkovic, Irma Universitetslektor 031-786 4961 irma.brkovic@gu.se
Brännström, Malin Doktorand malin.brannstrom@gu.se
Börjesson, Git Universitetsadjunkt 031-786 2215 git.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetslektor 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Börjesson, Mattias Universitetslektor, Studierektor 031-786 2367 mattias.borjesson@gu.se
Cederqvist, Anne-Marie Doktorand anne-marie.cederqvist@gu.se
Dahlbäck, Katharina Universitetslektor 031-786 2139 katharina.dahlback@gu.se
Dencker, Sofie Studieadministratör 031-786 2624 sofie.dencker@gu.se
Dragemark Oscarson, Anne Universitetslektor 031-786 2383 anne.dragemark@ped.gu.se
Emanuelsson, Jonas Universitetslektor, Forskning, utvärdering och undervisning relaterat till lärande i matematik och n... 031-786 2265 jonas.emanuelsson@ped.gu.se
Eriksson, Caroline Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning vid Högskolan i Halmstad 031-786 6741 caroline.eriksson@gu.se
Erlandson, Peter Universitetslektor 031-786 2040 peter.erlandson@ped.gu.se
Farahani, Djamshid Universitetsadjunkt djamshid.farahani@gu.se
Farahani, Djamshid Doktorand/​projektass, Doktorand i ämnesdidaktik 031-786 6741 djamshid.farahani@gu.se
Fatheddine, Djamila Universitetsadjunkt djamila.fatheddine@gu.se
Franck, Olof Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2011 olof.franck@gu.se
Fredriksson, Marie Universitetsadjunkt 031-786 2233 marie.fredriksson@ped.gu.se
Fredriksson, Marie Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2233 marie.fredriksson@ped.gu.se
Fredriksson, Peter Universitetsadjunkt 031-786 6487 peter.fredriksson@gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadjunkt 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Frisk, Susanne Universitetsadjunkt, Studierektor 031-786 2798 susanne.frisk@ped.gu.se
Gallos Cronberg, Florenda Universitetslektor 031-786 2262 florenda.gallos.cronberg@gu.se
Gunnarsson, Johanna Ekonom 031-786 2170 johanna.gunnarsson@gu.se
Hagman, Mats Universitetslektor, Viceprefekt 031-786 2271 mats.hagman@ped.gu.se
Hagman, Mats Universitetslektor, Studierektor 031-786 2271 mats.hagman@ped.gu.se
Hall Namanzi, Rebecca Forskarutbildningsadministratör 031-786 2214 rebecca.namanzi@ped.gu.se
Happstadius, Eva-Lena Universitetsadjunkt 031-786 2228 eva-lena.happstadius@gu.se
Harling, Martin Universitetsadjunkt 031-786 6636 martin.harling@ped.gu.se
Henricsson, Ola Doktorand/​projektass, Doktorand i pedagogiskt arbete med anställning i Göteborgs kommun ola.henricsson@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Hipkiss, Anna Maria Universitetslektor, Studierektor 031-786 4661 anna.maria.hipkiss@gu.se
Holmgren, Ulrika Universitetsadjunkt 031-786 2232 ulrika.holmgren@ped.gu.se
Holmqvist Lid, Carina Universitetsadjunkt 031-786 2215 carina.holmqvist.lid@gu.se
Häggblad, Gisela Tekniker gisela.haggblad@gu.se
Häggström, Johan Universitetslektor 031-786 6987 johan.haggstrom@ped.gu.se
Häggström, Margaretha Universitetsadjunkt 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Häggström, Margaretha Doktorand 031-786 2470 margareta.haggstrom@gu.se
Ingerman, Åke Professor, Docent 031-786 2637 ake.ingerman@gu.se
Innabi, Hanan Universitetslektor 031-786 2238 hanan.innabi@gu.se

Visar 1 - 50 av 126

Visar 1 - 10 av 1077

2019

2018

The Question of Teaching Talk: Targeting Diversity and Participation
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
Transnational Curriculum Standards and Classroom Practices. The New Meaning of Teaching., London , Routledge , Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Teaching Statistics for Sustainability
Hanan Innabi
10th International Conference on Teaching Statistics“Looking back, looking forward”. ICOTS10, Kyoto, Japan 8-13 July 2018, Voorburg, The Netherlands: , International Statistical Institute. iase-web.org , Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Textual Resources in Diverse Classrooms – Combining Functional Use with Approaches of Criticality
Catarina Schmidt, Marianne Skoog
The European Conference on Educational Research, ECER Bolzano 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Finding the 'Rhythm' in a Science Classroom: Analysing Teacher's Spatial Positions and the Interaction During Transitions.
Miranda Rocksén
Finlayson, O.E., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 3/3 (co-ed. Sabine Fechner & André Tiberghien), Dublin, Ireland, Dublin City University, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Different learning possibilities in preschool mathematics from the same task
Anna-Lena Ekdahl, Angelika Kullberg
Conference programme for the European Association for Research on Learning and Instruction, SIG 9 conference, Birmingham 16-18 sept., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Läsmiljöns betydelse för en lustfylld läsning
Djamila Fatheddine
Svenskläraren, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Navigating nature, culture and education in contemporary botanic gardens
Dawn Sanders, Amy Ryken, Katherine Stewart
Environmental Education Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Education recoded: policy mobilities in the international ‘learning to code’ agenda
Ben Williamsson, Annika Bergviken Rensfeldt, Catarina Player-Koro, Neil Selwyn
Journal of education policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Becoming a primary education teacher - pedagogic discourses in the teacher education program’s examination practice
Catarina Player-Koro, Lena Sjöberg
Nordic Journal of Studies in Educational Policy, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 1077

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2016-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?