Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskning

Inom forskningen arbetar intresseområdet för fenomenografi, variationsteori och learning study med frågor kring hur möjligheterna för att lära ett specifikt innehåll kan förbättras.

Vi utgår från att det finns vissa nödvändiga villkor för att lärande ska ske. Vi är intresserade av vilka dessa villkor är och hur de kan skapas i olika utbildningssammanhang relativt till det som ska åstadkommas.

Forskningprojekt

Forskningsmiljön engagerar ett 30-tal aktiva forskare och det finns ett antal forskningsprojekt som är kopplade till intresseområdet.

  • FASETT, handlar om förmågan att sinnligt erfara de tio första talen som nödvändig grund för aritmetiska färdigheter.
  • Omvärdera konflikter, en undersökning av lärarens syn på konflikter som är i ett inledande stadium och hur de kan användas för att stärka lärandet.
  • Undersökning av interaktiv naturvetenskaplig utbildning på universitetsnivå: En kombination av variationsteori och socialsemiotik avseende disciplinära representationer och semiotiska resurser. Ett VR-projekt där huvudsökande är Cedric Linder, Uppsala universitet)

Doktorandprojekt

Anna Backman

Med ljus på boksamtal om skugga - Barns möjligheter att urskilja ett fysikaliskt fenomen i samtal utifrån olika barnböcker

Forskningsintresset centreras kring användandet av barnböcker som didaktisk utgångspunkt för att synliggöra naturvetenskapliga fenomen i förskola. Fokus i den kommande licentiatuppsatsen riktas mot vad som med barns perspektiv blir möjligt att urskilja av fenomenet 'skugga' i samtal utifrån utvalda barnböcker.

Henrik Hansson

Ämnesdidaktiskt kollegium – ett arrangemang med Learning study som förhållningssätt för kollegial och kontinuerlig utveckling av undervisning

Susanne Johansson

Young multilingual children encounter numbers - children and teacher communicate numbers in bilingual preschool

Johanna Lönngren

Wicked problems in engineering education

Tuula Maunula

Learner contributions and sensitive teacher ears- learning opportunities in whole class teaching of linear equations

Ulf Ryberg

Marlene Sjöberg

Från ämnesexamen till lärarprofession: didaktisk kompetens i samtal om undervisning

Jenny Svantesson Wester

Ragnhild Vikström

Den spatiala förmågans betydelse för räknefärdighet. En studie av förskolebarn.

Mer information

Åke Ingerman
Telefon: 031-786 2637
E-post
Personlig presentation

Angelika Kullberg
Telefon: 031 786 2067
E-post
Personlig presentation

Joakim Magnusson, sekreterare
E-post
______________________________

Kollegiet

Kunskapsbank för Learning study och Lesson study

Kontaktinformation

Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession,
Box 300, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Pedagogen Hus B, Läroverksg 15

Sidansvarig: Johanna Gunnarsson|Sidan uppdaterades: 2017-02-28
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?